Oznaczenia felg – gdzie są oznaczenia na felgach i jak je czytać?

Oznaczenia felg i ich interpretacja

W artykule przeczytasz

Podobnie jak w przypadku opon, oznaczenia felg określają ich podstawowe parametry montażowe. Sprawdzamy, jak czytać i interpretować oznaczenia na felgach, aby dobrać właściwą obręcz do naszego pojazdu.

Oznaczenia felg. Podstawowe parametry felgi

Wydaje się, że dobór właściwej felgi do naszego pojazdu nie powinien sprawiać nam żadnych problemów. Zwłaszcza że podobnie jak zalecane rozmiary opon, oznaczenia felg homologowanych do pojazdu znajdziemy w jego instrukcji obsługi. Taka informacja powinna znaleźć się też na wewnętrznej stronie słupka bocznego od strony kierowcy. Mimo to warto znać podstawowe parametry obręczy i wiedzieć, jak interpretować oznaczenia felg.

Kluczowym parametrem jest rozmiar felgi. Ważne są też ilość i rozstaw śrub montażowych, czy odsadzenie ET. Co ważne, oznaczenia na felgach aluminiowych i stalowych są identyczne. Sprawdzamy, jak interpretować ciąg cyfr i liter, jakie znajdziemy na obręczach. Za przykład wzięliśmy felgę o zapisie “7Jx16H2, ET 30, CH 68”.

Na początku skupmy się na pierwszym ciągu znaków – 7Jx16H2, który odpowiada rozmiarowi felgi. W tym przykładzie cyfra “7” to rozmiar felgi, liczba “16” odpowiada średnicy obręczy. Pamiętajmy, że 1 cal to 25,4 mm.

Poza tym ten podstawowy ciąg znaków pozwoli nam określić typ profilu przekroju felgi oraz profil kołnierza.

Typ profilu przekroju felgi

W zapisie, który służy nam za przykład (7Jx16H2), typ profilu przekroju felgi sczytujemy z ostatniego symbolu (tutaj H2). Współczynnik ten informuje o ukształtowaniu powierzchni zakrytej przez oponę. Na rynku znajdziemy obręcze o różnych profilach, np.:

  • H (Hump) z garbem po wewnętrznej stronie felgi;
  • H2 (Double Hump) z garbem po obu stronach felgi;
  • FH (Flat Hump) z garbem płaskim po wewnętrznej stronie felgi;
  • FH2 (Double Flat Hump) z garbem płaskim po obu stronach felgi;
  • CH (Combination Hump) z dwoma różnymi typami garbów;
  • EH2 (Extended Hump z garbem rozszerzonym;
  • EH2+ (Extended Hump+) z garbem rozszerzonym.

Jak widzimy, w felgach 7Jx16H2 “garb” występuje po obu stronach obręczy.

Profil kołnierza

Profil kołnierza jest oznaczony literą występującą zaraz po odpowiedniku szerokości. W felgach “7Jx16H2” jest to litera “J”. To kształt, w którym stopka przylega do obręczy. Wyróżniamy aż 15 różnych typów felgi, a najpopularniejsze z nich to.:

  • A i D (motocykle, rowery, motorowery, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe);
  • B (stare felgi do 6 cali szerokości);
  • J (samochody osobowe);
  • JJ (samochody terenowe 4 × 4);
  • P i K (stosowane czasem w starszych samochodach).

Jak widać, felgi 7Jx16H2 służą samochodom osobowym, na co wskazuje litera “J” po rozmiarze “7”.

Inne oznaczenia na felgach

Wszystkie powyższe to tylko niektóre z oznaczeń, jakie znajdziemy na obręczach. Poza tym oznaczenia felg odnoszą się do ilości i rozstawu śrub montażowych, średnicy otwory centralnego i odsadzenia felgi.

Ilość i rozstaw otworów montażowych

To parametr, którego zwykle nie znajdziemy w miejscu rozmiaru felgi. Rozstaw śrub montażowych (np. 5×110) określa wymagania piasty odnośnie ilości i rozstawu otworów mocujących. Wartość ta opisuje ilość (w przykładzie “5”) i średnicę okręgu (w przykładzie “110 mm”) śrub mocujących. Taka felga ma pięć otworów, każdy o średnicy 110 mm.

Średnica otworu centralnego

Średnica otworu centralnego, przenoszącego siłę i drgania koła na piastę, jest wyrażona w milimetrach. W naszym przykładzie jest to zapis “CH 68”, co oznacza, że jego średnica ma 68 mm. Musimy pamiętać, że średnica otworu centralnego nie może być mniejsza od “czopa” piasty.

Odsadzenie felgi

Współczynnik odsadzenia felgi to tzw. offset. Jest on oznaczany jako ET (w naszym przykładzie “ET 30”) i określa głębokość osadzenia felgi w nadkolu. Jeśli ET wynosi 30, felga jest osadzona w nadkolu o 30 mm głębiej względem położenia centralnego. ET może być dodatnie (felgi bardziej schowane w nadkolu) lub ujemne (felgi bardziej wychodzące na zewnątrz).

Zwłaszcza w przypadku felg stalowych wartość ET powinna być identyczna z homologowaną przez producenta. Jeśli to obręcze z lekkich stopów, co do tych wartości istnieje pewna tolerancja.

Jak widzimy, oznaczenia felg nie są szczególnie skomplikowane, choć niewątpliwie są tam znaki, które mogą wprowadzić nas w zakłopotanie. Jednak nie powinniśmy mieć problemów, aby trafnie dobrać felgi do pojazdu. Oczywiście kluczowe jest, aby we właściwy sposób obchodzić się z felgami. Pamiętajmy, że często możliwa jest też ich renowacja. Więcej o tym procesie piszemy w artykule pt. “Renowacja felg aluminiowych i stalowych – czy ma to sens?“. 

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też: