Oznaczenia szyb samochodowych – jak rozumieć numery na szybach i dlaczego warto zwrócić na nie uwagę?

przyciemnione-szyby-a-oc

W artykule przeczytasz

Oznaczenia szyb samochodowych to garść informacji na temat ich produkcji i typu zastosowanego szkła umieszczana w dolnym rogu. Żeby móc je odczytać, trzeba wiedzieć, w jaki sposób zostały zakodowane. To nie tylko wiedza czysto teoretyczna – przydaje się ona choćby podczas zakupu używanego pojazdu w celu ustalenia jego przeszłości i oryginalności poszczególnych części. Jak sprawdzić rocznik szyby w samochodzie, dlaczego to takie ważne i co oznacza reszta umieszczonych na szkle informacji?

Kiedy i dlaczego warto sprawdzić kody szyb samochodowych?

Oznaczenia szyb samochodowych dobrze jest sprawdzać, szczególnie kupując używane auto. Szyby mogą wiele powiedzieć na temat kondycji samochodu i jego uszkodzeń podczas użytkowania przez poprzednich właścicieli. Przede wszystkim warto się skupić na sprawdzeniu, czy żadne uszkodzenia wciąż nie są widoczne na szybach.

Szczególnie często uszkodzenia takie jak odpryski albo pęknięcia pojawiają się na przedniej szybie. Uszkodzone przednie szyby samochodowe to kosztowne przedsięwzięcie, a dalsze korzystanie z nich bez wymiany wiąże się z ryzykiem mandatu oraz trudności z przejściem przeglądu. Pęknięcia czy odpryski mogą być przyczyną oślepiających refleksów, niezwykle niebezpiecznych dla kierowców, którzy powinni mieć jak najlepszą widoczność podczas prowadzenia pojazdów. Przy widocznych uszkodzeniach przedniej szyby diagnosta ma prawo odmówić wydania ważnego przeglądu. To dlatego na stan szyby przedniej należy zwrócić szczególną uwagę.

Jeżeli wszystkie szyby w samochodzie są całe i nie widać na nich żadnych uszkodzeń, czas bliżej przyjrzeć się ich oznaczeniom. Najważniejsze, to czy jest to szyba oryginalna, czy zamiennik, a jeżeli została ona wymieniona, to jaki był tego powód. Wiedząc o nieoryginalnych szybach w używanym samochodzie, zawsze należy dokładnie obejrzeć cały pojazd w jej okolicach. Jeżeli są tam widoczne jakiekolwiek uszkodzenia, niedokładne szpachlowanie, odchodzący od karoserii lakier, albo widoczny niedokładny montaż szyby, przy zakupie takiego samochodu trzeba być świadomym dodatkowych wydatków, które mogą pójść na jego naprawy.

Szyba oryginalna czy zamiennik – jak to sprawdzić?

Tego, czy dana szyba samochodowa jest oryginalna, to znaczy zamontowana w aucie jeszcze w fabryce, można dowiedzieć się z informacji zawartych w jej dolnym rogu. Numery na szybach nie są jednak prostą instrukcją, a żeby ją odczytać, należy wiedzieć, co oznaczają zawarte w niej symbole.

Żeby sprawdzić oryginalność szyb samochodowych, zwykle wystarczy spojrzeć na logo ich producenta. Jeśli jest to oryginalny produkt, na szybie widnieć będzie logo producenta samochodu. Co ważne, w przypadku niektórych marek będzie to logo całego koncertu – dla przykładu na oryginalnych szybach do samochodów marki Opel znaleźć można logo koncertu General Motors.

Sprawdź również: Jak rozmrażać szyby samochodowe

Zdarza się, że producent samochodów nie zajmuje się produkcją szyb i zleca to zadanie zewnętrznym firmom. Przykładem może być marka BMW, montująca w swoich pojazdach szyby samochodowe od firmy Pilkington. W takim przypadku na oryginalnych szybach pojawia się logo zarówno producenta samochodu, jak i producenta szyb samochodowych.

A co kiedy na szybie widoczne jest jedynie logo producenta szyb? To jasny sygnał, że szyba została wymieniona i ma się do czynienia z zamiennikiem. Teraz należy dowiedzieć się dlaczego, jak duże były uszkodzenia samochodu, w wyniku czego powstały i jak przebiegała naprawa.

Data produkcji szyby samochodowej – jak ją ustalić?

Jak sprawdzić rocznik szyby w samochodzie? To kolejny sposób na weryfikację jej oryginalności. Jeżeli szyba została wyprodukowana później niż samochód, w którym jest zamontowana, z całą pewnością została ona wymieniona.

Data produkcji szyby samochodowej powinna być bliska w przypadku każdej zamontowanej sztuki i zbiegać się z datą produkcji samochodu. Nie oznacza to jednak, że wszystkie wspomniane daty muszą być identyczne – szyby mogą być lekko starsze od samego samochodu.

Często zdarza się, że kiedy samochód został wyprodukowany dla przykładu w styczniu, zamontowane w nim szyby pochodzą jeszcze z grudnia poprzedniego roku i jest to całkowicie normalne zjawisko. Co więcej, nie ma nic dziwnego także w tym, że podczas gdy część szyb została wyprodukowana w tym samym miesiącu co samochód, reszta sztuk jest od nich lekko starsza. Tak niewielkie różnice wynikają z czasu, jaki zajmuje wyprodukowanie samochodu i każdego z jego elementów składowych. Żaden ze wspomnianych elementów nie może być jednak młodszy od samego samochodu – w momencie jego fabrycznego złożenia nie był on jeszcze wyprodukowany, więc musi być to zamiennik.

Jak sprawdzić rocznik szyb? Pod uwagę należy wziąć oznaczenia umieszczane zwykle na samym dole składające się z liczby i kropek. Liczba oznacza rok produkcji szyby. Zwykle jest to jedna cyfra, rzadziej dwie ostatnie z całego roku. Dla przykładu cyfra 9 może oznaczać rok 2009 albo 2019, rzadziej 1999.

Kropki znajdujące się przy liczbie oznaczają miesiąc produkcji szyby. Kropki przed liczbą to zakres od stycznia do czerwca, gdzie styczeń oznaczony jest jako sześć kropek przed liczbą, a czerwiec jedna. Kropki po liczbie oznaczają natomiast zakres od lipca do grudnia, gdzie lipiec to sześć kropek po liczbie, a grudzień jedna.

Jak sprawdzić rok na szybie samochodu? Wedle powyższej instrukcji jeśli są to na przykład cztery kropki przed liczbą 8, oznacza to datę produkcji szyby w marcu 2018 lub 2008 roku. Oto prosty sposób na to, jak sprawdzić rok produkcji auta po szybach i zawartych na nich oznaczeniach.

Oznaczenia na szybach samochodowych – jak je odczytać?

Logo producenta i data produkcji to nie jedyne stosowane oznaczenie na szybach samochodowych. Pierwsze, co zwykle zwraca na siebie uwagę, to duża litera E zamknięta w okręgu wraz z liczbą. To znak homologacyjny, a liczba znajdująca się przy nim oznacza kraj, w którym szyby otrzymały homologację. Niekoniecznie musi być to kraj ich produkcji. Dla przykładu symbol E1 oznacza Niemcy, E2 Francję, E9 Hiszpanię, E11 Anglię, a E20 Polskę. Kolejne ważne znakowanie szyb samochodowych to ciąg liczb rozpoczynający się od 43R. To numer regulaminu homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.

Obowiązkowe dla każdej szyby w samochodzie numery to także numer DOT wskazujący na konkretną fabrykę, którą opuścił oznaczony model, oraz ciąg cyfr rozpoczynający się od litery M, w którym producenci kodują informacje o typie budowy szkła, w tym między innymi o jego kolorze i grubości. Tuż obok tych informacji znaleźć można oznaczenie typu szyby dopuszczające trzy możliwości:

  • A1 – szyba laminowana;
  • A2 – szyba hartowana;
  • A3 – szyba laminowana lub hartowana przyciemniana.

Coraz częściej spotykanym oznaczeniem szyb w samochodzie jest także niewielki znaczek przekreślonego ucha. Oznacza on, że jest to szyba akustyczna, ograniczająca hałas dostający się do środka pojazdu.

Zależnie od producenta, od którego pochodzi szyba samochodowa, oznaczenia na niej zawarte i sposób ich zakodowania może się delikatnie różnić. Marka BMW na przykład nie zamieszcza na szybach samochodowych informacji na temat ich daty produkcji.

Szyba hartowana, laminowana, a może akustyczna?

Szkło hartowane stosuje się zwykle w bocznych i tylnych szybach samochodowych. Jest ono znacznie odporniejsze od tradycyjnego na uszkodzenia mechaniczne, zginanie, czy uderzenia. Kiedy siła jest zbyt duża, szyby hartowane rozpadają się w drobne, nieostre kawałki szkła. Nie mogą być one montowane jako przednie szyby samochodowe, ponieważ w momencie uszkodzenia przestają być przejrzyste.

Zupełnie inaczej jest w przypadku szkła laminowanego używanego właśnie w przednich szybach samochodowych. Pomiędzy dwoma taflami szkła znajduje się mocna folia, dzięki czemu szyba po pęknięciu trzyma się w całości i wciąż pozostaje przejrzysta dla kierowcy.

Szyba akustyczna w samochodzie – czy warto? Montuje się je głównie w samochodach z silnikiem diesla, ponieważ wytwarzają one największy hałas. Są to zwykle szyby laminowane z trzywarstwową folią dźwiękochłonną. Jak wskazują badania przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego, hałas to jeden z czynników opóźniających czas reakcji kierowcy. Szyba akustyczna w samochodzie może więc pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo podróży.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Pęknięta szyba w aucie

Pęknięta szyba w aucie – konsekwencje, co zrobić?

Co jest kluczowe, pęknięta szyba może skończyć się mandatem, niezaliczeniem badania technicznego, a nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego, choć nie zawsze. Sprawdź, kiedy pęknięta szyba w aucie jest problemem, a w jakiej sytuacji takie uszkodzenie nie przykuje uwagi funkcjonariusza czy diagnosty.