Dofinansowanie do samochodu elektrycznego. Rząd ma nowy pomysł

Dofinansowanie do samochodu elektrycznego. Rząd ma nowy pomysł na dotacje

W artykule przeczytasz

Rządzący mają nowy pomysł na wsparcie rynku aut elektrycznych. Jeśli zmiany wejdą w życie, będzie łatwiej o dofinansowanie do samochodu elektrycznego. Sprawdzamy, jakie plany ma rząd na wsparcie pojazdów o napędzie elektrycznym.

Dofinansowanie do samochodu elektrycznego w latach 2021 – 2026

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wypowiedziało się odnośnie drugiej edycji programu dopłat do pojazdów bezemisyjnych. Mowa o wsparciu w zakupie aut elektrycznych i z ogniwami paliwowymi na wodór. Pamiętajmy jednak, że dla tych drugich nie ma w Polsce stacji ładowania. W zasadzie będzie to więc wsparcie do zakupu samochodów na prąd. Dofinansowanie do samochodu elektrycznego ma być szerzej dostępne dla zwykłych kierowców.

Jak podało Ministerstwo, mowa o autach w kategoriach homologacyjnych M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e oraz L7e. W praktyce mowa więc o samochodach osobowych, ale również modelach o masie do 5 ton, które mogą przewozić 9 osób włącznie z kierowcą. Co więcej, dotacje będą dostępne także dla zainteresowanych nabyciem motoroweru, motocykla czy czterokołowca.

Program ma być skierowany do firm, organizacji i osób prywatnych. W ramach wsparcia beneficjenci otrzymają dofinansowanie do zakupu pojazdów o napędzie elektrycznym, ewentualnie również pomoc w spłacie leasingu. Co ważne w przypadku osób fizycznych, zniknie limit rocznego przebiegu. Przypomnijmy bowiem, że w pilotażowej wersji programu był wymóg pokonywania przez auto elektryczne przynajmniej 10 tys. km rocznie. Nowa wersja programu zakłada, że limit ten pozostanie tylko w przypadku firm i organizacji. Poza tym założono, że posiadacze Karty Dużej Rodziny, a więc przynajmniej z trójką dzieci, mają otrzymać wyższe dotacje.

Przeczytaj też: “Niższe dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce

Budżet programu w wysokości 500 mln zł

Wiemy już, że budżet programu dotacji do zakupu aut na prąd ma wynieść 500 mln zł. Niestety, wszystko wskazuje na to, że Ministerstwo w 2021 roku nie podwyższy progów cenowych pojazdów dotowanych z programu. Przypomnijmy więc, że od końca 2019 roku dofinansowanie do samochodu elektrycznego było możliwe pod warunkiem, że jest to pojazd o cenie do 125 000 zł brutto. Kwota dotacji mogła wynieść 30 proc. wartości, a więc do 37,5 tys. zł. Problem polegał na tym, że wiele aut elektrycznych nie mieściło się w tym limicie, choć firmy obniżały ceny samochodów, aby więcej modeli spełniało ten warunek projektu.

Innym problemem było skierowanie programu tylko do osób fizycznych, chociaż z czasem wprowadzono przepisy, które pozwoliły na składanie wniosków również firmom. Na razie wciąż brakuje odpowiedzi na wiele pytań. Wprawdzie same dopłaty do samochodów elektrycznych są potrzebne, aczkolwiek program musi być lepiej przygotowany niż jego pierwsza edycja. Więcej szczegółów najprawdopodobniej poznamy w niedalekiej przyszłości. Na razie rządzący czekają na uzyskanie potwierdzenia zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy publicznej przez Komisję Europejską.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Strefy czystego transportu na nowych zasadach

Strefy czystego transportu na nowych zasadach

Strefy czystego transportu w polskich miastach czekają zmiany. Samorządy będą mieć dowolność w określaniu panujących tam zasad. Możliwe będzie wpuszczenie pojazdów spalinowych spełniających określone normy. Oprócz tego na szybach aut w strefach obowiązkowe będą naklejki podobne do tych obowiązujących w Niemczech. Wiemy też coś o mandatach za łamanie zakazu wjazdu do strefy czystego transportu.

Rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych

Rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych

Rynek pojazdów z napędem niekonwencjonalnym jest coraz szerszy. Obok aut na prąd popularne są hybrydy. Szukając sobie takiego auta, przede wszystkim należy znać różnicę między pojazdami typu BEV, HEV, PHEV, MHEV, EREV czy FCEV. Dlatego sprawdzamy, jakie są rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz co je od siebie różni.

Elektryczny Chevrolet Bolt EV trafi do serwisu

Elektryczny Chevrolet Bolt wycofany do naprawy

Amerykański koncern samochodowy General Motors wycofuje do naprawy wszystkie egzemplarze jednego ze swoich modeli. Problematyczny jest elektryczny Chevrolet Bolt, znany też pod nazwą Opel Ampera-e, który ma problem z baterią. Okazuje się, że bateria tego minivana segmentu B może wywołać pożar.