Automatyczny ogranicznik prędkości za rok w każdym nowym aucie

Automatyczny ogranicznik prędkości w każdym nowym aucie od maja 2022 r.

W artykule przeczytasz

Już w 2022 roku w obowiązkowym wyposażeniu aut na terenie Unii Europejskiej pojawi się nowe wyposażenie. Jednym z takich elementów będzie automatyczny ogranicznik prędkości. Teraz wiemy już, że tzw. system ISA nie będzie szczególnie restrykcyjny.

Czym jest inteligentny ogranicznik prędkości?

System ISA (ang. Inteligent Speed Asisstance) to inteligentny asystent prędkości, który budzi spore zainteresowanie wśród kierowców. Automatyczny ogranicznik prędkości pojawi się w obowiązkowym wyposażeniu samochodu w nowych autach w maju 2022 roku. Wszytko przez przepisy ustanowione przez władze Unii Europejskiej w 2019 roku.

Dzisiaj już wiemy, jak będzie działała funkcja ograniczenia prędkości systemu ISA. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) poinformowała, że jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, system wyemituje sygnał dźwiękowy, co ma informować zmotoryzowanego o spowodowaniu zagrożenia. Ma to jednak trwać nie dłużej niż 5 sekund. Oczywiście producenci będą mogli stosować bardziej restrykcyjne systemy. Wydaje się to jednak mało prawdopodobne, ponieważ będzie to niemile widziane przez wielu kierowców.

Co ciekawe, nawet i tego sygnału najprawdopodobniej będzie można uniknąć. W przepisach widnieje bowiem zapis, że kierowca musi mieć możliwość łatwego wyłączenia i ponownego włączenia automatycznego ogranicznika prędkości. Wiemy też, że system ISA będzie aktywował się samoczynnie przy uruchomieniu silnika.

Jak mógł wyglądać system ISA?

Wydaje się zatem, że system ISA w nowym aucie nie będzie zbyt restrykcyjny, a bez wątpienia było to możliwe. Pod uwagę brano bowiem nie tylko emitowanie sygnału dźwiękowego. Funkcja ogranicznika prędkości miała być znacznie bardziej radykalna. Mówiono nawet o mechanizmie, który wprawiał w wibracje pedał gazu podczas jazdy z przekroczoną prędkością. Jeszcze innym pomysłem było zmniejszenie mocy i momentu obrotowego silnika. Spowodowałoby to automatyczne zwolnienie auta do określonej znakami prędkości.

Przeczytaj też: “Limity prędkości w Polsce

Ostatecznie państwa członkowskie zdecydowały się na mniej restrykcyjne rozwiązanie. Istniała obawa, że zmiany spowodują spadek zainteresowania nowymi autami. Poza tym problemem mogła być niedoskonałość samej technologii w zakresie funkcji ograniczenia prędkości.

Obowiązkowy ogranicznik systemu ISA bazuje bowiem na danych zawartych na mapach oraz kamery, która obserwuje drogę przed pojazdem. Problem w tym, że ta nie zawsze zauważa znaki lub nie odczytuje ich poprawnie. Błędy pojawiają się przy znakach zagiętych, ustawionych pod nieodpowiednim kątem, czy zasłoniętych przez roślinność. Niedokładne bywają także mapy GPS z naniesionymi ograniczeniami. Stąd nawet obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów w postaci asystenta prędkości nie musi być wolne od pomyłek.

Wbrew pozorom, mimo iż funkcja ograniczenia prędkości ma poprawić bezpieczeństwo, nie można spodziewać się wprowadzenia nieodwołalnego przekroczenia dozwolonych limitów. Są bowiem sytuacje drogowe, które wymagają przyspieszenia.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: