Od 16 listopada zimowe paliwo na stacjach dla diesli

Od 16 listopada zimowe paliwo na stacjach dla diesli

W artykule przeczytasz

O ile jest to olej napędowy, zimowe paliwo na stacjach musi pojawić się maksymalnie 16 listopada. Terminy zmiany na stacjach benzynowych tej odmiany paliwa zależą bowiem od jego rodzaju i są inne dla oleju napędowego oraz benzyny. Wynika to z rozporządzenia ministra gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Sprawdzamy, czym jest paliwo zimowe i jakie ma ono parametry.

Trzy odmiany paliwa na stacjach – letnie, przejściowe i zimowe

Zanim odpowiemy na pytanie, czym charakteryzuje się zimowe paliwo na stacjach, wyjaśnijmy, że zgodnie z przepisami w zależności od okresu w roku rozróżniamy trzy odmiany paliwa, tj.:

  • letnie – benzyna: od 1 maja do 30 września, olej napędowy: od 16 kwietnia do 30 września;
  • przejściowe – benzyna: od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października, olej napędowy: od 1 marca do 15 kwietnia i od 1 października do 15 listopada;
  • zimowe – benzyna: od 1 listopada do końca lutego; olej napędowy: od 16 listopada do końca lutego.

Przeczytaj też: “Od kiedy paliwo przejściowe na polskich stacjach?

Po co stosuje się zimowe paliwo na stacjach?

Co jest zrozumiałe, zimowe paliwo na stacjach stosuje się w celu zapobiegania unieruchomienia pojazdu przy dużych przymrozkach. To paliwa o zmienionych właściwościach, co dotyczy oleju napędowego oraz benzyny. Odpowiednie właściwości dla paliw określa rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych.

  • Zimowa benzyna – prężność par między 60 a 90 kPa. Im większa prężność par, tym benzyna jest bardziej lotna, co ułatwia rozruch auta przy niskiej temperaturze. Jednak silnik benzynowy przy niskich temperaturach będzie działał też na letniej benzynie. Zmiana składu frakcyjnego wynika z obowiązku spełnienia wymagań w zakresie prężności par. Pamiętamy też, że zbyt wysoka prężność może sprzyjać powstawaniu w układzie paliwowym korków parowych. Wynikiem tego może być rwana praca jednostki napędowej.
  • Zimowy olej napędowy – temperatura zablokowania zimnego filtra (TZZF, z ang. Cold Filter Plugging Point, CFPP) przy temperaturze nie wyższej niż -20 st. Celsjusza. Oprócz tego ważna jest temperatura mętnienia paliwa (z ang. Cloud Point, CP), przy której zaczynają wytrącać się kryształki parafiny mogące zatkać filtr paliwa. W konsekwencji uniemożliwia to rozruch silnika wysokoprężnego. Zawsze temperatura mętnienia jest wyższa niż zablokowania filtra, co unieruchamia pojazd.

Oczywiście rozporządzenie określa minimalne wartości poszczególnych parametrów paliwa. Dlatego firmy mogą sprzedawać paliwa o lepszych właściwościach, które jeszcze lepiej sprawdzają się w warunkach zimowych. To tzw. paliwa premium, np.:

  • arktyczny diesel milesPLUS na stacjach Circle K (temperatura zablokowania zimnego filtra: -32 st. C, temperatura mętnienia: -22 st. C);
  • olej napędowy premium Dynamic na stacjach Lotos (temperatura zablokowania zimnego filtra: -32 st. C, temperatura mętnienia: -22 st. C).

Jaki olej napędowy stosować zimą do aut z silnikiem diesla?

Przy warunkach atmosferycznych, jakie występują w naszym kraju, zwykle wystarczy klasyczne zimowe paliwo. Olej napędowy zimowy nie powinien powodować zablokowania filtra CFPP do temperatury -20 st. C. W zależności od specyfiki filtra może mieć to miejsce nieco poniżej lub powyżej tej granicy, ale na ogół jest to w pełni wystarczające paliwo zimą.

Przy okresie większych mrozów kierowcy mogą postawić na arktyczny olej napędowy i paliwo premium. Mają one lepsze właściwości. Parafina wytrąca się w nich dopiero przy temperaturze -32 st. C lub niższej.

Jeżeli stosujemy zwykłe paliwo zimowe, ale obawiamy się o pracę silnika i zablokowanie filtra CFPP, warto wlać do baku tzw. depresator. Jest to specjalny dodatek do paliwa. Obniża on temperaturę wytrącania parafiny o ok. 7 st. C. Musimy tylko pamiętać, że taki dodatek jest skuteczny wyłącznie wówczas, kiedy wlejemy go do baku przed wytrąceniem się kryształków parafiny. Musimy też mieć na uwadze układ wtryskowy naszego pojazdu. Część producentów samochodów z wtryskiem common rail trzeciej generacji odradza stosowania depresatorów.

Jeżeli paliwo w filtrze zamarznie, należy ogrzać pojazd, wstawiając go do garażu. Problem ten nie dotyczy aut z grzałką filtru paliwa. W innych samochodach warto rozważyć wymianę filtra przed zimą.

O czym warto pamiętać, problem z uruchomieniem pojazdu przy niskiej temperaturze może dotyczyć także aut z LPG. Ciśnienie w butli spada wówczas na tyle, że gaz przestaje płynąć. Stąd na zimę zmienia się też skład autogazu, kiedy zwiększa się w nim udział propanu. Na niskie temperatury niewrażliwa jest natomiast benzyna.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: