Noga na sprzęgle czy podnóżku?

Noga na sprzęgle czy podnóżku?

W artykule przeczytasz

Wielu kierowców nie trzyma stopy na podnóżku, ale utrzymuje ją nad lub na pedale sprzęgła. W ten sposób kierowcy zawsze są gotowi do zmiany biegów. Jednak noga na sprzęgle to poważny błąd w technice jazdy, który naraża na poważne straty finansowe. Sprawdzamy, jak wygląda prawidłowe operowanie pedałem sprzęgła w samochodzie oraz dlaczego w czasie jazdy nogę należy trzymać na podnóżku.

Dlaczego noga na sprzęgle to zły nawyk?

Noga na sprzęgle powinna znaleźć się tylko w przypadku zmiany biegu, ruszania oraz w ostatniej fazie hamowania. Niestety, jest to zły nawyk stosowany przez wielu kierowców. Oczywiście ma to swoje konsekwencje, głównie finansowe.

Nawet niewielki nacisk na sprzęgło powoduje bowiem szybsze zużycie jego elementów. Wskutek działania podwyższonego ciśnienia szybszemu zużyciu ulegają łożyska wyciskowe, docisk czy tarcza sprzęgła. Efekt możemy porównać do tego, co dzieje się podczas jazdy na tzw. półsprzęgle. Wciskanie sprzęgła do połowy ma miejsce bardzo często m.in. podczas jazdy w korku czy na wzniesieniu.

Niestety, operowanie gazem i wciśniętym sprzęgłem, chociażby delikatnie, przyczynia się do jego uszkodzenia. W zależności od stylu jazdy układ wysprzęglający może poddać się po 10-20 tys. km. Koszty naprawy mogą być wysokie. Komplet sprzęgła kosztuje nawet do 1000 zł. Często dodatkowy wydatek stanowi wymiana koła dwumasowego, które może kosztować od kilkuset do ponad 6000 złotych. Oczywiście zapłacimy też za robociznę, a mechanik zażyczy sobie od 500 do 1000 zł.

Sama naprawa jest natomiast konieczna. Wysłużone sprzęgło zacznie się ślizgać, co uniemożliwi zmianę przełożenia. Oprócz tego ucierpieć może skrzynia biegów.

Trzymanie sprzęgła w samochodzie podczas postoju na światłach

Warto się również dokładnie zastanowić nad trzymaniem sprzęgła na światłach. Wielu kierowcom podczas postoju na czerwonym świetle ma auto na biegu i czeka, aż sygnał na sygnalizatorze zmieni się na żółty.

Bez wątpienia jest to zły nawyk. Lepiej wrzucić na luz i całkowicie zdjąć nogę ze sprzęgła, zaciągając hamulec ręczny. Z drugiej strony nie jest to tak szkodliwy nawyk, jak jazda na półsprzęgle z mocno wciśniętym pedałem gazu, czy ruszanie z szybkim puszczeniem sprzęgła i mocnym wciśnięciem gazu. Takie To błędy, które znacznie szybciej doprowadzają do zużycia elementów układu rozłączającego jednostkę napędową z przekładnią. Tak nieodpowiedzialne zachowanie może skutkować m.in. szarpaniem podczas ruszania oraz problemami z zapięciem pierwszego lub wstecznego biegu.

Noga na sprzęgle w czasie jazdy a komfort

Jednak obok ryzyka uszkodzenia elementów sprzęgła, skrzyni biegów i silnika, trzymanie sprzęgła to także dyskomfort w prowadzeniu samochodu. Oczywiście kierowcy stosujący ten zły nawyk bronią się, że dzięki temu zawsze są gotowi do zmiany biegu. To prawda, ale stopa ułożona w takim położeniu szybciej się męczy. W przeciwieństwie do trzymania jej na podnóżku mięśnie pozostają w ciągłym napięciu. Jest to odczuwalne zwłaszcza podczas długiej jazdy miejskiej czy dalszych podróży.

Przeczytaj też: “Omijanie, wymijanie, wyprzedzanie – czym się od siebie różnią?

Podsumowując, sprzęgła w samochodzie należy używać jak najrzadziej. Jeżeli nie chcemy narazić się na szybszą wizytę u mechanika i stratę z tego tytułu kilku tysięcy złotych, powinniśmy nauczyć się właściwego operowania pedałem sprzęgła. Puszczenie pedału jest wskazane na postoju, podczas jazdy na luzie oraz dotaczania się do świateł. Noga na sprzęgle to błąd i szkodliwy nawyk zwłaszcza wśród kierowców, którzy swoimi samochodami poruszają się głównie w przestrzeni miejskiej. Tymczasem niewłaściwe używanie sprzęgła to jeden z najczęściej popełnianych błędów przez kierowców.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: