Auta elektryczne w Polsce. Od miliona dzieli nas przepaść

Auta elektryczne w Polsce. Jest ich niespełna 30 000

W artykule przeczytasz

Po Polsce porusza się coraz więcej samochodów na prąd, ale do miliona zapowiadanego przez premiera Mateusza Morawieckiego droga jeszcze daleka. Obecnie auta elektryczne w Polsce liczone są zaledwie w tysiącach. Dziś mamy ich niespełna 30 tysięcy i jest to wynik łączny dla samochodów elektrycznych i hybryd z wtyczką typu plug-in.

Ambitny plan rządu. Milion aut elektrycznych w Polsce w 2025 roku

Był rok 2016. Premier Mateusz Morawiecki, wraz z ówczesnym ministrem energii Krzysztofem Tchórzewskim zaprezentował plan, który zakładał rozwój elektromobilności. Auta elektryczne w Polsce mieliśmy liczyć w setkach tysięcy. Plan zakładał bowiem, że w 2025 roku na polskich drogach będzie milion samochodów na prąd. Rzeczywistość mocno zweryfikowała założenia. Okazuje się, że w połowie 2021 roku nie udało się spełnić planu nawet w 3 procentach. Problem jest więc poważny.

Oczywiście dzisiaj plany są już znacznie ostrożniejsze. Jak zakłada projekt Polityki Energetycznej Polski do 2040 r. (PEP2040), w 2030 r. po polskich drogach ma jeździć 600 pojazdów elektrycznych i hybryd. To opcja ostrożna i znacznie bardziej realna. Z drugiej strony autorzy projektu nie wykluczają, że uda się spełnić zapowiedzi premiera Morawieckiego z milionem aut na prąd już za 4 lata (2025 r.).

Nie wydaje się to realne. Trudny do spełnienia jest też plan z 600 000 pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi w 2030 r. Chyba że pod uwagę weźmiemy nie tylko auta elektryczne i hybrydy typu plug-in, ale również klasyczne hybrydy HEV. Zwłaszcza jeśli liczone będą samochody osobowe, ale także sprzedawane pojazdy dostawcze, autobusy i motocykle.

Auta elektryczne w Polsce. Jest ich niespełna 30 tysięcy

Według najnowszych danych, jakie przygotowały Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w czerwcu 2021 r. w Polsce było blisko 30 000 aut na prąd (26 985), z czego:

  • 13 119 samochodów elektrycznych,
  • 13 866 hybryd typu plug-in.

To wynik o 6 proc. lepszy niż w maju. Oczywiście z miesiąca na miesiąc przybywa samochodów elektrycznych na poziomie ok. 1500-1800 nowych aut miesięcznie. Jednak do miliona droga jeszcze daleka. Dla przykładu najprawdopodobniej w lipcu milionowy samochód z napędem elektrycznym zostanie zarejestrowany w Niemczech.

Jeśli przyjąć, że auta elektryczne w Polsce będą rejestrowane w takim tempie, na milion takich pojazdów na polskich drogach przyszłoby nam poczekać nawet blisko 50 lat. Oczywiście w rzeczywistości będzie to czas znacznie krótszy. Zwłaszcza że polityka Unii Europejskiej nie sprzyja zakupom samochodów z silnikami na paliwa płynne. Ważne są też ceny modeli samochodów elektrycznych i dopłaty do aut na prąd. O najnowszym programie “Mój Elektryk” więcej w artykule “Mój Elektryk – rusza nowy program dopłat do pojazdów elektrycznych“.

Oczywiście niezależnie od tego, ile kosztuje auto na prąd, nie bez znaczenia jest infrastruktura na polskich drogach, czyli stacje ładowania. Również na tej płaszczyźnie Polska mocno odstaje od państw, w których rozwój elektromobilności jest najbardziej dynamiczny. Także w tym miejscu warto odnieść się do założeń planów Polityki Energetycznej Polski. W najgorszym wypadku w 2030 roku na terenie Polski powinno być ok. 60 tys. punktów ładowania (49 tys. punktów o normalnej mocy, 11 tys. punktów o dużej mocy). W wariancie optymistycznym to nawet 100 tys. stacji ładowania (85 tys. punktów o normalnej mocy, 15 tys. punktów o dużej mocy).

Podsumowując, nie ulega wątpliwości, że auta elektryczne w Polsce są bardzo nieliczne. Wciąż to ułamek całego polskiego rynku motoryzacyjnego. Wprawdzie z każdym miesiącem przybywa aut na prąd, ale nie są to wyniki, którymi można się chwalić.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Elektryczny Chevrolet Bolt EV trafi do serwisu

Elektryczny Chevrolet Bolt wycofany do naprawy

Amerykański koncern samochodowy General Motors wycofuje do naprawy wszystkie egzemplarze jednego ze swoich modeli. Problematyczny jest elektryczny Chevrolet Bolt, znany też pod nazwą Opel Ampera-e, który ma problem z baterią. Okazuje się, że bateria tego minivana segmentu B może wywołać pożar.

Wymiana akumulatorów zamiast ładowania w autach elektrycznych NIO

Wymiana akumulatorów zamiast ładowania w autach elektrycznych NIO

NIO to chiński producent samochodów elektrycznych, głównie SUV-ów oraz aut sportowych, który zapowiada ekspansję europejskich i światowych rynków. Jednym z rozwiązań stosowanych przez Chińczyków w Państwie Środka jest wymiana akumulatorów na stacjach zamiast ich ładowania. Okazuje się, że takie rozwiązanie cieszy się w Chinach naprawdę dużym zainteresowaniem. Wkrótce ten patent może pojawić się w Europie.

Plug-in hybryd

Czy hybryda plug-in wpisuje się w przyzwyczajenia polskich kierowców?

Z badania Volkswagena i InsightOut Lab wynika, że wielu respondentów jest gotowych na „przesiadkę” do hybryd typu plug-in. Wskazuje na to m.in. częstotliwość korzystania z samochodu oraz preferencje przy wyborze nowego auta. Na razie rozważanie zakupu PHEV deklaruje niemal co piąty respondent.