Import samochodów z Japonii

import samochodów z Japonii

W artykule przeczytasz

Wiele aut do Polski sprowadzanych jest z Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii. Jednak kwitnie także import samochodów z Japonii. Czy warto zainteresować się pojazdami z Kraju Kwitnącej Wiśni?

Japoński raj dla handlarzy?

Wprawdzie handlarze motoryzacyjny rynek samochodowy w Japonii eksplorują już od dawna, jednak dopiero ostatnio liczba samochodów trafiających do Polski z tego kraju azjatyckiego mocno nabrała na sile. Nic dziwnego, ponieważ w Japonii znaleźć można ciekawe samochody bez rdzy, z małym przebiegiem i do tego oferowane w atrakcyjnych cenach. Sprawę pozyskania takiego auta ułatwia też fakt, iż duża część samochodów przeznaczona na eksport jest oferowana na aukcjach w sieci. Co istotne, licytować można je osobiście, choć równie dobrze zlecić to pośrednikom, co rozwiąże też kwestię ich transportu.

Jakie są japońskie samochody?

Wielu zmartwić może, że w Japonii obowiązuje ruch lewostronny. Zupełnie niepotrzebnie, ponieważ samochody importowane z Japonii, zwłaszcza europejskie marki premium, kierownicę mają po stronie lewej. Jest to o tyle korzystne, że nie trzeba w nich dokonywać wielkich przeróbek, bo na ogół takie zmiany dotyczą jedynie świateł, nawigacji czy radia. Z pewnością jest ich mniej niż w przypadku samochodów importowanych z Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych. O tych ostatnich więcej pisaliśmy zresztą w artykule pt. Cechy charakterystyczne samochodów z USA“. Sprawdzając numer VIN wielu japońskich aut, można zauważyć, że są to pojazdy tylko niewiele różniące się od tych przeznaczonych na rynek europejski.

Skoro w Japonii obowiązuje ruch lewostronny, nasuwa się pytanie, dlaczego wielu mieszkańców tego kraju stawia na samochody tak mało praktyczne z kierownicami po naszej stronie. Wszystko ze względu na prestiż. Posiadanie takiego samochodu to podniesienie własnego statusu społecznego. W rezultacie zdarza się bardzo często, że takie pojazdy jeżdżą dość mało i nawet po wielu latach na liczniku mają jedynie po kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, co zweryfikować pozwala zresztą raport VIN do zamówienia w serwisie autobaza.pl.

Dlatego import samochodów z Japonii opłaca się między innymi ze względu na ich dobry stan techniczny. Poza małym przebiegiem charakteryzują się one brakiem korozji. Natomiast ewentualne naloty rdzy najczęściej świadczą o tym, że jest to samochód powypadkowy. Ponadto ze względu na gorący klimat starsze auta często nie są tam garażowane. Łatwo to rozpoznać po zmatowiałym i popękanym lakierze, wypłowiałych plastikach czy porozklejanym wnętrzu.

W wielu japońskich samochodach znaleźć można też bogate wyposażenie, choć istnieje ryzyko, że nie będzie ono oryginalne. Japończycy to bowiem gadżeciarze, którzy kosztem wyglądu b. Niekiedy po sprowadzeniu pojazdu do Polski należy więc przywrócić go do stanu fabrycznego.

Import samochodów z Japonii — jak kupić?

Jak zostało wspomniane, samochody z Japonii kupić można na internetowych aukcjach. Nie jest to wcale zły pomysł, ponieważ poszczególnym egzemplarzom towarzyszą raporty techniczne i blacharskie. Do ich zrozumienia nie trzeba nawet znajomości języka japońskiego. Każdy pojazd przed zlicytowaniem dostaje bowiem ocenę (rating) w skali od R (samochód powypadkowy lub po naprawach) do 6 (stan fabryczny). Innym dodatkiem jest certyfikat eksportu (z ang. Export Certificate), który zawiera w sobie między innymi dwa ostatnie stany licznika zarejestrowane podczas przeglądów technicznych. Licytowany pojazd jest także wyrejestrowany, a same samochody oglądać można nie tylko na stronach domów aukcyjnych, ale też witrynach polskich i zagranicznych pośredników.

Najprościej całą procedurę zakupu zlecić jest pośrednikowi. Wówczas taka usługa zawiera w sobie licytację, transport i opłaty, a jej koszt to od 1000 do 2500 dolarów, co w przeliczeniu na złotówki sprowadza się do 3500-8500 zł. Do tego doliczyć trzeba 10-procentowe cło, VAT i akcyzę, o czym szerzej pisaliśmy w artykule Jak kupić używane auto z zagranicy?“.

Oczywiście samochód licytować można osobiście. Wówczas na jednym z portali należy założyć konto, a przystępując do licytacji wpłacić wadium. Ponadto trzeba mieć świadomość rywalizacji z handlarzami, którzy w takich licytacjach są już wprawieni. Ostatnią opcją jest osobista wyprawa do Japonii, co rozważają nieliczni, a jeżeli się na to decydują, to jedynie w przypadku egzemplarzy szczególnych i przy tym wyjątkowo drogich.

Import samochodów z Japonii nie będzie interesował tych, którzy takich aut poszukają w komisach i na placach handlarzy w Polsce. To droga mocno na skróty. Takie pojazdy są już bowiem po opłatach celno-skarbowych oraz z wykonanymi tłumaczeniami dokumentów.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 28 Średnio: 2.6]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

3 odpowiedzi

  1. Ogolnie bardzo interesuje mnie ten rynek i jaki jest popyt na Japaonczykii czy jest ograniczenia odnosnie roku produkcji?
    A jak przyjmuja sie auta w ktorych kierownica jest po prawaj stronie i jakie sa procedury przy rejestracji owegoz samochodu ?

  2. Chcialbym sie dowiedzic jak wyglada rejestracja japonskiego samochodu w PL. Np, Porsche 911 nie ma COC . Cerificate of Comformity, Trzeba chyba robic cala homologacje, czy ktos wie . jak to dzila ile kosztuje??

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Toyota Yaris Cross

Toyota rozpoczyna produkcję nowego modelu Yaris Cross

Toyota uruchomiła produkcję nowego hybrydowego Yarisa Cross w fabryce TMMF w Valenciennes we Francji. Model został zaprojektowany z myślą o europejskich klientach i jest to drugi model hybrydowy opracowany na subkompaktowej platformie GA-B

Honda_HR-V_e_HEV_2021

Nowa hybrydowa Honda HR-V e:HEV do 80% trasy na silniku elektrycznym

Nowa hybrydowa Honda HR-V e:HEV pod koniec 2021 roku trafi do pierwszych polskich klientów. Stworzony od podstaw przez Hondę układ i-MMD zapewni najnowszemu SUV’owi marki charakterystykę jazdy zbliżoną do aut elektrycznych i niespotykaną dotychczas oszczędność paliwa. System sprawdzi się w szczególności w warunkach miejskich. Rozwiązania technologiczne w nowej HR-V e:HEV bazują na 20 latach doświadczeń marki w produkcji napędów hybrydowych.