Samochód z kierownicą po prawej stronie. Jak go zarejestrować?

Samochód z kierownicą po prawej stronie

W artykule przeczytasz

Mimo iż stanowią one niewielki odsetek pojazdów, na polskich drogach samochód z kierownicą po prawej stronie nikogo nie dziwi. Sprawdzamy, jak zarejestrować tzw. anglika.

Samochód z kierownicą po prawej stronie po 15 sierpnia 2015 roku

Już na wstępie musimy zaznaczyć, że o wiele łatwiej użytkować samochód z kierownicą po prawej stronie po 15 sierpnia 2015 roku, kiedy zmieniły się przepisy w tym zakresie. Wcześniej wymagana była tzw. przekładka, czyli przełożenie kierownicy z prawej na lewą stronę. Obecnie nie ma takiego obowiązku, choć “angliki” nadal mają pewne ograniczenia.

Mimo wszystko ściągamy dziś więcej aut z kierownicą po prawej stronie, niż miało to miejsce wcześniej. Takie pojazdy trafiają do nas między innymi z Wielkiej Brytanii i Irlandii, ale też Malty czy Cypru. Warto natomiast pamiętać, że nie zarejestrujemy auta z kierownicą po prawej stronie, jeśli jest ono spoza Europy (np. Japonia, Nowa Zelandia, Australia).

Jako że często są one tańsze niż porównywalne modele na przykład z Niemiec, Francji czy Belgii, takie auta nadal budzą zainteresowanie. Dlatego sprawdzamy, jak zarejestrować samochód z kierownicą po prawej stronie.

Samochód z kierownicą po prawej stronie. Co trzeba zmienić?

Dziś auto z kierownicą po prawej stronie nie wymaga wykonywania “przekładki”. Mimo to nadal trzeba dokonać w nim pewnych zmian, aby użytkować “anglika” w Polsce. W innym wypadku nie przejdzie on badania technicznego i nie zarejestrujemy auta.

Tak więc przede wszystkim zmienić trzeba reflektory, żeby były przystosowane do ruchu prawostronnego i nie oślepiały innych kierowców. Dotyczy to zwłaszcza starszych samochodów osobowych. Nowoczesne auta mają bowiem funkcję dostosowywania świecenia reflektorów do ruchu prawo- lub lewostronnego. Musimy też zainstalować tylne światło przeciwmgłowe.

Podobnie jest z prędkościomierzem “anglika” w Polsce. Powinniśmy przeskalować go z mil na kilometry (mph na km/h). W nowych autach z cyfrowymi wskaźnikami możemy to zrobić przez komputer pokładowy. Poza tym należy jeszcze wymienić szkła w lusterkach zewnętrznych samochodu osobowego, aby zwiększyć pole widzenia kierowcy. Zwłaszcza dotyczy to lusterka po lewej stronie.

Zmian jest więc kilka, aczkolwiek nie musimy przenosić kierownicy na lewą stronę, co było najbardziej uciążliwe i kosztowne. Obecnie koszty są zdecydowanie niższe, choć wiele zależy od marki i modelu. W przypadku popularnych modeli samochodów osobowych możemy jednak zmieścić się nawet w 2 tysiącach złotych.

Po wykonaniu przeróbek musimy stawić się w okręgowej stacji kontroli pojazdów na badaniu technicznym, bez którego nie zarejestrujemy auta. Jeśli uzyskamy zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania, możemy udać się do wydziału komunikacji w celu rejestracji samochodu z kierownicą po prawej stronie. Pozytywny wynik badania jest niezbędny, jeśli chcemy legalnie poruszać się takim samochodem osobowym na polskich drogach.

Jak zarejestrować samochód z kierownicą po prawej stronie w Polsce?

Jeśli chcemy zarejestrować “anglika” w Polsce, rejestracja nie różni się niczym od tego procesu dla innych samochodów importowanych do Polski, na przykład z Niemiec, o czym piszemy w artykule “Rejestracja samochodu z Niemiec“. Potrzebne są nam:

  • wypełniony wniosek o rejestrację,
  • dowód własności samochodu,
  • karta pojazdu (o ile była wydana),
  • potwierdzenie zapłaty podatku akcyzowego,
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego,
  • przetłumaczone zagraniczne dokumenty samochodu (m.in. dowód rejestracyjny),
  • potwierdzenie wniesienia opłaty rejestracyjnej,
  • dokument tożsamości (do wglądu urzędnika).

Rejestracja samochodu z kierownicą po prawej stronie kosztuje 256 złotych (1176 złotych przy tablicach indywidualnych). Podobnie jak przy rejestracji pojazdu z kierownicą po lewej stronie, od urzędnika otrzymujemy nalepkę na szybę, tablice rejestracyjne oraz pozwolenie czasowe ważne 30 dni. W tym czasie odbieramy stały dowód rejestracyjny. Oczywiście potrzebne jest też ubezpieczenie samochodu.

Widzimy więc, że rejestracja “anglika” w Polsce nie jest trudna. Od 2015 roku takie samochody nie muszą mieć kierownicy po lewej stronie, aby legalnie użytkować je na polskich drogach. Warto się jednak zastanowić, czy nie przenieść kierownicy z prawej na lewą stronę takich aut.

Zwłaszcza że poprawia to bezpieczeństwo, na przykład podczas wyprzedzania na polskich drogach, kiedy na drodze o dwóch pasach ruchu jedziemy za pojazdem ciężarowym. Poza tym jazda autem z kierownicą po prawej stronie jest mniej komfortowa, kiedy musimy kupić bilet na autostradowych bramkach czy płatnych parkingach.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

1 komentarz

  1. Czy po wyjściu UK z Unii rejestracja Anglików jest dalej legalna i czy to się nie zmieniło albo nie zmieni ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też: