Czym jest automatyczne prawo jazdy z kodem 78?

Automatyczne prawo jazdy z kodem 78

W artykule przeczytasz

Automatyczne prawo jazdy jest czymś rzadkim, ale warto mieć na uwadze, że możemy podejść do takiego egzaminu. Wprawdzie ogólnie jest ono nieco droższe, ale sam egzamin sporo prostszy niż w samochodzie z manualną skrzynią biegów. Sprawdzamy, czym jest egzamin na prawo jazdy z kodem 78 i jakie ma on konsekwencje dla świeżo upieczonych kierowców.

Egzamin w samochodzie z automatyczną a manualną przekładnią

Bez wątpienia automatyczne prawo jazdy zdobyć jest łatwiej. Zwłaszcza że w autach ze zwykłymi przekładniami egzamin możemy oblać za to, że w niewłaściwy sposób korzystamy z dźwigni zmiany biegów. Należy bowiem:

  • zmieniać biegi w momencie, kiedy silnik osiąga od 1800 do 2600 obrotów na minutę;
  • pierwsze cztery biegi włączyć przed osiągnięciem prędkości 50 km/h.

To nie wszystko, ponieważ przy zdawaniu egzaminu pojazdem z automatyczną skrzynią biegów odpada także tzw. hamowanie silnikiem. Rozumiemy przez ten proces dojeżdżanie na przykład do skrzyżowań na biegu bez wciskania sprzęgła i przełączania przełożenia na tzw. luz.

W końcu zdarzyć się może, że samochód z manualną skrzynią biegów zgaśnie, na przykład podczas wykonywania zadań na placu manewrowym (jazda po łuku, ruszanie na wzniesieniu). Wprawdzie takie zadanie można wówczas powtórzyć, ale rośnie ryzyko zakończenia go z wynikiem negatywnym. Tak dużego zagrożenia nie ma podczas jazdy w warunkach miejskich, aczkolwiek trudno oprzeć się wrażeniu, że zgaśnięcie silnika to zawsze spory stres, zwłaszcza na egzaminie.

Przeczytaj też: “Prawo jazdy na samochód z automatyczną skrzynią biegów

Nie ulega wątpliwości, że jazda podczas egzaminu pojazdem z automatyczną skrzynią biegów jest prostsza. Auto nie cofa się podczas ruszania na wzniesieniu, bardziej płynne są też manewry, w tym pokonywanie skrzyżowań, hamowanie, przyspieszanie czy parkowanie. Jako kierowcy nie musimy panować nad sprzęgłem i przekładnią. Dzięki temu możemy skupić się tylko na drodze i wykonywanych manewrach.

Ile kosztuje automatyczne prawo jazdy kat. B z kodem 78?

Różnica w kosztach między kursem na prawo jazdy z manualną a automatyczną skrzynią biegów nie jest duża. Zwykle to różnica 100-200 złotych, a więc taki kurs prawa jazdy powinien kosztować około 2500 zł. W tej cenie szkoła nauki jazdy oferuje 30 godzin teorii i tyle samo praktyki.

Już sam egzamin kosztuje tyle, ile na samochód z ręczną przekładnią. Dlatego różnica w kosztach jest iluzoryczna, aczkolwiek już po zdaniu egzaminu warto być uważnym. Jest bowiem pewien haczyk, który naraża nas na mandat, a nawet kilkutysięczną grzywnę.

Prawo jazdy kat. B z kodem 78. W czym tkwi problem?

Co jest najważniejsze, jeżeli zdobędziemy prawo jazdy kategorii B z kodem 78 w kolumnie 12., nie możemy usiąść za kierownicą każdego pojazdu. Możemy poruszać się wyłącznie autami z automatyczną skrzynią biegów. Jeżeli prowadzimy samochód z manualną przekładnią i zostaniemy zatrzymani do kontroli, grozi nam mandat za brak uprawnień.

Jest to traktowane jako jazda bez niezbędnych uprawnień, dlatego grzywna wynosi wówczas 500 zł, aczkolwiek bez punktów karnych. To najniższy wymiar kary. W przypadku usiłowania udowodnienia swoich racji funkcjonariusze mogą odstąpić od nałożenia mandatu i skierować sprawę do sądu. Wówczas grozi nam 10-krotnie wyższa grzywna, a nawet zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Jednocześnie nie możemy kontynuować jazdy. Tak więc niezbędna będzie osoba, która ma zwykłe prawo jazdy. Ewentualnie musimy zostawić pojazd w bezpiecznym miejscu na poboczu lub przetransportować go lawetą.

Dla kogo kurs na automatyczne prawo jazdy kategorii B?

Wprawdzie większość przyszłych kierowców nie decyduje się na prawo jazdy z kodem 78, aczkolwiek są osoby, które powinny rozważyć taki egzamin. Najczęściej decydują się na niego osoby z niepełnosprawnością, co w ich przypadku jest oczywiste. Oprócz tego to rozwiązanie warte uwagi przez obcokrajowców. Coraz częściej interesują się nim także zwykli kursanci, co można zrozumieć, gdyż aut z automatem szybko przybywa. Wystarczy zauważyć, że w takie skrzynie wyposażone są zwykle samochody hybrydowe oraz elektryczne, kiedy są one w nich standardem. Skoro tak, szybko aut z automatycznymi przekładniami przybywać będzie także na rynku wtórnym.

Nie ulega też wątpliwości, że taki egzamin zdać jest znacznie łatwiej. Oczywiście, jako że kod 78 uprawnia tylko do kierowania samochodu z automatem, żeby prowadzić pojazd ze skrzynią manualną, podejść należy do kolejnego egzaminu praktycznego. Jednak po nabraniu doświadczenia za kierownicą i kilku godzinach doszkolenia powinno być to znacznie prostsze.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Jazdy doszkalające pod okiem rodziców

Dla kogo jazdy doszkalające z rodzicem?

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło zmiany, które powinny zainteresować młodych adeptów nauki jazdy i przyszłych kierowców. Wiemy przynajmniej częściowo, jak wyglądać mają tzw. jazdy doszkalające. Resort uważa, że po nowelizacji będzie łatwiej uzyskać uprawnienia na prawo jazdy kategorii B. Żeby lepiej przygotować się do egzaminu, między innymi będzie można jeździć z rodzicem, oczywiście pod pewnymi warunkami. Sprawdzamy, jak wyglądać mają jazdy doszkalające pod okiem opiekunów.

Pytania na egzamin na prawo jazdy

Pytania na egzamin na prawo jazdy będą tajne?

Nadchodzą duże zmiany dla osób ubiegających się o uprawnienia na kierowanie pojazdami. Zmiany najprawdopodobniej dotkną bowiem egzaminy na prawko. Wprawdzie łatwiej będzie z częścią praktyczną, ale trudniej z teorią. Okazuje się, że pytania na egzamin na prawo jazdy mają być utajnione.

Prawo jazdy kat. B – nowe uprawnienia na cięższe auta na prąd

Prawo jazdy kat. B – nowe uprawnienia na cięższe auta na prąd

Nowelizacja Ustawy o elektromobilności została podpisana przez prezydenta. Co kluczowe dla prawa jazdy kat. B, nowe uprawnienia zyskają wszyscy kierowcy z prawkiem przynajmniej od 2 lat. Będziemy mogli prowadzić cięższe samochody, ale tylko te zasilane paliwami alternatywnymi. Sprawdzamy, jakimi pojazdami elektrycznymi pojedziemy po zmianach i kiedy to nastąpi.

Nowe pytania na prawo jazdy w egzaminie teoretycznym

Egzamin teoretyczny – nowe pytania na prawo jazdy

Z pewnością nie takiego prezentu na Mikołajki spodziewali się przyszli zmotoryzowani, którzy od 6 grudnia 2021 roku muszą zdawać egzamin na prawko. O nowe pytania na prawo jazdy znacznie poszerzona została bowiem część teoretyczna. Wiąże się to z niedawną zmianą przepisów. Nowe zagadnienia dotyczą m.in. obszarów hulajnóg elektrycznych oraz pieszych.