Czym jest akumulator grafenowy?

Czym jest akumulator grafenowy?

W artykule przeczytasz

Technologie bazujące na grafenie mają coraz szersze zastosowanie. Nie jest wykluczone, że za chwilę akumulator grafenowy pojawi się w autach elektrycznych. Mowa o bateriach sodowo-jonowych wykorzystujących grafen, które mogą zastąpić akumulatory litowo-jonowe.

Czym jest grafen?

Zanim wyjaśnimy, jak wygląda akumulator grafenowy, w pierwszej kolejności musimy odnieść się do samego materiału, jakim jest grafen. Otóż jest on zbudowany z atomów węgla ułożonych w formie plastra miodu.

Przede wszystkim jest to znakomity przywodziciel prądu. To materiał przezroczysty, dobrze przewodzący ciepło, a przy tym zdecydowanie wytrzymalszy niż stal czy tytan. Stąd właśnie z grafenu w przyszłości będziemy wytwarzać m.in. protezy, niezwykle wytrzymałe tkaniny oraz ekrany dotykowe. Swoje miejsce najprawdopodobniej znajdzie on też w motoryzacji. Nie jest wykluczone, że baterie grafenowe są przyszłością elektromobilności i trafią nie tylko do smartfonów, ale będą też służyć dla samochodów elektrycznych.

Co ciekawe, technologię pozwalającą wytwarzać grafen w masowej produkcji wymyślono w Polsce w Instytucie Technologii Materiałów Elektronicznych. Niestety, jako że wszystko musi w naszym kraju przejść przez ręce urzędników i polityków, szybko straciliśmy przewagę wypracowaną nad konkurencją.

Kiedy powstanie akumulator grafenowy?

Nie możemy wykluczyć, że niebawem w motoryzacji powstaną akumulatory grafenowe. Zresztą właściwa dla ich stworzenia technologia została już opracowana, a udało się to Szwedom. Okazuje się, że akumulator grafenowy może mieć nawet 10 razy większą pojemność niż obecnie wykorzystywane baterie.

Na zastosowanie ich w autach na prąd musimy jednak poczekać. Wszystko dlatego, że na razie szwedzcy naukowcy poprawili pojemność akumulatorów sodowo-jonowych. Tymczasem to technologia pozostająca daleko w tyle za bateriami litowo-jonowymi, które cieszą się dziś największą popularnością.

Przeczytaj też: “Wymiana akumulatorów zamiast ładowania w autach elektrycznych NIO

Problem polega na tym, że ilość litu jest ograniczona. Ma to swoje przełożenie na jego wyższą cenę. Znacznie łatwiej jest o sód. Tymczasem akumulatory sodowo-jonowe z zastosowaniem grafenu mają pojemność zbliżoną do baterii litowo-jonowych. Nie można więc wykluczyć, że w przyszłości dobre, pojemne akumulatory będą szerzej dostępne, a więc i tańsze.

Oczywiście jest to dopiero melodia przyszłości, aczkolwiek sam grafen może niebawem znaleźć się w akumulatorach stosowanych w autach elektrycznych. Wydaje się jednak, że wcześniej takie baterie trafią do urządzeń mobilnych, przede wszystkim smartfonów, które dzięki temu być może będzie trzeba ładować tylko raz na kilka tygodni. Z czasem baterie grafenowe mogą trafić do masowej produkcji i służyć dla samochodów elektrycznych, skracając też czas ich ładowania.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: