Czujnik deszczu w samochodzie – czym jest i jak działa?

Czujnik deszczu w samochodzie – czym jest i jak działa?

W artykule przeczytasz

Współczesne samochody są coraz bardziej zaawansowane, a wszystko, aby poprawić komfort jazdy i zwiększyć poziom bezpieczeństwa. Dlatego w autach znajdziemy wiele nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy, które automatyzują czynności ręcznie wykonywane przez osobę za kierownicą. Jednym z nich jest sensor deszczu, który obecnie jest coraz częściej na seryjnym wyposażeniu aut. Sprawdzamy, czym jest i jak działa czujnik deszczu w samochodzie.

Sensor deszczu w samochodzie – co to jest?

Pierwszy czujnik deszczu w samochodzie zamontowano już w 1951 roku. Jednak jeszcze stosunkowo niedawno taki sensor był na wyposażeniu bardziej luksusowych i dobrze doposażonych aut. Dziś coraz częściej jest standardem również w modelach z niższej półki cenowej. To czujnik montowany w kabinie, na szybie czołowej, w okolicach lusterka wstecznego.

Mimo iż jest to moduł niewidoczny dla kierowcy, łatwo sprawdzić, czy pojazd jest wyposażony w czujnik deszczu. Znajduje się on bowiem w charakterystycznej obudowie umieszczonej za lusterkiem środkowym. Sterująca nim elektronika znajduje się natomiast w podsufitce. Od zewnątrz osłania go warstwa szkła. Sama powierzchnia czujnika jest natomiast pokryta żelem. Zabezpiecza to sensor przed cząstkami kurzu oraz zapewnia dobry kontakt ze szkłem. Dlatego przy wymianie szyby czołowej potrzebna jest nowa warstwa żelu.

Jak nie trudno się domyślić, zadaniem czujnika deszczu jest włączanie i wyłączanie wycieraczek, a także dostosowanie prędkości ich poruszania do natężenia opadów. Jako że kierowca nie musi operować wycieraczkami przy złej pogodzie, może skupić się wyłącznie na obserwowaniu drogi i prowadzeniu pojazdu. Podobnie więc jak np. czujnik zmierzchu, na pewno sensor deszczu to technologia podnosząca bezpieczeństwo.

Przeczytaj też: “Czym jest i jak działa tzw. niewidzialna wycieraczka?

Czujnik deszczu w aucie jako element modułu RLFS

W tym wpisie skupimy się tylko na czujniku deszczu. Jednak warto mieć na uwadze, że sensor ten jest elementem inteligentnego modułu RLFS. W najprostszym tłumaczeniu jest to moduł, którego diody i sensory skanują wnętrze oraz otoczenie, np.:

  • warunki oświetlenia przed i nad autem;
  • wodę na szybie czołowej;
  • temperaturę przedniej szyby;
  • intensywność promieni słonecznych;
  • wilgotność we wnętrzu pojazdu;
  • temperaturę punktu rosy.

Nazwa modułu RLFS pochodzi od niemieckiego Regen-Licht-Feuchte-Sonne, co oznacza odpowiednio deszcz, światło, wilgoć i słońce. Odczyty są przetwarzane i oceniane przez jednostkę sterującą. Następnie wysyła ona instrukcje do jednostek sterujących odpowiedzialnych za konkretne funkcje (np. włączanie wycieraczek). Obok czujnika deszczu wyróżnić należy tutaj sensory wilgoci i światła.

Jak działa czujnik deszczu w aucie?

Działanie czujników deszczu opiera się na diodach LED. Jedne diody wysyłają światło podczerwone, inne je odbierają. Jeżeli szyba jest sucha, do diod odbiorczych docierają wszystkie wysłane fale podczerwieni. W sytuacji, kiedy na szybie czołowej pojawiają się krople deszczu, woda pochłania światło i powraca tylko część promieni podczerwieni.

System rozpoznaje różnice natężenia fal świetlnych i uruchamia wycieraczki. Jako że pracuje on w trybie ciągłym, prędkość ich pracy zależy od intensywności opadów. Czujnik deszczu w aucie uruchamia, zatrzymuje oraz reguluje tempo pracy wycieraczek. Wszystko można zaprogramować. Zwykle czas reakcji wynosi ok. 0,1 sekundy, z kolei czułość wykrywania to nawet 0,005 mm wody. Bardziej zaawansowane systemy zamykają nawet w sposób automatyczny szyby boczne i szyberdach.

Jak włączyć działanie czujnika deszczu w samochodzie?

Z pewnością czujnik deszczu w aucie jest praktycznym i funkcjonalnym dodatkiem. W niektórych sytuacjach warto jednak wyłączyć sensor, na przykład podczas korzystania z myjni automatycznych.

Zwykle sterować układem możemy z poziomu wajchy przełącznika wycieraczek. Powinien się tam znajdować przycisk, który uruchamia moduł. Czujnik z reguły wyłącza się automatycznie także po pozostawieniu wycieraczek w pozycji serwisowej.

Informacji o tym, jak włączyć i wyłączyć czujnik deszczu należy szukać w instrukcji pojazdu. Z książki pojazdu dowiemy się też, jak ustawić czułość sensora, do czego służy pokrętło na dźwigni przełącznika wycieraczek. Oczywiście najlepiej zadbać o to, aby czujnik załączał się wraz z uruchomieniem zapłonu. Wówczas nie będziemy musieli za każdym razem aktywować go ręcznie.

Przeczytaj też: “Lusterko fotochromatyczne – co to jest i jak działa?

Czujnik deszczu w samochodzie – zalety

  • Większy komfort jazdy – nie ma potrzeby poświęcać czasu na włączenie, wyłączenie i ustawianie częstotliwości pracy wycieraczek adekwatnej do intensywności opadów.
  • Poprawa bezpieczeństwa – mimo iż obsługa wycieraczek nie jest bardzo wymagająca i angażująca, prowadząc samochód z sensorem, możemy skupić się wyłącznie na obserwacji drogi i prowadzeniu pojazdu.

Podsumowując, czujnik deszczu w samochodzie z całą pewnością jest ciekawym elementem wyposażenia. Dlatego, jeżeli istnieje taka możliwość, warto korzystać z tej funkcji regularnie. Jest to bowiem jeden z systemów wspomagania kierowcy podnoszący bezpieczeństwo jazdy przy złej pogodzie.

Jak zauważyliśmy na wstępie, dziś jest to coraz częściej element standardowego wyposażenia pojazdów. Jeżeli jest inaczej i samochód nie ma takiego sensora, można poprosić o jego montaż w ASO lub warsztacie. Możliwy jest nawet samodzielny montaż takiego zestawu. Obecnie sklepy motoryzacyjne oferują czujniki deszczu uniwersalne i przeznaczone do konkretnych pojazdów. Należy natomiast pamiętać, że wymaga to podpięcia układu pod sterowanie wycieraczkami, co nie jest proste. Dlatego bezpieczniej zlecić to specjalistom i mieć pewność, że system będzie działał właściwie.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: