Norma Euro 6d od 1 stycznia 2021 roku

Norma emisji spalin Euro 6d wchodzi w życie

W artykule przeczytasz

Norma Euro 6d zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2021 roku. W związku z nowymi obostrzeniami emisyjnymi zmieniają się również zasady rejestracji dla nowych pojazdów. Nie każdy nowy samochód będzie można zarejestrować w 2021 roku.

Norma Euro 6d, czyli zaostrzenie norm emisji spalin

Norma Euro 6d wchodzi w życie wraz z początkiem 2021 roku. Ma ona jeszcze bardziej ograniczyć emisję do atmosfery szkodliwych związków znajdujących się w spalinach. Samochody, które nie spełnią normy, nie będą dopuszczone do ruchu. To samo tyczy się braku urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii, ale to ostatnie tyczy się samochodów elektrycznych.

Pierwsza norma emisji spalin pojawiła się blisko 30 lat temu. Początkowo obowiązywała ona samochody osobowe i lekkie auta dostawcze z silnikiem Diesla pod maską. Później wprowadzono ją także dla silników benzynowych. Kolejne normy wchodziły w życie co około 5 lat, coraz bardziej ograniczając dopuszczalne wartości zanieczyszczeń znajdujących się w spalinach.

Norma Euro 6d to zmodyfikowana i zaostrzona norma Euro 6, o której szerzej piszemy w artykule pt. “Normy emisji spalin: Euro 6“. Niestety, w planach jest już norma Euro 7, która według wielu specjalistów z dziedziny motoryzacji może oznaczać koniec ery samochodów spalinowych.

Co zmienia nowa norma?

Norma Euro 6d ISC-FCM obejmie większość nowych samochodów na terenie UE. Z kolei za rok jej wymagania zaczną obowiązywać dla aut dostawczych. Zwolnione z niej są natomiast pojazdy specjalne (opancerzone, karawany, do przewozu wózków inwalidzkich) oraz drobni producenci, którzy wytwarzają nie więcej niż 1 tys. aut rocznie.

Norma zobowiązuje producentów samochodów do stosowania efektywniejszych systemów i technologii oczyszczania spalin. Koncerny będą musiały utrzymać średni poziomu emisji dwutlenku węgla. Dla wszystkich pojazdów poziom ten to 95 g/km. Wydaje się, że nie będzie to poważny problem, ponieważ już do końca 2020 roku limit ten spełniało 95 proc. wszystkich pojazdów.

Inna sprawa, że emisja dwutlenku węgla jest trudna w zobrazowaniu. Dlatego kluczem ma być średnie spalanie:

  • 4,1 l/100 km benzyny,
  • 3,6 l/100 km oleju napędowego.

Poza tym producenci będą musieli montować urządzenia, które monitorują zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Zmniejszony zostanie również współczynnik zgodności emisji szkodliwych tlenków azotu (NOX) między badaniem w warunkach laboratoryjnych i rzeczywistych (badania RDE), co ma urealnić parametry zanieczyszczeń. Pozostałe wartości pozostają zgodne z normą Euro 6.

Celem jest zmniejszenie emisji spalin do środowiska nie tylko dla nowych aut, ale też w toku późniejszej eksploatacji. Jeśli producent nie spełni wymogów technologicznych i emisyjnych, nowe auto nie zostanie dopuszczone do ruchu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Norma Euro 7

Norma Euro 7 – od kiedy zacznie obowiązywać, założenia

Poznaliśmy przynajmniej częściowe założenia normy Euro 7. Wszystko wskazuje na to, że dla samochodów osobowych norma wejdzie w życie już w 2025 roku. Wprawdzie założenia są mniej restrykcyjne, niż początkowo zakładano, ale i tak kierowcy nie mogą spać spokojnie. Jeżeli nic się na tej płaszczyźnie nie zmieni, a niewiele na to wskazuje, oznacza to wzrost cen nowych samochodów. Wydaje się, że za chwilę szczególnie nowe auta z silnikami Diesla faktycznie przestaną istnieć.

Plug-in hybryd

Czy hybryda plug-in wpisuje się w przyzwyczajenia polskich kierowców?

Z badania Volkswagena i InsightOut Lab wynika, że wielu respondentów jest gotowych na „przesiadkę” do hybryd typu plug-in. Wskazuje na to m.in. częstotliwość korzystania z samochodu oraz preferencje przy wyborze nowego auta. Na razie rozważanie zakupu PHEV deklaruje niemal co piąty respondent.