Będą wyższe ceny badań technicznych pojazdów?

ceny badań technicznych pojazdów

W artykule przeczytasz

W końcówce ubiegłego roku zmieniły się zasady dotyczące samochodowych przeglądów. Ceny badań technicznych pojazdów pozostały jednak bez zmian. Nie jest mimo wszystko wykluczone, że te niebawem pójdą w górę. Pismo w tej sprawie do premiera Mateusza Morawieckiego wystosowała Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, która zrzesza dużą część diagnostów.

Co zmieniła nowelizacja z roku 2017?

W myśl nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, która weszła w życie w listopadzie 2017 roku, wynika, że badanie techniczne pojazdu przeprowadza się po tym, jak jego właściciel lub posiadacz uiści stosowną opłatę. Wyjątkiem od tych przepisów jest rozliczenie tej usługi na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. Wówczas opłata za badanie następuje dopiero po wykonaniu takiego przeglądu. Obecnie ceny badań technicznych pojazdów kształtują się na poziomie 98 zł w przypadku samochodów osobowych, 162 zł aut z instalacją LPG lub CNG i 62 zł przy przeglądach motocykli.

Poza tym po zmianie przepisów wynik negatywnego badania trafia do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Jest to o tyle istotne, że kolejni diagności wiedzą, dlaczego dany pojazd nie przeszedł okresowego przeglądu. W przypadku negatywnego wyniku kierowca ma dwa tygodnie na usunięcie usterki, po czym samochód ponownie musi przejść przegląd w tej samej stacji diagnostycznej. Wówczas ceny badań technicznych pojazdów są już jednak zdecydowanie niższe. W zależności od wagi usterki jest to wydatek od 13 do 36 zł.

O ile wzrosną ceny badań technicznych pojazdów?

W piśmie skierowanym do premiera Mateusza Morawieckiego Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów zauważa, że ceny badań technicznych pojazdów nie zmieniały się od roku 2004, podczas kiedy realne koszty prowadzenia działalności wzrosły o około 70 proc. Dodatkowo wskazano, że opłacalność prowadzenia takiego biznesu obniżyło również podniesienie w roku 2011 stawki VAT z 22 do 23 proc.

Jeżeli propozycja diagnostów zostałaby przyjęta, po zmianach ceny badań technicznych pojazdów poszłyby mocno w górę. Przegląd samochodu osobowego kosztowałby wówczas 150 zł, auta z instalacją gazową 210 zł a motocykla 100 zł. Warto jednak zaznaczyć, że diagności o podniesienie ceny badań technicznych pojazdów walczą już od roku 2012. Jak na razie bezskutecznie, ale jeżeli zmiany zostaną zaakceptowane, oznaczałoby to kolejny wzrost kosztów eksploatacji samochodu.

Podsumowanie

Ewentualne zmiany i wyższe ceny badań technicznych pojazdów z pewnością przełożą się również na większe koszty nieobowiązkowego sprawdzenia auta, z czym na przykład mamy miejsce przy zakupie samochodu używanego. Koszta takiego przeglądu technicznego na pewno byłyby wyższe, choć realna wycena zależy tu od zakresu działań diagnostów. Oczywiście poza Stacjami Kontroli Pojazdów auto takie można sprawdzić w Autoryzowanym Serwisie Obsługi czy w zwykłym zakładzie samochodowym. Sam przegląd może jednak nie wystarczyć. Warto znać również wyposażenie pojazdu czy jego historię serwisową, a nawet sprawdzić, czy nie figuruje on w ewidencjach kradzieżowych. To umożliwia numer VIN samochodu. O jego lokalizacji więcej mówimy w materiale Sprawdzenie Historii Pojazdu w Internecie na naszym kanale youtubowym Autobaza Videoblog. Sam raport VIN zamówicie natomiast w serwisie autobaza.pl, gdzie wyjaśniamy też, jak zamówić Raport Historii Pojazdu krok po kroku.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Protest diagnostów

Protest diagnostów. Co z przeglądami samochodów w dniu 18 listopada?

W czwartek 18 listopada w Warszawie odbędzie się protest diagnostów. To wynik strasznie niskich stawek za badania techniczne. Od kilkunastu lat pozostają one na tym samym poziomie, podczas kiedy rośnie pensja minimalna. Co gorsza, w tym czasie znacząco wzrosły również koszty prowadzenia działalności przez diagnostów. Pewne jest, że podwyższenie stawek za badanie techniczne to kwestia niedalekiej przyszłości. Sprawdzamy też, czy 18 listopada będziemy mogli wykonać badanie, czy może zastaniemy zamknięte stacje kontroli pojazdów.

Stawka za badanie auta mocno w górę?

Stawka za badanie auta mocno w górę? Znamy propozycje diagnostów

Nie jest wykluczone, że niebawem stawka za badanie auta pójdzie mocno w górę. Zresztą o podwyżkach cen badań technicznych mówi się od dawna. Co oczywiste, domagają się ich właściciele stacji kontroli pojazdów. Zmian nie wyklucza też Ministerstwo Infrastruktury. Znamy nawet stawki, jakie proponują diagności.

Interfejs diagnostyczny – co to jest, jak działa, ile kosztuje?

Interfejs diagnostyczny – co to jest, jak działa, ile kosztuje?

Interfejs diagnostyczny jest przeznaczony do samochodu z systemem OBD2 (ang. On-Board Diagnostics). To urządzenie służące samodzielnej diagnozie stanu technicznego wielu podzespołów pojazdu. Sprawdzamy, czym jest interfejs diagnostyczny, jak wybrać takie urządzenie elektroniczne, a następnie podłączyć je do auta i uruchomić z odpowiednio dobranym oprogramowaniem.

Jaki mandat za brak przeglądu?

Jaki mandat za brak przeglądu?

Samochód bez ważnego badania technicznego nie powinien wyjeżdżać na drogę. Jeżeli nawet jest to stosunkowo nowe auto w dobrym stanie technicznym, przynajmniej teoretycznie stanowi zagrożenie w ruchu. Sprawdzamy, ile wynosi mandat za brak przeglądu, a w zasadzie badania technicznego, bo mimo iż oba terminy są używane zamiennie, oznaczają coś innego.