Jak działa obieg wewnętrzny w samochodzie?

Jak działa obieg wewnętrzny w samochodzie?

W artykule przeczytasz

Obok trybu standardowego wentylacja w aucie może działać również w obiegu zamkniętym. Mimo iż niemal każdy samochód daje możliwość korzystania z trybu recyrkulacji powietrza w kabinie, rzadko się o nim wspomina. Co więcej, wielu kierowców nie wie, kiedy korzystać z tej funkcji. Dlatego sprawdzamy, czym jest obieg wewnętrzny w samochodzie, kiedy warto go włączyć i jak długo z niego korzystać.

Obieg wewnętrzny w samochodzie – co to takiego?

Zacznijmy od tego, że obieg wewnętrzny w samochodzie zwykle jest oznaczony guzikiem z piktogramem przedstawiającym strzałkę krążącą wewnątrz rysunkowej kabiny auta. Znajduje się on na panelu sterowania klimatyzacją, czy przy regulatorach odpowiedzialnych za ogrzewanie i chłodzenie kabiny pojazdu. Jak wskazuje jego nazwa, w obiegu wewnętrznym dopływ powietrza z zewnątrz jest zamknięty (obieg zamknięty).  Specjalne klapki zamykają napływanie powietrza do kabiny z zewnątrz. Załączenie obiegu wewnętrznego przydaje się latem i zimą.

Kiedy korzystać z obiegu zamkniętego?

Jest kilka sytuacji, kiedy warto zamknąć dopływ powietrza z zewnątrz. Przede wszystkim można włączyć obieg wewnętrzny, jeżeli zachodzi ryzyko, że do kabiny dotrze kurz lub nieprzyjemne zapachy z zewnątrz. Dobrym przykładem jest jazda lub postój w korku za dymiącym pojazdem (np. ciężarówką).

Natomiast niepokojące jest wyczuwanie spalin w kabinie, jeżeli obieg jest zamknięty i nie dostały się one do wnętrza z rury wydechowej innego pojazdu. Może to oznaczać nieszczelność kabiny (np. dziury w podłodze, uszkodzony mieszek przy skrzyni biegów). Jest to nieprzyjemne i niebezpieczne, ponieważ gazy wydechowe negatywnie wpływają na stan zdrowia. Dlatego jest to groźne dla bezpieczeństwa również w czasie jazdy. Włączenie tego trybu przyda się także podczas jazdy poza miastem, kiedy pokonujemy drogę w okolicach pól i nie chcemy delektować się zapachem rozsypywanego na nich naturalnego nawozu.

Przeczytaj też: “Serwis klimatyzacji samochodowej – jak wygląda i ile kosztuje?

Oczywiście w takich sytuacjach obieg wewnętrzny w samochodzie należy włączyć przed tym, jak nieprzyjemne zapachy dostaną się do kabiny. W innym wypadku będą one cały czas krążyć wewnątrz auta. Stąd u części producentów obieg zamknięty włącza się automatycznie. Dzieje się tak, kiedy czujnik wykryje obecność zanieczyszczeń w powietrzu zasysanym do wewnątrz. Oprócz tego obieg zamknięty w autach z klimą pomoże szybciej schłodzić kabinę latem i wręcz odwrotnie – ogrzać powietrze w samochodzie zimą. Jeżeli jest to nasz cel, warto włączyć klimatyzację w trybie recyrkulacji powietrza.

Jak korzystać z obiegu wewnętrznego?

Wiemy już, kiedy włączać obieg wewnętrzny w samochodzie. Co ważne, należy robić to umiejętnie. Oznacza to, że z trybu obiegu zamkniętego trzeba korzystać tylko przez krótką chwilę i wyłączyć go zaraz po tym, jak nieprzyjemne zapachy nam nie grożą, czy nagrzaliśmy (zimą) lub schłodziliśmy (latem) wnętrze auta.

Wówczas należy go przełączyć na obieg zewnętrzny (otwarty). Jeżeli tego nie zrobimy, wnętrze nie będzie wystarczająco wentylowane, a w kabinie powstanie zaduch. Brak tlenu z zewnątrz na pewno będzie skutkować wysuszonym powietrzem gorszej jakości. To z kolei może sprzyjać zmęczeniu, senności i problemom z koncentracją.

Obieg wewnętrzny sprzyja też zaparowaniu szyb przedniej i bocznych. Mogą one parować nawet w samochodach z klimatyzacją, chociaż po jej włączeniu para powinna zniknąć z szyb. W innym wypadku należy sprawdzić stan filtra kabinowego.

Podsumowując, obieg wewnętrzny w samochodzie przydaje się kierowcom, ale należy go używać rozsądnie i krótko, oczywiście tylko wówczas, kiedy wymaga tego sytuacja. Na pewno zapobiega on dostawaniu się do wewnątrz nieprzyjemnych zapachów. Oprócz tego sprzyja szybszemu i efektywniejszemu nagrzaniu lub schłodzeniu wnętrza. Później trzeba zmienić obieg na tryb na zewnętrzny otwarty. Zwłaszcza że dostęp powietrza z zewnątrz nie zwiększa poboru energii, a praca klimatyzacji lub nagrzewnicy jest równie efektywna.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Woda z klimatyzacji pod samochodem. Co zrobić?

Woda z klimatyzacji pod samochodem. Co zrobić?

Woda z klimatyzacji pod samochodem nie jest niczym rzadkim. Mimo iż wyciek i plama wody jest niegroźne dla auta, ma to swoje konsekwencje. Oznacza to, że w układzie gromadzi się wilgoć, która sprzyja nagromadzeniu grzybów. Sprawdź, jak temu zaradzić.