Mój Elektryk – rusza nowy program dopłat do pojazdów elektrycznych

Program Mój Elektryk

W artykule przeczytasz

Nie jest żadną tajemnicą, że pierwszy program dopłat do aut elektrycznych był kompromitacją. Potwierdzają to liczby i tak z programu "Zielony samochód" skorzystało niespełna 250 osób. Teraz rząd przedstawia szczegóły kolejnej edycji dopłat. Wnioski w programie Mój Elektryk można składać już od 12 lipca. Sprawdź, jak wyglądają jego założenia programowe.

Ile wyniosą dopłaty do samochodów elektrycznych z programu Mój Elektryk?

O nowym programie dopłat do aut elektrycznych pisaliśmy już w artykule “Dofinansowanie do samochodu elektrycznego. Rząd ma nowy pomysł“. Teraz znamy już założenia programu Mój Elektryk, na który przeznaczono 500 milionów złotych, do rozdania w latach 2021-2026.

O czym warto wspomnieć na wstępie, Mój Elektryk to program dopłat do zakupu aut z napędem elektrycznym oraz zasilanych ogniwami paliwowymi na wodór. Nie uwzględniono natomiast samochodów hybrydowych, także w kategorii plug-in.

Co jest najważniejsze, dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych dla osób fizycznych wyniosą tyle, ile w poprzednim programie, czyli 18 750 zł. W lepszej sytuacji są beneficjenci posiadający Kartę Dużej Rodziny. W ich przypadku dopłaty wyniosą 27 000 zł.

Dużą zmianą jest natomiast podniesienie limitu ceny minimalnej auta elektrycznego, które może być dofinansowane. O ile poprzednio było to 125 000 zł, program Mój Elektryk zakłada auta w cenie do 225 000 zł. Dzięki temu jako beneficjent możesz starać się o dopłatę już nie tylko na samochód klasy miejskiej, ale nawet rodzinnego SUV-a.

Przykładowe modele aut, na jakie możesz sobie pozwolić przy wniosku o dopłatę do samochodu elektrycznego z programu Mój Elektryk: Citroen e-Berlingo, Dacia Spring, Nissan Leaf, Skoda Enyaq iV, BMW i3, Opel Mokka, Citroen e-C4, Opel Zafira-e Life, Citroen e-SpaceTourer, Volkswagen ID.4, Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Volkswagen ID.3, Porsche Taycan, Hummera EV, Tesla Model S Plaid.

Co więcej, dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny limit ten zostaje całkowicie zniesiony. Natomiast same dopłaty do samochodów elektrycznych dotyczą nie tylko zakupu auta na prąd za gotówkę, ale także na raty. Jeśli natomiast wybierzesz leasing konsumencki, dotacja pokryje opłatę wstępną i transferową.

Z drugiej strony istnieje duże prawdopodobieństwo, że podwyższenie limitu spowoduje zawyżenie cen samochodów elektrycznych. Trzeba bowiem zauważyć, że aby zmieścić się w niskim limicie w ramach poprzedniego programu, sprzedawcy zaniżali ceny aut właśnie do poziomu 125 000 zł.

Dotacja do zakupu pojazdu elektrycznego. Gdzie złożyć wniosek?

Jeśli chcesz uzyskać nową dopłatę do zakupu auta na prąd, musisz złożyć odpowiedni wniosek. Składasz go do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Przyjmowanie wniosków od osób fizycznych ruszy 12 lipca 2021 r. i będzie prowadzone do 2025 roku lub do wyczerpania środków. Wszystko ma być bardzo proste i intuicyjne.

Jako beneficjent musisz załadować do systemu internetowego dowód zakupu, rejestracji i ubezpieczenia auta. Następnie wystarczy podpisać wniosek, który będzie umową dotacji. Jeszcze prościej będzie w przypadku leasingu konsumenckiego. W imieniu leasingobiorców o nową dopłatę wystąpią firmy leasingowe, które będą współpracować z bankami biorącymi udział w programie.

DOPŁATY DO ELEKTRYKÓW – NABÓR WNIOSKÓW

Program Mój Elektryk dla przedsiębiorców

Nie po raz pierwszy pokrzywdzeni czuć się mogą przedsiębiorcy. W ich przypadku nabór wniosków ma ruszyć kilka tygodni później, co dotyczy również samorządów i innych instytucji. Także tutaj dopłaty obejmują zakup za gotówkę, raty oraz leasing, a nawet wynajem długoterminowy. Co ważne, przedsiębiorca może uzyskać dofinansowanie na samochód osobowy, ale też dostawczy, bus do transportu powyżej ośmiu pasażerów, motocykl czy motorower. Niestety, kalkulator dopłat i ich zasady są znacznie bardziej skomplikowane niż w przypadku osób fizycznych.

Wysokość dopłat do samochodów elektrycznych dla firm zależy m.in. od kategorii pojazdu (M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e). Ważny będzie też limit pokonanych kilometrów, np.:

  • 27 000 zł – dofinansowanie na pojazdy kategorii M1 (pojazd osobowy przewożący do ośmiu pasażerów) przy średnim rocznym przebiegu powyżej 15 000 km.
  • 4000 zł – dofinansowanie na pojazdy kategorii L (motocykle i motorowery).
  • 70 000 zł – dofinansowanie na pojazdy kategorii N1 (dostawcze o masie do 3,5 t) przy średnim rocznym przebiegu powyżej 20 000 km.

Warto dodać, że każde auto z rządowym wsparciem – osoby fizycznej i przedsiębiorcy – będzie trzeba oznakować specjalną naklejką. Jej miejsce ureguluje umowa.

Należy mieć nadzieję, że program Mój Elektryk będzie cieszyć się większą popularnością niż poprzednia kampania nakłaniająca do zakupu auta elektrycznego. Być może pomogą w tym reklamy i akcje edukacyjno-informacyjne – “Każda podróż ma znaczenie” i “Elektromobilność – Zielone Światło dla Klimatu”. Wszystko ma przełożyć się na znaczne zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych na polskich drogach. Zwłaszcza w dużych miastach ma to ograniczyć emisję szkodliwych gazów cieplarnianych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 3]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Rząd dofinansuje szybkie stacje ładowania aut elektrycznych

Rząd dofinansuje szybkie stacje ładowania aut elektrycznych

Nie jest tajemnicą, że pomimo stałego rozwoju słaba infrastruktura jest jednym z największych czynników  hamulcowych dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Dlatego nie dziwi, że rząd ma w planach najróżniejsze dopłaty do elektryków. Wszystko wskazuje też na to, że rządzący dofinansują stacje ładowania aut elektrycznych. Łącznie na dotacje będzie mogło liczyć nawet 15 tys. szybkich punktów ładowania.

Auta elektryczne w Polsce. Jest ich niespełna 30 000

Auta elektryczne w Polsce. Od miliona dzieli nas przepaść

Po Polsce porusza się coraz więcej samochodów na prąd, ale do miliona zapowiadanego przez premiera Mateusza Morawieckiego droga jeszcze daleka. Obecnie auta elektryczne w Polsce liczone są zaledwie w tysiącach. Dziś mamy ich niespełna 30 tysięcy i jest to wynik łączny dla samochodów elektrycznych i hybryd z wtyczką typu plug-in.