Od 2 grudnia 2021 nowe znaki drogowe w Polsce

Od 2 grudnia 2021 nowe znaki drogowe w Polsce

W artykule przeczytasz

Od czwartku 2 grudnia 2021 roku przy polskich drogach pojawią się nowe znaki drogowe. Uwagę powinni na nie zwrócić zwłaszcza użytkownicy samochodów elektrycznych oraz hybryd ładowanych z gniazdka typu plug-in, ale nie tylko. Zadowoleni będą też inni kierowcy, szczególnie poruszający się po drogach ekspresowych. Sprawdzamy, co oznaczają nowe znaki drogowe.

Nowe znaki uzupełniające na drogach ekspresowych

Nowe znaki drogowe w Polsce wchodzą w życie na podstawie dwóch rozporządzeń z 12 października 2021 roku o zmianie oznakowania polskich dróg, tj.:

  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury – zmieniło rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach;
  • Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji – zmieniło rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Tak więc pojawią się m.in. trzy nowe znaki uzupełniające na drogach ekspresowych. Będą stosowane w celu poinformowania kierowców o zbliżaniu się do pasu wyłączania, a więc wyjazdu z ekspresówki. To znaki F-14d, F-14e oraz F-14e umieszczone odpowiednio 300, 200 i 100 metrów przed pasem wyłączania.

Mamy nowe znaki drogowe dla użytkowników samochodów na prąd

Od 2 grudnia 2021 roku przy polskich drogach pojawią się też znaki istotne dla użytkowników aut elektrycznych i hybryd typu plug-in. Poinformują ich o stacjach i punktach ładowania pojazdów na prąd. Dzięki temu nie będą oni musieli korzystać ze specjalnych aplikacji, które dotychczas wskazywały takie miejsca, zwłaszcza na trasie. Polska jest jednym z ostatnich krajów, który wprowadza takie znaki. Będą one bezcenne szczególnie na drogach szybkiego ruchu i autostradach.

Sam znak wskazujący stację lub punkt ładowania pojazdu elektrycznego będzie zbliżony do znaku informującego o stacji paliw:

  • ładowarka w kolorze zielonym z napisem “EV” – punkt ładowania;
  • czarny dystrybutor paliwa ze stojącą za nim zieloną ładowarką – stacja benzynowa z ładowarką.

Pojawi się też znak D-34bzbiorcza tablica informacyjna. Między innymi znajdziemy na nim informację o tym, co oferuje najbliższe Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP).

Przeczytaj też: “Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych proponuje nowe znaki

Nowe znaki drogowe w Polsce (obowiązują od 2 grudnia 2021 roku):

  • D-23b – stacja paliw z punktem ładowania pojazdów elektrycznych;
  • D-23c – punkt ładowania pojazdów elektrycznych;
  • D-34b – zbiorcza tablica informacyjna;
  • F-14d – tablica wskaźnikowa umieszczana na ekspresówce w odległości 300 m przed wyjazdem (pasem wyłączania);
  • F-14e – tablica wskaźnikowa umieszczana na ekspresówce w odległości 200 m przed pasem wyłączania;
  • F-14f – tablica wskaźnikowa umieszczana na ekspresówce w odległości 100 m przed pasem wyłączania.

EV zamiast EE

Jak wskazaliśmy wyżej, nowe znaki drogowe informujące o punktach ładowania aut na prąd będą uzupełnione o skrót “EV” (ang. electric vehicle, pojazd elektryczny). Zastąpi on dotychczas stosowany skrót “EE” (energia elektryczna). Rządzący wykorzystali więc angielski akronim, podobnie jak jest to w przypadku paliw alternatywnych (LPG, CNG, LNG). Na zastosowanie polskiego terminu zdecydowano się jedynie przy stacjach tankowania wodorem – “wodór (H2)”.

Jaki mandat za zajęcie stanowiska postojowego dla samochodu na prąd?

Nowe znaki na drodze mają posłużyć głównie użytkownikom aut elektrycznych i hybryd typu plug-in. Jednak na oznakowanie po zmianach powinni uważać także kierowcy samochodów spalinowych i aut hybrydowych. Jeżeli samochód nie jest autem na prąd, zajęcie takiego stanowiska postojowego, oznaczonego kopertą i tabliczką “EV ładowanie”, będzie grozić mandatem. To samo dotyczy aut elektrycznych, które nie będą się ładować, czy przekroczenia czasu ładowania, jeżeli stanowisko jest oznaczone tabliczką “EV ładowanie do … minut lub godzin”.

Co ważne, takie ograniczenia będą mogły dotyczyć również zwykłych miejsc parkingowych. Będą one oznaczone znakami pionowymi i poziomymi jako stanowiska dla pojazdów elektrycznych, np. poprzez tabliczkę i zielone tło. Obecnie mandat za takie wykroczenie wynosi zwykle 100 złotych. Funkcjonariusz może też skierować wniosek do sądu o ukaranie grzywną. Dziś jej maksymalna wysokość to 5000 złotych, ale po nowelizacji prawa drogowego wzrośnie ona aż 6-krotnie do 30 000 złotych.

Zmianę przepisów i nowe znaki drogowe należy ocenić pozytywnie. Na pewno informacja o ładowarkach pojazdów ułatwi znalezienie takiego miejsca użytkownikom aut na prąd. Bez wątpienia przydadzą się też tablice wskaźnikowe umieszczane przed pasem wyłączania na drodze ekspresowej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Auta elektryczne w Polsce

Auta elektryczne w Polsce. Ile ich jest?

Nie ulega wątpliwości, że auta elektryczne w Polsce pod względem popularności są daleko za samochodami z sinikiem spalinowym. Mimo wszystko samochodów elektrycznych nad Wisłą szybko przybywa. Jak pokazują statystyki za 2021 rok, rok do roku odnotowano aż 93-procentowy wzrost aut z wtyczką.

44 nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach

Nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach

Nie jest tajemnicą, że rozwój elektromobilności w Polsce mocno hamuje między innymi niewystarczająca infrastruktura. O ile w większych miastach nie ma problemu z naładowaniem samochodu elektrycznego w publicznej ładowarce, o tyle na drogach szybkiego ruchu jest z tym problem. Wiele na lepsze zmienić się może w 2022 roku. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach będą znacznie liczniejsze niż obecnie. W sumie mają powstać 44 punkty ładowania aut na prąd przy drogach szybkiego ruchu.

Będzie strefa czystego transportu w Krakowie

Będzie strefa czystego transportu w Krakowie

24 grudnia 2021 roku w życie weszły przepisy, które zezwalają samorządom wyznaczać strefy zielonego transportu. Na pierwsze reakcje władz nie trzeba było długo czekać. Wszystko wskazuje na to, że powstanie strefa czystego transportu w Krakowie. Sprawdzamy, co po nowelizacji prawa mogą samorządy w tym obszarze i jakie dzielnice obejmie strefa czystego transportu w stolicy Małopolski.

Zakaz wjazdu dla diesli legalny również w Polsce

Zakaz dla diesli już legalny. W Polsce!

Od dziś, tj. 24 grudnia 2021 roku zaczyna w Polsce obowiązywać znowelizowana ustawa o elekromobilności i paliwach alternatywnych. Jej głównym celem jest rozwój sektora transportu zero- i niskoemisyjnego, w tym elektromobilności. Daje ona samorządom prawo do ustawiania tzw. stref czystego transportu. Sprawdzamy, czy właściciele starszych samochodów z napędem spalinowym faktycznie mają się czego obawiać. Czy rzeczywiście jest możliwy zakaz dla diesli i benzyniaków?