Które aktywne systemy bezpieczeństwa będą obowiązkowe?

aktywne systemy bezpieczeństwa

W artykule przeczytasz

Wczoraj, 5 stycznia 2020 roku w życie weszło nowe rozporządzenie Unii Europejskiej, które poszerza listę obowiązkowego wyposażenia samochodów. Po zmianach, auta opuszczające fabrykę będą mieć na wyposażeniu nowe aktywne systemy bezpieczeństwa, choć niektóre z nich budzą spore kontrowersje. Co więcej, wynikiem zmian będzie wzrost cen samochodów.

Jakie aktywne systemy bezpieczeństwa wprowadzają nowe przepisy?

Zgodnie z nowym prawem, od maja 2020 roku aktywne systemy bezpieczeństwa na swoim wyposażeniu będą musiały mieć wszystkie egzemplarze modeli i generacji debiutujących na rynku. Dwa lata później, od maja 2024 roku tyczyło się to będzie każdego nowego auta opuszczającego fabrykę. Lista zmian jest długa, a co gorsza, najprawdopodobniej pociągnie za sobą wzrost cen samochodów.

Pośród najważniejszych nowości należy wymienić system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu w nagłych sytuacjach. Zapobiega on opuszczeniu pasa, po którym porusza się samochód w przypadku zaśnięcia, zasłabnięcia i innej kryzysowej sytuacji. W każdym samochodzie znajdzie się również zaawansowany system hamowania awaryjnego. Ma on zapobiec wjechaniu w tył poprzedzającego pojazdu lub najechaniu na inną przeszkodę, również pieszego. Innym elementem obowiązkowego wyposażenia będą czujniki lub kamera cofania.

Powyższe systemy bezpieczeństwa nie budzą kontrowersji, czego nie można powiedzieć o ISA  (Intelligent Speed Assistnce). Ten układ ma rozpoznawać znaki drogowe ograniczenia prędkości i zachęcać kierowcę do ich przestrzegania.

Co jeszcze? Obowiązkowy będzie również sygnał stopu odpowiednio wcześnie informujący kierowców z tyłu o awaryjnym hamowaniu. Ciekawym elementem nowego wyposażenia będzie czarna skrzynka, która śladem samolotów ma pomagać w odtworzeniu okoliczności zdarzenia drogowego, np. wypadku. Każdy samochód będzie mieć również instalację ułatwiającą montaż blokady alkoholowej.

Zmiany w projektowaniu samochodów tyczą się także pieszych. Otóż producenci będą zmuszeni projektować przednie części aut w taki sposób, aby minimalizować ryzyko uszczerbku na zdrowiu pieszych i rowerzystów, jeżeli już dojdzie do ich potrącenia. Nawiasem mówiąc, to na pewno lepsza ochrona pieszych aniżeli zapewnianie im pierwszeństwa przy wejściu na pasy, co zapowiada premier Mateusz Morawicki, a o czym więcej w artykule pt. Pierwszeństwo pieszych na pasach od 1 stycznia 2021 roku?“.

Układy bezpieczeństwa budzące kontrowersje

Jak zostało wspomniane wyżej, duże kontrowersje budzi system ISA. Ograniczanie prędkości pojazdów według wskazań znaków nie podoba się wielu zmotoryzowanym. Jak działa Intelligent Speed Assistnce?

Dla jego działania niezbędna jest nawigacja GPS i system rozpoznający wartości mijanych znaków. Jeżeli samochód porusza się z prędkością wyższą niż dozwolona, komputer odpowiedzialny za sterowanie silnika ogranicza jego parametry. Pojazd zwalnia, dzięki czemu kierowca porusza się zgodnie z przepisami. Nie oznacza to jednak, że musi on jechać z dozwoloną prędkością. Wystarczy, że dociśnie pedał gazu, a system zostanie dezaktywowany. Tak więc, mimo iż przestrzega kierowców przed łamaniem prawa, nie zmusza do jazdy zgodnej z przepisami.

Specjaliści nie są jednomyślni również co do systemu automatycznego hamowania w sytuacji zagrożenia kolizją. Bez wątpienia jest on z dużą korzyścią dla kierowców, aczkolwiek nie jest niezawodny. Problemy pojawiają się w nocy, kiedy kierowca potrzebuje największego wsparcia. Amerykański instytut IIHS przetestował cztery pojazdy z tym systemem. Niestety, tylko jeden uniknął potrącenia pieszych we wszystkich pięciu próbach.

Poza tym problemy są z automatycznym hamowaniem przed dziećmi. Ten sam instytut przetestował zderzenie z manekinem odzwierciedlającym dziecko wychodzące spomiędzy pojazdów zaparkowanych wzdłuż drogi. Otóż tylko dwa z jedenastu pojazdów zaliczyły każdą z prób, a to wszystko w warunkach dziennego oświetlenia.

Wyniki testów są istotne, ponieważ kierowcy samochodów z aktywnymi systemami bezpieczeństwa, zwracają mniejszą uwagę na drogę, licząc na wsparcie układów mających zareagować w sytuacjach kryzysowych.

Podsumowując, nowe aktywne systemy bezpieczeństwa w samochodach są wyposażeniem, którego nie należy się obawiać. Z drugiej strony, nie są idealne i nie wolno im bezgranicznie ufać. Nie są doskonałe, ale mogą stanowić swego rodzaju wsparcie w sytuacjach awaryjnych. W dalszym ciągu najważniejszy jest jednak czynnik ludzki i sam kierowca.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Będą nowe obowiązkowe aktywne systemy bezpieczeństwa samochodu

Nowe obowiązkowe aktywne systemy bezpieczeństwa samochodu

Już w maju 2022 roku nowe modele aut homologowanych na rynek Unii Europejskiej będą bogatsze o innowacyjne aktywne systemy bezpieczeństwa samochodu. Pojawią się m.in. czarne skrzynki, ale to nie wszystko. Sprawdzamy, w co będą wyposażone nowe samochody.