Nowe przepisy dla młodych kierowców

nowe przepisy dla młodych kierowców

W artykule przeczytasz

Wprawdzie przepisy drogowe nie zmieniają się jak w przysłowiowym kalejdoskopie, ale co jakiś czas musimy zapoznać się z czymś nowym. Na taką zmianę już niebawem najprawdopodobniej przygotować się będą musieli kierowcy początkujący. Zmiany mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa, choć w związku z tym, że zmienią się również zasady redukcji punktów karnych czy obowiązkowe będą pewne szkolenia, część kierowców przez nieprzemyślane przepisy straci dokumenty, które uprawniają ich do kierowania pojazdem. Nowe przepisy dla młodych kierowców w życie wejść mają 4 czerwca.

Redukcja punktów karnych

Obecnie po odbyciu kilkugodzinnego szkolenia kierowcy mają możliwość redukcji sześciu punktów karnych. Od 4 czerwca się to zmieni. Nowe przepisy zakładają, że po zgromadzeniu maksymalnej liczby 24 punktów karnych kierowca zostanie skierowany na 28-godzinne szkolenie, po którym jego konto punktowe zostanie wyzerowane. Wówczas kierowca, aby stracić prawo jazdy, będzie musiał zebrać ponownie 24 punkty z tą tylko różnicą, że pula ta wystarczyć musi mu nie na rok, jak ma to miejsce obecnie, ale na okres pięciokrotnie dłuższy. Punkty karne takiego kierowcy zerowane będą bowiem dopiero po pięciu latach.

Powyższe normy prawne dotyczą wszystkich kierowców niezależnie od wieku. Nowe przepisy dla młodych kierowców zakładają natomiast, że w ciągu 8 miesięcy od otrzymania prawa jazdy nie będą oni mogli pracować jako kierowcy. Z doświadczenia wiemy, że wielu młodych ludzi szukając pracy, zatrudnia się na przykład w roli dostawców pizzy. Teraz przez osiem miesięcy po otrzymaniu prawa jazdy będzie to niemożliwe. Młodocianych kierowców dotyczyć będą również surowe ograniczenia prędkości. Poza terenem zabudowanym nie będą oni mogli poruszać się z prędkością przekraczającą 80 km/h, a na autostradach i drogach szybkiego ruchu 100 km/h.

Jak wyglądać będzie obowiązkowe szkolenie?

Zaostrzenie przepisów związanych z punktami karnymi to nie wszystko. Poza tym nowe przepisy dla młodych kierowców odnoszą się również do obowiązkowych szkoleń, które będą oni musieli przejść pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem od uzyskania prawa jazdy. Szkolenie takie będzie składało się z 1,5-godzinnej części teoretycznej oraz godzinnej jazdy po płycie poślizgowej na torze. Sam pomysł szkolenia młodocianych kierowców wydaje się dość dobry. Część praktyczna ma bowiem nauczyć takiego kierowcę, jak wychodzić z poślizgu podczas jazdy po łuku. Niestety wydaje się, że w Polsce do takich kursów nie jesteśmy przygotowani pod względem infrastruktury. Zbyt mało nad Wisłą odpowiednich ośrodków czy instruktorów. Jeżeli natomiast kierowca nie dostarczy zaświadczenia potwierdzającego ukończenie takiego kursu, prawo jazdy czasowo zostanie mu odebrane.

Co mówią liczby?

Dla potwierdzenia powyższej tezy posłużmy się liczbami. W pierwszym półroczu poprzedniego roku w Polsce według Centralnej Ewidencji Kierowców wydawano średnio 33 660 praw jazdy miesięcznie. Jeżeli sytuacja miałaby się powtórzyć również w roku 2018, takie szkolenie mniej więcej od października do stycznia przyszłego roku przejść musiałoby ponad 200 tys. kierowców.

Całkiem sporo biorąc pod uwagę, że w Polsce mamy obecnie 40 ośrodków doskonalenia techniki jazdy, które przy takim natężeniu musiałyby przeszkolić średnio 38 kierowców dziennie. Jest to zadanie niewykonalne, przyjmując 8-godzinny czas pracy. Potrzeba byłoby do tego, co najmniej pięciu instruktorów i tyle samo samochodów, a tych po prostu nie ma.

Jeżeli kierowca pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem od otrzymania prawa jazdy nie ukończy takiego kursu, nowe przepisy dla młodych kierowców mówią o odebraniu mu z tego tytułu dokumentu uprawniającego do prowadzenia pojazdu do momentu, kiedy kurs ten zostanie przez takiego kierowcę ukończony.

Podsumowanie

Nie ma nic dziwnego w tym, że nie brakuje opinii, w których specjaliści powątpiewają w to, że nowe przepisy dla młodych kierowców rzeczywiście poprawią bezpieczeństwo. Dla wielu takich kierowców wystarczającą karą jest już jazda z zielonym listkiem na szybie. Teraz dodatkowo będą oni musieli uważać, aby nie przekroczyć limitów prędkości. Zauważmy również, że jazda w wolniejszym tempie może wpłynąć negatywnie na innych uczestników ruchu, którzy spowalniających ruch młodych kierowców za wszelką cenę będą chcieli wyprzedzić. Inna sprawa, że wielu adeptów jazdy z pewnością nie będzie chciało zaakceptować tych przepisów. Dodając do tego konieczność wykonania obowiązkowego szkolenia, nie dziwią głosy, że przepisy ruchu drogowego są kolejnym obszarem życia, w którym młodym osobom pod nogi rzuca się kłody.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Zmiany w ruchu drogowym 2021

Zmiany w ruchu drogowym. Lista zmian w kodeksie drogowym 2021

Już wkrótce czekają nas poważne zmiany w ruchu drogowym. Na przełomie maja i czerwca 2021 roku zaczną obowiązywać dwie nowelizacje ustawy Prawo o ruchu drogowym. Sprawdzamy listę zmian w kodeksie, które dotyczą pieszych, zmotoryzowanych, a nawet użytkowników hulajnóg elektrycznych i tym podobnych pojazdów.