Jak oszukują w serwisach ASO?

jak oszukują w serwisach ASO

W artykule przeczytasz

Nieuczciwi mechanicy zdarzają się wszędzie. Wielu kierowcom wydaje się, że mogą zostać oszukani tylko w nieautoryzowanych warsztatach. Jednak wiele na sumieniu mają również Autoryzowane Stacje Obsługi. Jak oszukują w serwisach ASO i co zrobić, aby nie paść łupem naciągaczy, którzy żerują na naiwności i niewiedzy kierowcy? Na szczęście, można zminimalizować ryzyko kosztownych i zupełnie niepotrzebnych napraw.

Najpopularniejsze metody oszustw w ASO

Jak oszukują w serwisach ASO? Bardzo często, tak jak w zwykłych warsztatach mechanicy celowo stawiają błędną diagnozę. Wymusza to natomiast na kierowcy sięgnięcie o wiele głębiej do kieszeni. Co ciekawe, mechanicy mają nawet odpowiedź na niefachowe wykonanie naprawy. Wymówki, iż musi tak być słyszało wielu, choć każdy niepokojący dźwięk po opuszczeniu ASO powinien być powodem do niepokoju.

To nie wszystko, ponieważ zdarzają się nawet kradzieże części i podmienianie ich na elementy słabsze i częściowo zużyte. Mechanicy bardzo często kradną katalizatory czy filtry cząstek stałych, a w zasadzie ich wkłady, gdyż obudowy pozostają na miejscu. Niczym dziwnym jest też stosowanie tanich płynów i olejów, podczas kiedy rachunki zawierają markowe i znacznie droższe ciecze eksploatacyjne.

Zdarza się również, że mechanicy korzystają z samochodów klientów w celach prywatnych. Oczywiście, jazda testowa powinna mieć miejsce i jest usprawiedliwiona, ale pokonywanie wielu kilometrów na koszt klienta jest już sporym nadużyciem.

Wiedząc, jak oszukują w serwisach ASO, trzeba sprawiedliwie oddać, że wielokrotnie nie jest to wynik nieuczciwych procedur serwisu. Częściej winni są sami mechanicy, którzy kierują się chciwością i żerują na nieświadomym kliencie.

Problemem Autoryzowanych Stacji Obsługi jest też niewykwalifikowana kadra. Nie brakuje mechaników, którzy nie potrafią rozpoznać problemu, korzystać ze specjalnych narzędzi, czy stosować się do procedur. Co gorsza, nie każdy pracodawca gwarantuje im dostęp do niezbędnych szkoleń. Nic dziwnego, że w takiej sytuacji nie brakuje kierowców, którzy wolą serwisować auta poza ASO. Nawet wtedy, kiedy są one na okresie gwarancyjnym. Zresztą pozwala na to prawo, a mianowicie dyrektywa unijna GVO z 2004 roku, o której więcej w artykule Gwarancja a serwis samochodu poza ASO“.

Jak bronić się przed nieuczciwymi mechanikami z ASO?

Sami mechanicy zauważają, że nie ma tyle skutecznej metody, aby pozwalała ona na 100-procentową ochronę przed nieuczciwymi mechanikami. Jest jednak szansa, aby zminimalizować ryzyko oszukania przez pracownika ASO.

Ważne, aby naprawy odbywały się przy asyście kierowcy. Zdarza się, że mechanicy zasłaniają się tutaj zasadami BHP lub zwyczajnie zapraszają klienta na kawę. Lepiej dla niego, a przede wszystkim bezpieczniej dla grubości jego portfela, aby pozostał on na miejscu. Oczywiście, o ile jest to możliwe i naprawy lub serwis wykonać można od ręki.

Przy odbieraniu samochodu, a jeszcze przed opuszczeniem ASO warto sprawdzić również rachunek, porównując go ze stanem technicznym pojazdu. Są kwestie, których kierowca sam nie zweryfikuje ze względu na zbyt niskie kwalifikacje. Jednak sprawdzi już na przykład pojemność zbiornika na olej silnikowy w stosunku do ilości zastosowanej cieczy itp.

Wiedząc, jak oszukują w serwisach ASO, zawsze kierować się trzeba metodą ograniczonego zaufania. Tylko tak kierowca zwiększa swoje szanse na to, że nie zostanie oszukany i wykorzystany finansowo. O sposobach weryfikacji napraw wykonanych przez warsztat mówi artykuł Jak sprawdzić samochód po mechaniku?“.

Czy warto sprawdzać samochód używany w ASO?

Pozostaje jeszcze zadać sobie pytanie, czy w takiej sytuacji używane samochody również nie powinny być sprawdzane w ASO. Tutaj wiele zależy od tego, jakie jest to auto. Przy samochodach tanich, które mają kilkanaście lat lub więcej, jest to zbędne, gdyż przegląd pojazdu w Autoryzowanej Stacji Obsługi będzie zbyt drogi, porównując to z ceną samego auta. Wówczas lepszym rozwiązaniem jest niezależny warsztat samochodowy. Co innego, kiedy są to auta w cenie kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wówczas jak najbardziej wizyta w ASO jest wskazana. Oczywiście, sam przegląd to tylko jeden z elementów weryfikacji stanu technicznego auta. Przydają się też wcześniejsze oględziny z mechanikiem, jak i kończąca testy jazda próbna. Wiele o przeszłości samochodu i jego legalności mówi też Historia Pojazdu. To kompletny raport, który zawiera w sobie:

  • Dane techniczne auta
  • Fabryczne wyposażenie samochodu
  • Informacje o szkodach i kolizjach
  • Chronologiczną historię pojazdu
  • Sprawdzenie baz kradzionych pojazdów
  • Informacje o wezwaniach serwisowych
  • Archiwalne zdjęcia samochodu

Przy przeglądzie w ASO nie ma obaw co do tego, że mechanik oszuka klienta. Co najwyżej, może on nie mieć wystarczającej wiedzy, aby przeprowadzić gruntowny przegląd, choć zdarza się to rzadko. Z reguły sprawdzenie VIN wraz z przeglądem w ASO dostarczają wystarczająco wiele informacji, aby nabyć dany egzemplarz lub podjąć decyzję o rezygnacji z zakupu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 12 Średnio: 3.8]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

serwisowa akcja Volvo

Serwisowa akcja Volvo

Właściciele samochodów Volvo z lat 2014-2017 mogą zostać wezwani do serwisów. Na czym polega serwisowa

akcja serwisowa Volvo

Akcja serwisowa Volvo

W najbliższym czasie ruszyć powinna akcja serwisowa Volvo. Szwedzki producent do serwisów wzywa blisko pół