Parkowanie pod stacją ładowania – jaki mandat?

800 zł za parkowanie pod stacją ładowania

W artykule przeczytasz

Liczba stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wciąż jest bardzo skromna. Jeżeli powołać się na dane tzw. licznika elektromobilności Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w całym kraju jest ich niewiele ponad 1700. Jednak możemy mieć pewność, że z roku na rok ładowarek aut na prąd będzie szybko przybywać. Tym bardziej warto pamiętać o przepisie, który zabrania parkowania pod stacją ładowania pojazdem spalinowym. Sprawdzamy, co grozi za takie wykroczenie.

Nowe znaki informujące o stacjach ładowania

Jak zauważyliśmy wyżej, o mandat za parkowanie pod stacją ładowania będzie coraz łatwiej. Infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych powinna szybko rosnąć, zresztą podobnie przybywać będzie samych aut na prąd. Zresztą nie bez powodu 2 grudnia 2021 roku na polskich drogach pojawiły się nowe znaki przeznaczone głównie właśnie użytkownikom samochodów elektrycznych.

Mowa m.in. o znakach F-14d, F-14e oraz F-14f. To tablice wskaźnikowe, które znajdą się na drogach szybkiego ruchu, będąc umieszczonymi odpowiednio 300 m, 200 m i 100 m przed pasem wyłączenia. Oprócz tego wprowadzono znaki D-23b (stacja paliw z punktem ładowania pojazdów elektrycznych), D-23c (punkt ładowania pojazdów elektrycznych) oraz D-34b (zbiorcza tablica informacyjna).

Przeczytaj też: “Od 2 grudnia 2021 nowe znaki drogowe w Polsce

Oprócz tego zmieniają się znaki informujące o punktach ładowania aut elektrycznych. Dotychczas samochody na prąd kojarzyliśmy ze skrótem “EE” (energia elektryczna). Obecnie znaki drogowe informujące o stacjach ładowania są uzupełnione o akronim “EV” (ang. electric vehicle, pojazd elektryczny). Same znaki są zbliżone do tych informujących o stacjach paliw, tj.:

  • punkt ładowania – zielona ładowarka z napisem “EV”;
  • stacja paliw z ładowarką – dystrybutor w kolorze czarnym z zieloną ładowarką umieszczoną za nim.

Mandat za parkowanie pod stacją ładowania – kiedy można dostać i ile wynosi?

Oczywiście parkowanie pod stacją ładowania przez samochody spalinowe jest dla właścicieli aut na prąd mocno irytujące. Najczęściej to brak świadomości użytkowników samochodów z napędem konwencjonalnym. Jednak warto pamiętać, że utrudnianie podpięcia auta pod ładowarkę wiąże się z ryzykiem otrzymania mandatu. Tymczasem mamy z tym do czynienia przy zastawieniu takiego urządzenia. Kara może być bardzo dotkliwa i sięgać aż 800 złotych.

Jeżeli nie chcemy otrzymać mandatu za parkowanie pod stacją ładowania, uwagę powinniśmy zwracać na znaki, tj.:

  • D-18, D-18a lub D-18b i tabliczka pod znakiem z napisem “EV” – miejsce przeznaczone wyłącznie dla pojazdów elektrycznych (UWAGA, nie wliczają się w to hybrydy plug-in);
  • tzw. koperta, czyli znak P-18 lub P-20 z napisem “EV” lub “EE”.

Warto pamiętać, że jeżeli pod znakami D-18, D-18a lub D-18b znajduje się tabliczka z napisem “EV”, oznacza ona miejsce dla samochodów elektrycznych, ale wyłącznie na czas ładowania. Dlatego przepisy złamie również ten kierowca, który jest właścicielem samochodu na prąd, ale nie korzysta obecnie z ładowarki. On również może otrzymać mandat i na nic zdadzą się zielone tablice rejestracyjne. Oczywiście jeżeli zdecyduje się on na parkowanie na miejscu dla ładowania samochodu elektrycznego, ale nie będzie korzystał z ładowarki.

Warto pamiętać, że znaki przeznaczone dla parkowania samochodów elektrycznych może dotyczyć też zwykłych miejsc parkingowych, np. na parkingu przy supermarkecie. Parkowanie na miejscu dla aut na prąd na tzw. kopercie przez samochody z napędem spalinowym również jest karane. Za to również grozi nam mandat, a więc dotyczy to nie tylko parkowania na miejscu do ładowania.

Pamiętajmy też, że ustawodawca dopuszcza stosowanie tabliczki “EV” z limitem czasowym. Oprócz tego warto pamiętać o dobrych praktykach ładowania samochodu elektrycznego. Dlatego auto należy podpiąć na czas ładowania, po czym zwolnić ładowarkę. Dobrze też umożliwić odblokowanie wtyczki, jeżeli naładowanie osiągnie określony poziom, szczególnie kiedy oddalamy się od samochodu. Wówczas po zakończeniu ładowania z ładowarki będzie mógł skorzystać kolejny kierowca.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

44 nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach

Nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach

Nie jest tajemnicą, że rozwój elektromobilności w Polsce mocno hamuje między innymi niewystarczająca infrastruktura. O ile w większych miastach nie ma problemu z naładowaniem samochodu elektrycznego w publicznej ładowarce, o tyle na drogach szybkiego ruchu jest z tym problem. Wiele na lepsze zmienić się może w 2022 roku. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach będą znacznie liczniejsze niż obecnie. W sumie mają powstać 44 punkty ładowania aut na prąd przy drogach szybkiego ruchu.

Vosco EV2 – pierwszy polski samochód elektryczny

Vosco EV2. Pierwszy polski samochód elektryczny

Mówimy: polski samochód elektryczny, myślimy: Izera od ElectroMobility Poland. Bezsprzecznie, aczkolwiek dopiero w styczniu 2022 roku poznamy dostawcę platformy do Izery. Tymczasem w Kutnie powstało już polskie auto elektryczne – Vosco EV2. Sprawdzamy, co charakteryzuje ten model i kiedy trafi on do masowej produkcji.

870 mln złotych na rozwój elektromobilności w Polsce

870 mln złotych na rozwój elektromobilności w Polsce

Będą duże środki na rozwój elektromobilności w Polsce. W ramach jednego z programów w naszym kraju powstanie sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz stacji tankowania wodoru. Dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) jest on priorytetowy. Zgody udzieliła również Komisja Europejska.