Fotoradary na polskich drogach według statystyk Yanosika

Fotoradary na polskich drogach

W artykule przeczytasz

Nie ulega wątpliwości, że fotoradary na polskich drogach są coraz liczniejsze, choć nie są to liczby rzucające na kolana i daleko nam do najlepszych pod tym względem w Europie. Sprawdzamy, jak zmienia się liczba fotoradarów w Polsce na podstawie danych, jakie udostępniają eksperci Yanosika. 

Fotoradary w Polsce. Przybywa ich średnio 4 rocznie

Eksperci Yanosika prześledzili, jak wyglądały fotoradary na polskich drogach w latach 2018-2021. Okazuje się, że na przestrzeni 4 lat ich liczba wzrosła o zaledwie 15 takich urządzeń. W 2018 roku było ich 430, obecnie jest ich 445. Średnio daje to 4 urządzenia rocznie, chociaż w kolejnych latach ich liczba była niemal identyczna, z wyjątkiem obecnego, 2021 r.:

  • 2018 r.: 230 fotoradarów;
  • 2019 r.: 230 fotoradarów;
  • 2020 r.: 231 fotoradarów;
  • 2021 r.: 245 fotoradarów.

Oczywiście należy pamiętać, że liczba fotoradarów zmienia się w poszczególnych województwach. Tak oto najwięcej, bo 5 takich urządzeń pojawiło się na drodze w Małopolsce, po 4 szt. – w województwie mazowieckim oraz lubelskim, a 3 szt. – na Podkarpaciu. Po drugiej stronie jest województwo kujawsko-pomorskie, gdzie ubyły cztery fotoradary. Nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości nie przybywa więc w zastraszającym tempie. Nie zanosi się jednak na znaczącą rozbudowę systemu i liczne fotoradary w nowych lokalizacjach.

Różnice w liczbach fotoradarów w konkretnych województwach w latach 2018-2021:

  • mazowieckie: +4 fotoradary;
  • wielkopolskie: -2 fotoradary;
  • śląskie: +1 fotoradar;
  • łódzkie: bez zmian;
  • lubelskie: +4 fotoradary;
  • pomorskie: +4 fotoradary;
  • małopolskie: +5 fotoradarów;
  • dolnośląskie: bez zmian;
  • podlaskie: +1 fotoradar;
  • lubuskie: +1 fotoradar;
  • podkarpackie: +3 fotoradary;
  • zachodniopomorskie: +2 fotoradary;
  • warmińsko-mazurskie: -2 fotoradary;
  • kujawsko-pomorskie: -4 fotoradary;
  • świętokrzyskie: +1 fotoradar;
  • opolskie: -1 fotoradar.

Co decyduje o lokalizacji fotoradarów?

Jak widać, lokalizacja fotoradarów na polskich drogach ulega zmianie. Ustawiają je i usuwają zarządcy dróg z własnej inicjatywy lub na wniosek GITD. Wpływ na to ma mają m.in. względy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obszary, na których zaleca się urządzenia do mierzenia prędkości, wybiera się na podstawie metodologii. Określa ona poziom zagrożenia wypadkami, uwzględniając aspekty infrastrukturalne i techniczne. Oprócz GITD duży wpływ na lokalizację fotoradarów mają policja, zarządcy dróg czy samorządy lokalne.

Fotoradary na polskich drogach na tle Europy

Liczby, jakie podaje Yanosik, są nieco rozbieżne od tego, o czym wspomina raport dla całej Europy. Według niego, o czym pisaliśmy w artykule “Fotoradary w Polsce. Ile ich jest?“, jest ich 520, aczkolwiek według Instytutu Transportu Samochodowego nawet co piąty fotoradar (21 proc.) nie działa.

Jeżeli nawet przyjmiemy za wskaźnik ten wyższy wynik, liczba fotoradarów na polskich drogach nie jest duża. Przyjmując liczbę urządzeń na 100 km2, daje to Polsce dopiero 22. wynik na 30 państw uwzględnionych w raporcie. Na tle Europy wypadamy więc bardzo słabo.

Zachowanie kierowców przed fotoradarami

Eksperci systemu Yanosik przedstawili też dane na temat zachowań kierowców przed i za fotoradarami. Co nie jest zaskakujące, przy takich urządzeniach zmotoryzowani w większości redukują prędkość, zwalniając nawet do 30 km/h.

Warto w tym miejscu zauważyć, że Polska to jeden z niewielu krajów, który informuje o pomiarze prędkości przez fotoradar. Mówi bowiem o tym tablica D-51, która w dużej mierze jest powodem tego, że wiedząc o takim urządzeniu, kierowcy zwalniają w obawie przed mandatem.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Nowe fotoradary zamiast urządzeń Fotorapid CM

Fotoradary Fotorapid CM przejdą do historii. Nowe urządzenia na drogach

Aż 100 nowoczesnych fotoradarów ma wkrótce pojawić się przy polskich drogach. Natomiast docelowo ich liczba ma być przeszło dwukrotnie większa. Przede wszystkim staną one w miejscu zasłużonych już fotoradarów Fotorapid CM. To najpopularniejsze tego typu urządzenia, ale dość wiekowe. Tak więc Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) zapowiada wymianę najstarszych fotoradarów.

Czym jest i jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości – czym jest, jak działa, lokalizacje

Na niektórych odcinkach dróg w Polsce średnią prędkość mierzą kamery i specjalny system. Dotychczas odcinkowy pomiar prędkości był ograniczony do blisko 30 miejsc w Polsce. Teraz dołączy do nich niemal 40 nowych lokalizacji. Sprawdź, czym jest OPP i poznaj aktualną listę miejsc, gdzie jest i będzie prowadzony pomiar prędkości w tej formie.

Będą nowe fotoradary w Polsce

Nowe fotoradary w Polsce. Wiele nowych mierników na drogach

Rusza program rozbudowy i modernizacji systemu rejestratorów prędkości o wartości 5,7 mln złotych. Wiemy już, że gdzie trafiły i w najbliższym czasie trafiać będą nowe fotoradary w Polsce. W planach jest 26 takich urządzeń, aczkolwiek pojawią się też nowe mierniki do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, czy urządzenia do niestosowania się do sygnalizacji świetlnej, a nawet monitorujące wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Fotoradary w Polsce

Fotoradary w Polsce. Ile ich jest?

Wielu kierowcom wydaje się, że fotoradary w Polsce są liczne. Okazuje się, że nie jest to do końca prawda. Poza tym Polska to jeden z niewielu krajów, który informuje o obecności tego urządzenia tablicą D-51. Sprawdzamy, jak wypadamy w liczbie fotoradarów na tle innych państw Europy.