Gdzie się podziały auta z importu?

import-export

W artykule przeczytasz

Komisy świecą pustkami, a media rozpisują się o rekordowym marcu pod kątem importu aut do Polski. Gdzie się zatem podziały auta z importu?

Import aut do Polski – dane za marzec 2021

 

Mamy rekordowy import aut za marzec 2021, ale komisy świecą pustkami…?

Niedawno SAMAR podał do informacji publicznej, iż w marcu br. pomimo trwającego lockdownu  sprowadzono do Polski rekordową ilość aut. Blisko 91 tys. sztuk. 

Wg przytaczanych danych, stanowi to wzrost aż o 73,6% na przestrzeni roku. To bardzo duży wzrost sugerujący, iż rynek wtórny wraca do stanu sprzed pandemii w 2019 roku. W tamtym czasie import aut za marzec 2019 wyniósł 89 405 sztuk.

Jednocześnie tzw. mainstreamowe media opublikowały informacje o brakach aut w komisach, o tym że popyt przerasta podaż i że liczba ogłoszeń sprzedaży aut używanych spadła nawet o połowę. Gdzie się więc podziało te 91 000 aut z importu?

 

Błędna interpretacja danych

 

Niestety również niektóre firmy i portale z branży motoryzacyjnej powielały te dane  bez  ich prawidłowej interpretacji. Wywołało to wątpliwości u myślących użytkowników internetu.

 

Trzeba wiedzieć, iż SAMAR podaje dane na podstawie pierwszych rejestracji aut z importu w Polsce. Wystarczyło wczytać się dokładnie  w dane opublikowane przez SAMAR:

SAMAR

W tym przypadku tak wysoki wynik rejestracji z marca 2021 roku wcale nie oznacza, iż rzeczywiście mamy więcej aut używanych na rynku, bo niestety kto poszukiwał już auta w tym roku, ten wie, że nie ma za bardzo w czym wybierać, a ceny aut wzrosły.

 

Rynek aut w Niemczech

 

I nie ma się co dziwić, skoro w samych Niemczech, z których to importujemy ponad połowę wszystkich aut wjeżdżających do Polski, sytuacja na rynku wtórnym wygląda bardzo podobnie. Niemcy wcale nie chcą się wyzbywać swoich aut, pomimo aktywnych zachęt lobby ekologiczno-niskoemisyjnego i realnej pomocy Państwa w tym obszarze.

Przytoczone przez SAMAR dane obrazują efekt 180 dni na rejestrację pojazdu sprowadzonego do Polski w 2020 roku.  Dane te, to naszym zdaniem skumulowany wynik rejestracji aut z importu, które trafiły do nas w ostatnim kwartale 2020 roku. I tak właśnie należy na nie patrzeć.

 

Import aut a lockdown

 

Dodatkowo należy wyjaśnić, iż lockdown utrudnia przekraczanie granicy osobom prywatnym. Jednak firm on nie dotyczy w takim stopniu i przepływ  dóbr przez granicę, w tym import aut wcale nie jest aż tak utrudniony. 

Zatem czekamy na dalsze publikacje SAMAR, jednak prawdziwy obraz importu  z obecnego roku będzie widoczny dopiero w drugiej połowie br., kiedy to wyczerpie się ostatecznie termin 180 dni na rejestrację auta sprowadzonego do Polski w  2020 roku. 

Auta które wjechały do nas w grudniu 2020 roku muszą być zarejestrowane najpóźniej do 29 czerwca. Więc na dobrą sprawę, dopiero za lipiec 2021 zobaczymy aktualną skalę importu aut do Polski. 

Wszystkie liczby podane w pierwszym półroczu 2021 odzwierciedlają również import z 2020 roku, a dokładniej z ostatniego kwartału 2020

Przypominamy, iż termin na rejestrację pojazdu od 1 stycznia 2021 został skrócony ponownie do 30 dni.

 

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też:

Import samochodów używanych w marcu 2021 roku

Import samochodów używanych. Marzec 2021 rekordowym miesiącem?

Wydaje się, że import samochodów używanych ponownie ma się w Polsce bardzo dobrze. W marcu 2021 roku sprowadziliśmy do kraju blisko 91 tysięcy aut z zagranicy, z czego wiele z nich to auta z Niemiec. To wynik o ponad 70 proc. lepszy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Niestety, rośnie średni wiek sprowadzanych aut używanych. Co ciekawe, w odwrocie są diesle, a większe zainteresowanie budzą benzyniaki.