Pierścień centrujący do felg. Czym są nakładki na piastę?

Dystansowy pierścień centrujący do felg

W artykule przeczytasz

Pierścień centrujący dystansowy to element montowany między felgą a piastą koła pojazdu,  przypadku występowania różnicy w średnicy tych elementów. Możemy w ten sposób wyeliminować pustą przestrzeń między otworem centrującym obręczy i piastą. Sprawdzamy, kiedy pierścienie do felg są faktycznie niezbędne i jak prawidłowo dobrać nakładki na piastę.

Pierścienie centrujące do felg.  Po co się je stosuje?

Jak wspomnieliśmy na początku, dystansowy pierścień centrujący do felg wypełnia pustą przestrzeń między otworem centrującym obręczy a piastą. Stosuje się je w przypadku występowania różnicy, kiedy średnica otworu centralnego felgi jest większa niż piasta koła auta. 

Występowanie między nimi różnicy to często spotykana sytuacja, kiedy korzystamy z uniwersalnych i tańszych felg. Producenci obręczy chcą przygotować jak najwszechstronniejszy produkt, z którego można korzystać w wielu różnych pojazdach. W przypadku występowania różnicy zniwelujemy ją właśnie z wykorzystaniem pierścieni centrujących. Te są zbędne, jeśli korzystamy z oryginalnych obręczy przeznaczonych do konkretnej marki i modelu auta.

Uzupełnijmy, że pierścienie centrujące dystansowe zazwyczaj są stosowane do felg aluminiowych, rzadziej do obręczy stalowych. Dlatego głównie powinniśmy o nich pamiętać, kiedy zmieniamy opony z zimowych na letnie i korzystamy z felg aluminiowych. Materiałem wykonania tych akcesoriów jest z reguły wytrzymałe tworzywo sztuczne lub aluminium.

Czy warto używać pierścieni centrujących dystansowych?

Po felgi uniwersalne sięgamy głównie z powodu ceny, gdyż są one tańsze niż obręcze od producentów dedykowane konkretnym markom i modelom. Ich największym mankamentem jest niedokładne dopasowanie otworu centralnego felgi do średnicy piasty samochodu, z różnicą na poziomie nawet kilku milimetrów. Jako że maksymalny luz na piaście powinien wynosić do 0,1 mm, pomocne są właśnie pierścienie centrujące, które wypełniają przestrzeń między otworem centrującym a piastą. Służą one prawidłowemu osadzeniu koła. Jego trzymanie zapewniają śruby do kół.

Niestety, nie zawsze korzystamy z pierścieni centrujących przy nieoryginalnych alufelgach. To duży błąd, ponieważ źle wycentrowana obręcz w stosunku do średnicy piasty powoduje drgania kierownicy, co przyspiesza zużycie opon i elementów zawieszenia.

Nakładki na piastę. Jak dobrać pierścień centrujący do felg?

Jak dobrać pierścień centrujący dystansowy? Przy wyborze pierścieni centrujących musimy zwrócić uwagę na ich rozmiar. Oznaczony jest on dwoma parametrami, z których pierwszy to średnica piasty, drugi – średnica wewnętrznego otworu centralnego felgi. Oba rozmiary są podawane w milimetrach (np. 56,6/72,5).

Do pomiaru powinniśmy wykorzystać suwmiarkę. Jeśli jednak nie wiemy, jak właściwie wykonać pomiar, możemy poprosić o pomoc mechanika lub wulkanizatora. Średnicę otworu centralnego odczytamy też z oznaczenia obręczy, o czym szerzej piszemy w artykule “Oznaczenia felg – gdzie są oznaczenia na felgach i jak je czytać?“.

Materiał wykonania pierścienia centrującego dystansowego

Najtańsze i najczęściej spotykane pierścienie centrujące dystansowe są wykonane z plastiku. Jednak często odrzucamy ten materiał wykonania nakładki, uznając, że jest zbyt słaby. Jednak od materiału ważniejsza jest dokładność wykonania. Żeby prawidłowo zamontować felgę, wcale nie potrzebujemy metalowych, aluminiowych czy pełnych pierścieni. Najważniejsze, aby były one starannie wykonane.

Dlatego plastikowe pierścienie centrujące są dobrym wyborem. Przemawia za nimi również cena, gdyż kupimy je po kilka złotych za sztukę. Metalowe pierścienie centrujące są już znacznie droższe i często dostępne tylko na zamówienie. Poza tym istnieje ryzyko ich zapiekania na piaście, a w konsekwencji trudniejszy demontaż podczas wymiany kół.

Tymczasem nawet najtańsze dystansowe pierścienie centrujące posłużą nam przez kilka sezonów. Oczywiście pod warunkiem, że dobierzemy je prawidłowo względem rozmiaru, a później właściwie zamontujemy. Jeśli nawet taki pierścień ulegnie uszkodzeniu, stracimy zaledwie kilka złotych.

Podsumowując, bez wątpienia zwłaszcza przy uniwersalnych felgach aluminiowych dystansowe pierścienie centrujące są potrzebne. Dzięki tym niedużym nakładkom na piastę, podczas dokręcania śrub mocujących koła wejdą dokładnie w środek otworu centralnego felgi. Doskonale niwelują one różnicę między średnicą otworu centralnego felgi a piastą.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też: