Podatek ekologiczny batem na stare diesle?

Podatek ekologiczny batem na stare diesle?

W artykule przeczytasz

Podatek ekologiczny od samochodów już wkrótce może stać się faktem. Nie znamy jeszcze szczegółów, ale nowy podatek od aut miałby skłonić nas do kupowania nowszych samochodów.

Zła jakość powietrza w Polsce

Do dyskusji nad podniesieniem podatku akcyzowego zachęcił raport Air Ouality Index. Okazuje się, że dwa polskie miasta – Warszawa i Wrocław – znalazły się w pierwszej dziesiątce najbardziej zanieczyszczonych miast świata. Co gorsza, Wrocław jest nawet niechlubnym liderem, wyprzedzając m.in. Dhakę (Bangladesz) czy New Delhi (Indie). Związek Dealerów Samochodów przeanalizował raport i wskazuje, że podatek ekologiczny mógłby poprawić sytuację.

Ta jest bowiem nieciekawa. W centrum największych polskich miast (m.in. Warszawa, Wrocław, Poznań, Bydgoszcz) stężenie pyłów PM10 i PM2,5 było nawet siedem razy wyższe niż dopuszczalne normy.

Wielu zmotoryzowanych zauważa, że zanieczyszczone powietrze to w głównej mierze wynik stosowania mało ekologicznych źródeł ogrzewania i z pewnością jest w tym sporo racji. Ich przeciwnicy wskazują na ostatnie badania w Krakowie, z których wynika, że zwłaszcza stare diesle nie są pod tym względem lepsze. Według jego wyników blisko 90 proc. emisji pochodziło z aut z silnikami wysokoprężnymi pod maską, które posiadają normę Euro 4 lub niższą.

Będzie nowe projekt podatku akcyzowego?

Stąd Związek Dealerów Samochodów chce wznowienia prac nad zmianami dotyczącymi akcyzy na samochody. ZDS przywołuje projekt senacki z roku 2016 r. Ostatecznie zdjęto go z sejmowych obrad na początku 2017 roku.

Zakładano w nim, że wysokość akcyzy na samochody będzie zależna od pojemności silnika i spełnianych przez pojazd norm spalania Euro. Teraz być może rządzący powrócą do tego projektu lub wymyślą coś innego. Wydaje się, że wyższa akcyzy na samochody jest tylko kwestią czasu. Zwłaszcza że takie głosy z obozu rządzącego pojawiały się już kilka miesięcy temu, o czym pisaliśmy w artykule pt. “Akcyza od samochodów używanych pójdzie w górę?“.

Jeśli tzw. podatek ekologiczny od aut wejdzie w życie, stawka akcyzy będzie zależna od kilku czynników, tj.:

  • wieku samochodu (im starszy, tym wyższy podatek akcyzowy);
  • pojemności silnika (im większy silnik, tym wyższa stawka akcyzy);
  • normy emisji spalin (im starsza, tym wyższa akcyza).

Należy jednak pamiętać, że takie zmiany mogą dać odwrotny efekt. Po nowelizacji przepisów możemy rzadziej zmieniać swoje samochody, przez co sytuacja na drogach wcale się nie poprawi, bo nowych aut nie będzie przybywać w zastraszającym tempie.

Bardzo możliwe, że po takich zapowiedziach i prośbach ZDS, o ile pojawią się kolejne informacje o pracach nad zmianą podatku akcyzowego, w najbliższych miesiącach import mocno przybierze na sile, jak miało to miejsce jesienią 2020 roku.

Od wielu lat głównym rynkiem importu samochodów do Polski są Niemcy. Pigułkę na temat sprowadzania auta z Niemiec znajdziesz w artykule “Samochody z Niemiec – wszystko, co musisz wiedzieć!“. Ważne, aby taki samochód dokładnie sprawdzić przez Raport Historii Pojazdu, a później podczas oględzin, przeglądu i jazdy próbnej. Dokładnej weryfikacji podlegają też wszystkie dokumenty auta.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też: