Wodorowanie silnika — czy warto?

wodorowanie silnika

W artykule przeczytasz

W wyniku mieszkania się oleju silnikowego z paliwem oraz ze znajdującymi się w nim związkami chemicznymi, w silniku samochodu zbiera się nagar. Jak radzić sobie z zanieczyszczeniami osadzającymi się na elementach jednostki napędowej? Pomaga wodorowanie silnika. Czy warto decydować się na ten zabieg, na czym on polega i ile kosztuje?

Czym jest wodorowanie silnika?

Niestety, w Polsce wodorowanie silnika w dalszym ciągu jest mało popularnym procesem. Zupełnie inaczej jest na zachodzie Europy, gdzie działa kilka tysięcy punktów serwisowych oferujących wodorowanie jednostki napędowej.

Sam proces jest bezinwazyjny, co oznacza, że przeprowadza się go bez rozbierania silnika. Wodorowanie polega bowiem na wprowadzeniu do dolotu jednostki napędowej mieszaniny gazów, które zwiększają temperaturę spalin. Dzięki temu zachodzi zjawisko pyrolizy, a nagar po zamianie w gaz zostaje wydalony przez układ wylotowy.

Zalety wodorowania jednostki napędowej

Wodór to pierwiastek chemiczny, który ma właściwości rozpuszczania nagaru. Jako że występuje w postaci gazowej, nie ma ryzyka, że zapcha istotne kanały jednostki napędowej. Co kluczowe z punktu widzenia kosztów, po wodorowaniu silnika nie ma potrzeby wymiany filtrów, jak ma to miejsce na przykład po płukance.

Zresztą eksperci zgodnie twierdzą, że wodorowanie silnika jest dla niego w pełni bezpieczne, bezpieczniejsze od stosowania płukanek. Jednak są pewne obostrzenia. Na przykład proces ten nie jest zalecany starszym silnikom w wieku powyżej 20 lat.

Wodorowanie motoru to przede wszystkim czyszczenie jednostki napędowej. Poza wyzbyciem się nagaru proces ten pomaga odzyskać silnikowi moc i moment obrotowy, a poprawie ulega również kultura jego pracy. Co więcej, samochód jest mniej paliwożerny, a do atmosfery przedostają się mniejsze ilości spalin. Ustaje też nadmierne zadymienie i zmniejszają się wibracje.

Wodorowanie silnika — cena

Wodorowanie jednostki napędowej zalecane jest po przejechaniu pierwszych 50 000 km. Później należy je wykonywać regularnie. Natomiast po zakończeniu procesu skorzystać można ze specjalnych urządzeń badających emisję spalin, ale i sprawdzić parametry pojazdu na hamowni podwoziowej.

Sam proces nie jest szczególnie skomplikowany, ale wymaga użycia specjalistycznego sprzętu. Potrzebny jest między innymi generator wodoru, który kosztuje co najmniej kilka tysięcy złotych. Jego cena zależna jest od przeznaczenia, ponieważ wyróżnia się generatory do silników o objętości skokowej do 4-litrów oraz 6-20 litrów. Średnio cena wodorowania silnika to wydatek rzędu ok. 250 zł, a więc nie jest szczególnie wysoka.

Bez wątpienia wodorowanie pomaga utrzymać silnik w lepszym stanie i przedłużyć jego żywotność. O ogólnych zasadach prawidłowej eksploatacji jednostki napędowej mówi też artykuł pt. Jak przedłużyć żywotność silnika w samochodzie?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 45 Średnio: 3.7]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

5 odpowiedzi

  1. jakiś kosmos pierwsze słyszę ale ciekawy artykuł i sam blog. powiedzcie coś bardzej przyziemnego np o regeneracji DPF tu wydaje mi się bardziej potrzebna rzecz niż jakieś wodorowania a jak trzeba to nie ma gdzie zrobić…

  2. Artykuł zawiera wszystko co należy wiedzieć o technologi wodorowania.
    Niestety w Polsce usługa rozwijająca się bardzo słabo-myślę, że wynika to z niskiej edukacji na temat bezinwazyjnego usuwania nagaru z silnika spalinowego.

    1. Witam serdecznie Ma Pan racje Ludzie bardzo jeszcze mało o tym wiedzą Sam prowadzę taki punkt i powiem ze jest zainteresowanie ale tez tłumów nagminnych nie ma Po prostu ludzie sie boja nowosci Na zachodzie ludzie robia profilaktycznie nawet jak nie ma usterek aby zapobiegac U nas jest tak ze jak pół tablicy sie lampek pozapala lub ledwo jedzie to zaczynaja myslec co zrobic Nie mówiąc o hejterach co rozumy zjedli a nigdy nie byli Ale zawsze w kazdej dziedzinie są i będą Pozdrawiam

      1. Witam mam chęć zrobić taki zabieg w BMW E60 N52B30 ma przejechane 315 tys km.raz już robiłem płukankę zaraz po zakupie zastanawiam się czy to bezpieczne gdy nie było robione nigdy jeszcze

  3. Witam . Mam zamiar kupić taka maszynę do wodorowania. Pytanie brzmi czy będzie to opłacalna inwestycja? Dodam że maszyna sama kosztuje bagatelaokolo 60tys zł. Proszę o jakaś podpowiedź. Dziękuję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: