Co zrobić, kiedy zatankujemy złe paliwo?

Co zrobić, kiedy zatankujemy złe paliwo?

W artykule przeczytasz

Sytuacje, kiedy tankujemy złe paliwo, czyli diesla do baku samochodu benzynowego i odwrotnie, nie zdarzają się często. Jeśli już, najczęściej przytrafia się to kierowcom często zmieniającym samochód lub użytkującym na zmianę auta prywatne i służbowe. Jak zachować się w sytuacji, kiedy zatankowaliśmy niewłaściwe paliwo?

Co stanie się, kiedy zatankujemy złe paliwo?

Trudno zatankować złe paliwo, kiedy użytkujemy samochód z silnikiem benzynowym. Końcówka z dystrybutora oleju napędowego jest bowiem za duża do auta na benzynę.

Takie zabezpieczenie nie działa jednak w drugą stronę. Dlatego możemy się pomylić i nalać benzyny do samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Skutki takiej pomyłki zależą od rocznika auta oraz ilości zatankowanego paliwa.

Zdarza się, że nawet w sytuacji, kiedy ilość benzyny stanowi 30 proc. paliwa w baku Diesla, silnik sobie z tym poradzi i nie wykaże spadku mocy. Jednak nie warto aż tak ryzykować. Z reguły poważny problem może stanowić już 10 proc. niewłaściwego paliwa. Zasada jest prosta: im nowszy diesel, tym większe ryzyko usterki układu wydechowego, który jest kosztowny w naprawie. W dłuższym okresie ucierpi między innymi układ oczyszczania spalin, zwłaszcza filtr DPF lub FAP.

Mniejszy problem jest ze starszymi samochodami, które nie mają filtra cząstek stałych. W ich przypadku benzyna nie jest tak szkodliwa, a wtryski Common Rail są bardziej uczulone na zanieczyszczenie paliwa aniżeli jego skład. Oczywiście mówimy tu o rozsądnych proporcjach, kiedy zatankowaliśmy niewielką ilość nieprawidłowego paliwa.

Olej w samochodzie benzynowym

Jak wspomnieliśmy wyżej, zatankowanie oleju do auta na benzynę jest trudne. Jeśli do tego dojdzie, silnik kilkunastoletniego benzyniaka zatrzyma się lub będzie charakteryzował się nierówną pracą i spadkiem mocy.

Większy problem jest w nowszych samochodach, gdzie na usterkę jest narażony katalizator, ale również precyzyjny układ wtryskowy. Jeszcze gorzej jest w samochodach wyposażonych w filtr GPF, o którym szerzej piszemy w artykule “Filtr GPF w samochodzie benzynowym — czym jest i jak działa?“. Wówczas należy unikać takich pomyłek i nie uruchamiać silnika zatankowanego olejem napędowym.

Co zrobić, kiedy zatankujemy złe paliwo?

Z praktycznego punktu widzenia, dużo większe jest prawdopodobieństwo zatankowania benzyny do auta z silnikiem wysokoprężnym pod maską. W takiej sytuacji przede wszystkim należy zastanowić się, jakie proporcje będzie stanowiło niewłaściwe paliwo.

Jeśli to starszy diesel i benzyny jest nie więcej niż 10-15 proc., możemy zatankować bak do pełna olejem napędowym i jechać dalej. Ważne, aby po pokonaniu ok. 100-150 km ponownie zatankować Diesla, powtarzając tę czynność kilkukrotnie. Najbezpieczniej jechać spokojnie, nie korzystając z pełnej mocy silnika. Poza tym musimy reagować na kontrolki na desce rozdzielczej. Zwłaszcza do myślenia powinny dać kontrolki czerwone. Wówczas lepiej zatrzymać auto i wezwać pomoc.

W przypadku diesli z ok. 2015 roku i starszych zachodzi ryzyko uszkodzenia układu oczyszczania spalin. Jego naprawa będzie kosztowna zwłaszcza w mało popularnych modelach (np. samochodach marki Jaguar, Subaru czy Land Rover). Wówczas nawet przy niewielkiej ilości benzyny lepszym rozwiązaniem jest wezwanie pomocy. Na poważne straty narazić może już niewiele ponad litr tego paliwa w baku Diesla.

O samą pomoc możemy poprosić znajomego mechanika. Jeśli do pomyłki doszło w terenie, który nie jest naszym miejscem zamieszkania, pomóc powinny osoby pracujące na stacji paliw, które mogą skontaktować nas z właściwym warsztatem.

Niekiedy, jeśli mechanik dysponuje odpowiednią wiedzą i właściwymi narzędziami, nie ma nawet potrzeby odholowywania pojazdu, a paliwo uda się spuścić na miejscu. Oczywiście zawsze pozostaje możliwość wezwania lawety, aby odstawić auto do warsztatu.

Pomocy można też szukać u ubezpieczyciela, ale wiele zależy od tego, czy mamy polisę OC z AC i zakresu jej ochrony. Ostatnią opcją powinno być ASO, gdzie taka usługa będzie nas kosztować najwięcej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też: