Wszystko co musisz wiedzieć o AdBlue

adblue

W artykule przeczytasz

Katalizatory SCR z wodnym roztworem mocznika AdBlue znacznie zmniejszają emisję tlenków azotu (NOx) w spalinach. Wyjaśniamy, po co ta cała technologia filtrowania i podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę przy zakupie i korzystaniu z AdBlue.

Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o … emisję spalin! 

 

To dlatego nowoczesne modele samochodów z silnikiem Diesla domagają się dolewania płynu AdBlue. I tak po zakupie nowoczesnego auta z silnikiem diesla po kilku, bądź kilkunastu tys. km możecie zobaczyć komunikat proszący o dolanie płynu AdBlue. Jeżeli tego nie zrobicie silnik zostanie unieruchomiony.

Całe to zamieszanie jest efektem polityki UE mającej na celu zmniejszanie ilości szkodliwych związków pochodzących ze spalin. W przypadku diesli chodzi oczywiście o rakotwórcze tlenki azotu i sprostanie narzuconej z góry ich maksymalnej zawartości w spalinach. Przy normie EURO 6d jest to 80 mg NOx/km.

AdBlue rozkłada szkodliwe związki na parę wodną i azot.

Czyli wpływa na zmniejszenie emisji spalin. Stosowanie płynu AdBlue pozwala również spełnić restrykcyjne normy unijne dotyczące emisji gazów cieplarnianych. 

W nowszych dieslach znajdziecie po prostu specjalny zbiornik na na ten płyn. Może on się znajdować w różnych miejscach. Również częstotliwość jego dolewania jest różna. Szczegółowych informacji na pewno warto szukać na stronach producenta czy u dealera. 

działanie adblue

A na co trzeba uważać stosując AdBlue? 

 

Na pewno na niskie i wysokie temperatury. Na opakowaniu znajdziemy zalecenie aby przechowywać płyn w zakresie temperatur – 11.5 do max. 30 st. C

Wystawianie tego płynu na dłuższe działanie dużych mrozów może doprowadzić do wytrącania się kryształów w AdBlue, co z kolei może doprowadzić do zatkania układu wtryskowego lub innych kosztownych napraw. 

Jednak, gdy kilka dni temu przy występujących w Polsce mrozach nawet do -20 st. Celsjusza zapytaliśmy naszych fanów na FB czy mieli problemy z AdBlue, nikt nie zgłosił problemów. Więc prawdopodobnie musiałyby wystąpić naprawdę duże mrozy, aby z AdBlue wytrącały się kryształy i doprowadziły do usterki. Pamiętamy też, że chodzi tu o temperaturę samego płynu, a nie powietrza.

Natomiast dłuższe wystawianie tego płynu na działanie wysokich temperatur – powyżej 30 stopni Celsjusza doprowadza do utraty właściwości tegoż płynu. Czyli stosowanie go nie będzie miało pozytywnego wpływu na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. 

Zatem na ile rozwiązanie narzucone nam przez UE jest skuteczne to trudno oszacować. Na pewno będzie ono zależne od czułości systemów SCR w poszczególnych modelach aut. U nas mroźne temperatury są corocznym zjawiskiem tak jak upały  powyżej 30 st. Celsjusza. W innych krajach UE występują nawet większe upały – w Hiszpanii, Francji, czy we Włoszech… 

Ponadto samochody na słońcu znacznie się nagrzewają i nawet jeśli temp. powietrza oscyluje wokół 30 st. Celsjusza to temperatura karoserii i wnętrza będzie znacznie wyższa. Te fakty stawiają pod znakiem zapytania skuteczność płynu w okresie letnim. 

Jednakże nowoczesne systemy SCR (odpowiedzialne za dawkowanie AdBlue do ukł. spalinowego) mogą wykryć również niedostateczną jakość tegoż płynu i wyświetlić komunikat informujący, iż jakość płynu jest niewystarczająca, lub informując o błędach w zużyciu środka. Wtedy oczywiście konieczna będzie wizyta w warsztacie. Aby tego uniknąć zbiorniki na AdBlue powinny być dobrze zaizolowane (fabrycznie).

Co powinieneś wiedzieć o AdBlue

 

Płyn AdBlue można kupić bez problemu w sklepach czy na stacjach benzynowych. Przez internet również można go zamówić, a jego ceny zaczynają się już od ok. 23 zł za 10 l.

Kupując większe ilości tego płynu warto zwrócić uwagę na termin w jakim powinien on zostać zużyty. Zazwyczaj jest to rok od daty produkcji, więc nie ma sensu kupować dużych ilości na zapas.

Przechowywanie płynu również nie jest wymagające. Pamiętać należy, aby butelka była szczelnie zamknięta, a płyn był przechowywany z dala od światła słonecznego w temperaturach wskazanych przez producenta na opakowaniu. 

Niektóre modele aut wymagają podania płynu AdBlue w autoryzowanym serwisie ze względu na skomplikowany dostęp do punktu wlewu, a w niektórych autach można uzupełniać go we własnym zakresie. Warto więc zwrócić na to uwagę jeszcze przed zakupem diesla jeżdżącego na AdBlue.

Uzupełniając płyn we własnym zakresie warto zaopatrzyć się w lejek, tak aby uniknąć niekontrolowanego rozlewania. Płyn ten w kontakcie z lakierem auta może wywoływać korozję.

 

Zużycie AdBlue

 

Każde auto będzie zużywało płyn w swoim tempie. Zazwyczaj jedno tankowanie starcza na 10 – 15 tysięcy km. Podczas jazdy AdBlue zużywa się mniej więcej w tempie 1l/1000 km. Więc mały pojemnik nie musi oznaczać częstego dolewania tegoż płynu.

Oczywiście nasz sposób jazdy będzie wpływał na tempo zużywania płynu, ale dolewać go będziemy co kilka – kilkanaście miesięcy.

Na pewno nie należy jeździć do końca na AdBlue nie zwracając uwagi na komunikaty dot. uzupełnienia płynu. Skończy się to unieruchomieniem auta.

Samochód przejdzie w tryb awaryjny, a jego ponowne uruchomienie będzie możliwe dopiero, gdy uzupełnimy płyn.

Jaką ilość AdBlue należy dolać?

 

W autach osobowych zbiorniki na AdBlue mają pojemność ok. kilkunastu litrów. Gdy na desce rozdzielczej zobaczymy komunikat o niskim poziomie płynu, należy uzupełnić go o ok. 10 l.  Uzupełnianie płynu nie jest jakoś szczególnie uciążliwe – no chyba, że miejsce jego wlewu znajduje się w trudno dostępnym miejscu. 

Jednak nowsze diesle mają ten wlew umiejscowiony tak, aby bez trudu można było ten płyn uzupełnić.

Trzeba również zwrócić uwagę przy zakupie auta jeżdżącego na AdBlue, czy aby system ten nie został usunięty przez dotychczasowego właściciela, co znacznie przysporzy nam kosztów.

Pamiętajcie, że dzięki AdBlue wasz diesel spełnia normy emisji spalin. Więc miłośnicy oleju napędowego dostali oręż do walki z niechęcią do silników typu diesel.

 

Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: