870 mln złotych na rozwój elektromobilności w Polsce

870 mln złotych na rozwój elektromobilności w Polsce

W artykule przeczytasz

Będą duże środki na rozwój elektromobilności w Polsce. W ramach jednego z programów w naszym kraju powstanie sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz stacji tankowania wodoru. Dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) jest on priorytetowy. Zgody udzieliła również Komisja Europejska.

Jakie przedsięwzięcia w ramach strategii rozwoju elektromobilności?

Nie jest tajemnicą, że w celu upowszechnienia transportu zeroemisyjnego w Polsce potrzebny jest dynamiczny rozwój elektromobilności. Z programu, który został przygotowany przez NFOŚiGW i zaakceptowany przez KE możemy się więc tylko cieszyć. Sam plan rozwoju polega na wsparciu infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i do tankowania wodoru. Łączny budżet na inwestycje w tym programie strategii rozwoju elektromobilności to 870 mln złotych, z czego:

  • 315 mln zł na budowę ogólnodostępnych stacji ładowania umożliwiających świadczenie usługi ładowania prądem o mocy do 50 kW;
  • 315 mln zł na przebudowę ogólnodostępnych stacji ładowania skutkującej przyrostem jej mocy do minimum 50 kW;
  • 100 mln zł na budowę lub modernizację ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru;
  • 70 mln zł na budowę stacji ładowania prądem innym niż ogólnodostępne o mocy minimalnej 22 kW na potrzeby własne.

Kto może ubiegać się o dofinansowanie do infrastruktury ładowania pojazdów?

Możemy się więc spodziewać, że dzięki programowi w całym kraju pojawi się wsparcie dla budowy gęstej sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych, a dodatkowo także kilkudziesięciu stacji tankowania wodoru. Wsparcie będzie mieć formę bezzwrotnych dotacji.

Przeczytaj też: “Nowe punkty ładowania samochodów elektrycznych na autostradach

Program będzie realizowany w latach 2021-2028, aczkolwiek podpisywanie umów potrwa do końca 2025 roku. O środki wnioskować mogą następujące podmioty:

  • jednostki samorządu terytorialnego,
  • przedsiębiorcy,
  • wspólnoty mieszkaniowe,
  • rolnicy indywidualni i spółdzielnie.

Żeby program ruszył, potrzebne jest jeszcze procedowane już rozporządzanie ministra klimatu i środowiska.

Niewielka liczba szybkich ładowarek w Polsce

Jak niezbędny jest w Polsce intensywny rozwój elektromobilności, pokazują też dane podawane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Ostrzega ono, że w całej Europie liczba tzw. szybkich ładowarek samochodów elektrycznych wygląda bardzo ubogo. ACEA alarmuje, że pośród 225 000 publicznych punktów ładowania aut elektrycznych, zaledwie 25 000 pozwala na szybkie ładowanie pojazdów. Reszta to ładowarki o mocy 22 kW lub mniejszej. W takim punkcie naładowanie auta trwać może nawet całą noc, z kolei w szybkiej ładowarce – mniej niż godzinę.

Z drugiej strony akurat w Polsce ten wskaźnik na tle Europy wygląda okazale, ale ładowarek w tej technologii jest zwyczajnie za mało. Jak podaje ACEA, nad Wisłą mamy 1039 normalnych punktów ładowania, gdzie naładowanie samochodu na prąd trwa wiele godzin i 652 szybkie stacje ładowania o mocy powyżej 22 kW. Teraz plan rozwoju elektromobilności na pewno zwiększy liczbę szybkich ładowarek w Polsce.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Auta elektryczne w Polsce

Auta elektryczne w Polsce. Ile ich jest?

Nie ulega wątpliwości, że auta elektryczne w Polsce pod względem popularności są daleko za samochodami z sinikiem spalinowym. Mimo wszystko samochodów elektrycznych nad Wisłą szybko przybywa. Jak pokazują statystyki za 2021 rok, rok do roku odnotowano aż 93-procentowy wzrost aut z wtyczką.

44 nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach

Nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach

Nie jest tajemnicą, że rozwój elektromobilności w Polsce mocno hamuje między innymi niewystarczająca infrastruktura. O ile w większych miastach nie ma problemu z naładowaniem samochodu elektrycznego w publicznej ładowarce, o tyle na drogach szybkiego ruchu jest z tym problem. Wiele na lepsze zmienić się może w 2022 roku. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach będą znacznie liczniejsze niż obecnie. W sumie mają powstać 44 punkty ładowania aut na prąd przy drogach szybkiego ruchu.

800 zł za parkowanie pod stacją ładowania

Parkowanie pod stacją ładowania – jaki mandat?

Liczba stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wciąż jest bardzo skromna. Jeżeli powołać się na dane tzw. licznika elektromobilności Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w całym kraju jest ich niewiele ponad 1700. Jednak możemy mieć pewność, że z roku na rok ładowarek aut na prąd będzie szybko przybywać. Tym bardziej warto pamiętać o przepisie, który zabrania parkowania pod stacją ładowania pojazdem spalinowym. Sprawdzamy, co grozi za takie wykroczenie.

Będzie strefa czystego transportu w Krakowie

Będzie strefa czystego transportu w Krakowie

24 grudnia 2021 roku w życie weszły przepisy, które zezwalają samorządom wyznaczać strefy zielonego transportu. Na pierwsze reakcje władz nie trzeba było długo czekać. Wszystko wskazuje na to, że powstanie strefa czystego transportu w Krakowie. Sprawdzamy, co po nowelizacji prawa mogą samorządy w tym obszarze i jakie dzielnice obejmie strefa czystego transportu w stolicy Małopolski.