Suzuki Grand Vitara II — opinie, dane techniczne

Jakim SUV-em jest Suzuki Grand Vitara II?

W artykule przeczytasz

Jakie jest Suzuki Grand Vitara II generacji? Co przemawia za japońskim SUV-em, jakie są jego wady, zalety, typowe usterki, jakie opinie ma Suzuki Grand Vitara 2 i jak prezentują się jego dane techniczne?

Co wyróżnia Suzuki Grand Vitarę 2?

Suzuki Grand Vitara II został zaprezentowany w 2005 roku, jako następca modelu pierwszej generacji. Pojazd powstał na płycie podłogowej od General Motors o nazwie Theta, znanej między innymi z Opla Antary, Chevroleta Captiva, Cadillaca SRX oraz Saaba 9-4X.

Suzuki Vitara to przede wszystkim prostota, co można uznać wyłącznie za zaletę tego modelu. Bryła Vitary była odbierana pozytywnie w 2005 roku i niewiele się pod tym względem zmieniło po 15 latach od debiutu na rynku. Można z pełnym przekonaniem stwierdzić, że to model ponadczasowy. Pewnie dlatego używane Suzuki Grand Vitara, o ile jest w dobrym stanie technicznym, nie czeka długo na nowego właściciela.

Sam SUV segmentu C/D występował w dwóch wariantach nadwozia. Wersja trzydrzwiowa jest krótsza i ma charakter lifestylowy, nie oferując zbyt wiele miejsca na tylnej kanapie i wolnej przestrzeni w bagażniku. Rekordowo przestronna nie jest też wersja 5-drzwiowa, aczkolwiek oferuje wystarczająco miejsca dla dwóch dorosłych pasażerów z tyłu, a także przestrzeń ładunkową kufra na poziomie od 398 do 1386 litrów.

Zastrzeżenia można mieć do twardych plastików. Ponadto to nieprzyjemna w dotyku tapicerka czy trzeszcząca podczas jazdy konsola. Mimo to Suzuki Grand Vitara opinie zbiera pochlebne i dobrze znosi trudy codziennej eksploatacji. Jeżeli wziąć pod uwagę wyposażenie, Grand Vitara II to cztery wersje wyposażeniowe (Comfort, Premium, De Luxe, X-Adventure – edycja limitowana na rynek japoński). W standardzie kierowca otrzymywał ABS, 4 airbagi, automatyczną klimatyzację, wielofunkcyjną kierownicę czy radio CD.

Warto zauważyć, że Suzuki Grand Vitara II otrzymał kilka nagród. W 2008 i 2009 roku był nagradzany w kategorii Samochód terenowy i SUV w cenie do 25 tysięcy EUR magazynu AutoBILD allrad“. Z kolei w 2007 roku otrzymał nagrodę Samochód 4 × 4 tego samego magazynu.

Suzuki Grand Vitara II po liftingu
Suzuki Grand Vitara II po liftingu

Trzy faceliftingi

Model był produkowany do 2014 roku, wyjeżdżając z fabryk w Japonii, Hiszpanii, Iranie, Indonezji i Ekwadorze. W toku produkcji Suzuki Vitara przeszedł dwie modyfikacje. Pod koniec 2008 roku model otrzymał dwa nowo zaprojektowane benzynowe silniki, hamulce tarczowe na tylnej osi oraz asystenta zjazdu ze wzniesienia. Pojawiły się też lusterka zewnętrzne z wbudowanymi kierunkowskazami, jeden nowy rozmiar i dwa nowe wzory obręczy kół. Już w kabinie Grand Vitary wielofunkcyjny wyświetlacz przeniesiono na zespół wskaźników, a dodatkowo podświetlono przyciski na kierownicy. Zadbano także o system audio, który doposażono w centralny głośnik, uzupełniono sterowanie klimatyzacją o wyświetlacz, a także wzmocniono wyciszenie kabiny.

Kolejnej modernizacji Vitarę poddano w 2012 roku. Wówczas zmiany dotknęły między innymi pas przedni pojazdu. Zmieniono atrapę chłodnicy, zderzak, wzory felg oraz światła przeciwmgłowe. W 2014 roku, na targach Paris Motor Show 2014, zaprezentowano następcę modelu, którym był Suzuki Vitara II.

Suzuki Grand Vitara II — opinie o silnikach

Paleta silników Suzuki Grand Vitary drugiej generacji nie była szczególnie bogata. Na rynku wtórnym znaleźć można używany model z jednym z sześciu silników, z czego pięć to jednostki benzynowe.

Najsłabszy silnik ma 1.6 litra pojemności i jedynie 106 KM. Najmocniejszy, aczkolwiek rzadko spotykany w Polsce to 3.2-litrowy silnik V6 o mocy 233 KM i pozwalający osiągnąć prędkość maksymalną 200 km/h. Japońskie benzyniaki mają łańcuch rozrządu i pomijając drobne problemy z paskiem wewnętrznym w wersjach 1.6 i 2.4, są uznawane za trwałe. Niestety, nie są to motory szczególnie ekonomiczne. Suzuki Grand Vitara spalanie w cyklu mieszanym ma wówczas przynajmniej w okolicach 10 l/100 km. Na szczęście zużycie paliwa można ograniczyć przez montaż instalacji LPG.

Ponadto używane Suzuki Grand Vitara II to również diesel 1.9 DDiS, czyli 129-konny silnik produkcji Renault. Również ten nie zachwyca oszczędnością, choć w cyklu mieszanym pozwala zejść do poziomu ok. 8 l/100 km. To jednak najmniejszy problem z tym sinikiem. Motor z serii dCi nie jest synonimem trwałości. Psuje się w nim niemal wszystko, od turbosprężarek, kół dwumasowych i zaworów EGR, przez rury intercoolera, aż po wał korbowy i panewki. Przy eksploatacji głównie w warunkach miejskich zatyka się też filtr DPF.

Suzuki Grand Vitara II — dane techniczne

Suzuki Grand Vitara II to model, który ma więcej wspólnego z samochodem terenowym niż z SUV-em. Wystarczy spojrzeć na płytę podłogową, która nie jest charakterystyczna dla SUV-ów. To konstrukcja niezależna, w której z przodu pracują kolumny McPhersona, z tyłu natomiast wielowahacze. Ponadto moc na cztery koła przenoszona jest za pośrednictwem układu posiadającego centralny mechanizm różnicowy, blokadę i reduktor. Nie jest to więc najlepszy samochód do jazdy po asfalcie, ale na lekki, a nawet trudniejszy teren.

Dane techniczne Suzuki Grand Vitara II
Dane techniczne Suzuki Grand Vitara II

Suzuki Grand ma dość prostą konstrukcję, co widać też po układzie hamulcowym. Dzięki temu japoński SUV dobrze znosi próbę czasu, a ewentualne usterki nie są poważne. Kierowcy uskarżają się między innymi na drobne ogniska korozji, szybko zużywające się łożyska kół, drobne wycieki w układzie 4 × 4, niesprawności pompki spryskiwacza szyb lub modułu ESP. Mimo iż nie są to poważne problemy, dla napraw najlepiej szukać używanych części zamiennych. Te oryginalne dostępne w ASO niekiedy mają wręcz astronomiczne ceny.

Używane Suzuki Grand Vitara II — sytuacja na rynku wtórnym

Najstarsze używane Suzuki Grand Vitara mają dziś półtora dekady. Oznacza to, że ich ceny nie są szczególnie wygórowane. Modele z początku produkcji, na przykład Suzuki Grand Vitara z 2006 roku, kosztują do 15 tys. zł. W większości to jednak motory z dieslem pod maską lub benzyniakiem z instalacją LPG, ale pokaźnym przebiegiem. Po drugiej stronie są Vitary z silnikiem benzynowym z końca produkcji i niskim przebiegiem, za które zapłacić trzeba nawet ponad 50 000 zł.

Inne SUV-y w cenie 20-30 tys. zł zawiera w sobie artykuł pt. Jaki SUV za 25 tysięcy złotych?“. Poza Vitarą, taki budżet wystarczy, aby kupić na rynku wtórnym inne ciekawe tego typu auta (np. Chevrolet Captiva, Honda CR-V II, Jeep Cherokee III czy Kia Sportage II).

Suzuki Grand Vitara II po drugim liftingu
Suzuki Grand Vitara II po drugim liftingu

Bez wątpienia Suzuki Grand Vitara II nie jest najnowocześniejszym, szczególnie przestronnym, a przy tym najlepiej wykonanym SUV-em. Mimo wszystko nadal jest to auto łączące w sobie możliwości terenowe, niezłą prezencję i japońską trwałość. Jeżeli się czegoś obawiać, na pewno warto uważać na motor wysokoprężny, a właśnie z tym silnikiem pod maską jest najwięcej egzemplarzy na rynku wtórnym. Znacznie bezpieczniejszy jest silnik 2.0 lub inny benzyniak. Oczywiście nie zwalnia to potencjalnego nabywcy z obowiązku weryfikacji auta pod kątem stanu technicznego, przebiegu i historii serwisowania. Pomaga raport VIN, ale też tradycyjne czynności, jak oględziny auta z mechanikiem, przegląd w warsztacie i jazda próbna.

Co zweryfikuję przez raport VIN?

Przegląd samochodu w warsztacie, najlepiej niezależnym, podobnie jak jazda próbna są czyś oczywistym. Cieszy fakt, że coraz szersza rzesza kierowców szukających sobie samochodu na rynku wtórnym, informacji o nim szuka przez Raport Historii Pojazdów. Co znajdziemy w takim raporcie oferowanym przez serwis Autobaza?

Otóż informacje znajdujące się w raporcie, są bardzo bogate, choć różne w zależności od egzemplarza. Raport VIN pozwoli zajrzeć między innymi w:

  • Dane techniczne (np. marka, model, rok produkcji, typ paliwa),
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu,
  • Listę odnotowanych szkód i kolizji pojazdu,
  • Rejestr sprawdzeń danego numeru VIN w serwisie Autobaza.pl,
  • Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych (IAATI/VIN-Info, niemieckiej, włoskiej, słoweńskiej, litewskiej, czeskiej, holenderskiej, rumuńskiej, słowackiej, kanadyjskiej, norweskiej, szwedzkiej, CrimiMail, Kaynine),
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu i ogłoszonych dla danego egzemplarza akcjach serwisowych,
  • Adres miejsca montażu,
  • Dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych,
  • Opcje wyposażenia zakodowane w numerze VIN,
  • Galerię zdjęć pojazdu.

Jazda próbna Suzuki Grand Vitarą II

Układ napędowy drugiej generacji Suzuki Grand Vitarą II sprawia, że to auto idealne na lekki teren, ale również na cięższe drogi. Oczywiście jak każdy inny model i egzemplarz, również w tym przypadku obowiązkiem jest jazda próbna.

Ważne, aby w związku z tym auto sprawdzić na zróżnicowanym terenie. Trasę najlepiej ustalić jeszcze przed uruchomieniem silnika. Optymalnie, kiedy jest ona dłuższa. Oczywiście sprzedawca może się upierać, choćby z uwagi na wyższe koszty paliwa, zwłaszcza że spalanie Suzuki Vitara ma dosyć wysokie. Wówczas warto mu zaproponować zwrot części kosztów poniesionych z tytułu spalania. Jeżeli nie udało się wynegocjować dłuższej podróży i jest to krótsza trasa, obowiązkowo trzeba przejechać się odcinkiem z kiepską nawierzchnią. Pomoże to wykryć ewentualne niedomagania układu kierowniczego oraz zawieszenia. Pozwoli też sprawdzić jak Suzuki Grand Vitara II radzi sobie w terenie. Co jeszcze sprawdzić podczas jazdy próbnej?

Na pewno uwagę należy też zwrócić na skrzynię biegów, podobnie jak i sprzęgło. Oczywiście na desce rozdzielczej auta nie może być świecących się kontrolek, które świadczą o awarii. Inne kwestie to ewentualne awarie przekładni kierowniczej i wspomagania. W tym celu należy zakręcić kierownicą i nasłuchiwać niepokojących odgłosów. Więcej o sprawdzeniu auta podczas jazdy próbnej, co wcale nie jest takie proste, jak się może wydawać, w artykule pt. Jazda próbna – na co zwrócić uwagę?“.

Tak sprawdzone Suzuki Grand Vitara drugiej generacji może być całkiem ciekawym wyborem, zwłaszcza dla kierowców szukających sobie auta na lekki teren. Vitara II ma na tyle dużo zalet, że warto przyjrzeć się jej bliżej i w nią zainwestować, oczywiście, o ile jest sprawdzona i warta swojej ceny.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 11 Średnio: 4.2]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Suzuki SX4 S-Cross Hybrid

Suzuki SX4 S-Cross Hybrid

Suzuki SX4 S-Cross Hybrid to miękka hybryda na którą nie wydasz majątku! Przekonaj się czy to jest auto dla ciebie…?

Suzuki Swift

Suzuki Swift 1.2 Premium Plus Hybrid

Do naszych autobazowych testów aut dołączyło Suzuki Swift 1.2 Premium Plus Hybrid 83KM z automatyczną skrzynia biegów CVT. Jak ta skrzynia biegów sprawdziła się w aucie z takim silnikiem? Zapraszamy na nasz test.