Jakie opony zimowe wybrać? Wybieramy ogumienie na zimę

Jakie opony zimowe wybrać?

W artykule przeczytasz

Oprócz lepszych osiągów, opony zimowe przede wszystkim zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa – naszego i innych uczestników ruchu. Obecnie na rynku znajdziemy bardzo różne opony na zimę, w tym całkiem nowe produkty, ale też ogumienie używane i tzw. opony bieżnikowane. Sprawdzamy, jakie opony zimowe wybrać i na co zwracać uwagę, żeby dobrać je optymalnie do swoich potrzeb. Jak się okazuje, wybór opon zimowych wcale nie jest taki prosty, jak się może początkowo wydawać.

Jakie opony zimowe wybrać – rozmiar oraz indeksy nośności i prędkości

Zastanawiając się, jakie opony zimowe dobrać do swojego auta, należy bezwzględnie pamiętać, że muszą one być adekwatne do modelu pojazdu, w którym się znajdą. Dlatego w pierwszej kolejności musimy skupić się na parametrach – rozmiarze opony oraz indeksach nośności i prędkości.

  • Rozmiar opony – producenci podają je w zestandaryzowanej formie (np. 205/55 R16). Dlatego wystarczy, że sprawdzimy instrukcję samochodu, a w niej rozmiary opon przewidzianych przez producenta. Oczywiście może on dopuszczać różne rozmiary opon do danego auta. Największą wątpliwość budzi ich szerokość. Otóż na zimę zaleca się opony węższe niż szersze, ale zawsze w granicach rekomendowanych przez producenta. Ciężar pojazdu rozkłada się wówczas na węższej powierzchni, co ułatwia poruszanie się po śniegu i błocie pośniegowym, lepiej chroniąc przed tzw. aquaplaningiem. Opony szersze warto rozważyć zwłaszcza przy częstym poruszaniu się w warunkach miejskich, gdzie drogi są utrzymane w dobrym stanie. Zapewniają one bowiem krótszą drogę hamowania.
  • Indeks nośności – określa maksymalne obciążenie opony podczas pracy. Jeżeli opona jest zbyt słaba, nie sprosta wadze pojazdu. Dlatego indeks nośności powinien być dopasowany do maksymalnej wagi auta włącznie z obciążeniem.
  • Indeks prędkości – wskazuje maksymalną prędkość, z jaką może poruszać się pojazd wyposażony w dane opony. Dopuszcza się obniżenie indeksu prędkości względem wskazań producenta, aczkolwiek nie powinno być to odstępstwo większe niż 2 indeksy w dół. Niższy indeks oznacza, że opona jest lżejsza, dzięki czemu lepiej sprawdza się w głębokim śniegu. Pamiętajmy też, że zwłaszcza zimą zwykle poruszamy się wolniej niż latem. Mimo to nie powinien być on niższy niż Q – do 160 km/h.

Pamiętajmy więc, aby przy rozmiarze oraz indeksach prędkości i nośności zawsze kierować się wskazaniami producenta. Dzięki temu wybierzemy opony zalecane przez koncern. Jednocześnie mocno zawęzimy wybór do modeli, które pasują do naszego samochodu, odrzucając te, z jakich nie skorzystamy w użytkowanym pojeździe.

Jakiej klasy opona zimowa będzie najlepsza?

Żeby wybrać właściwy model opony zimowej, musimy też określić swoje możliwości finansowe oraz oczekiwania względem ogumienia. Tutaj uwagę należy zwrócić na cztery główne czynniki, a więc rodzaj pojazdu, styl prowadzenia, sezonowy przebieg oraz warunki, w jakich przyjdzie nam się poruszać.

Rodzaj pojazdu

Jeżeli jesteśmy właścicielami auta o mocnym silniku (np. samochody sportowe, SUV-y, limuzyny), powinniśmy zainwestować w opony premium o lepszych parametrach. Tylko w ten sposób w pełni wykorzystamy potencjał takich pojazdów.

Co innego, jeżeli są to auta z silnikiem o mocy w granicach od 130 do 170 KM. Wówczas wystarczające będą opony klasy średniej. Chyba że jesteśmy kierowcami preferującymi bardziej dynamiczny styl jazdy, albowiem wówczas bezpieczniej zainwestować w ogumienie premium. Opony klasy ekonomicznej są rozsądnym wyborem przy autach z silnikiem o mocy do 100 KM. Zwłaszcza jeżeli nie wykorzystujemy w pełni ich i tak niewielkiego potencjału. Jeżeli jest inaczej, warto rozważyć ogumienie klasy średniej.

Styl jazdy

Jazda w warunkach zimowych z wysokimi prędkościami może być niebezpieczna. Dlatego kierowcy preferujący szybką i agresywną jazdę powinni zakupić opony klasy premium, które przy takim stylu prowadzenia zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Jeżeli osiągi są dla nas mniej istotne, ale zwracamy uwagę na dynamikę, wystarczą opony kasy średniej. Ogumienie tego rodzaju będzie wystarczające dla zachowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa podczas umiarkowanej jazdy. Kierowcy, którzy nie szarżują, ale jeżdżą spokojnie, bez gwałtownych przyspieszeń, hamowań i dynamicznych manewrów – mogą wybrać opony ekonomiczne.

Warunki jazdy

Opony premium są optymalnym wyborem dla kierowców, którzy często podróżują w długich trasach, również w trudnych warunkach, kiedy pokonują mniej uczęszczane drogi. Z kolei ogumienie klasy średniej będzie odpowiednie dla zmotoryzowanych, którzy nie wybierają się zimą w tereny górskie, ale wyjeżdżają poza obszar miejski na powszechnie użytkowane drogi krajowe. Opony klasy ekonomicznej są przeznaczone dla kierowców głównie poruszających się w przestrzeni miejskiej, gdzie zazwyczaj drogi w sezonie zimowym są utrzymane w nienagannym stanie (m.in. odśnieżone, posypane solą lub piaskiem).

Przebieg pojazdu

Wbrew temu, co się może wydawać, ważny dla wyboru klasy opony jest też przebieg w sezonie zimowym. Kierowcy, którzy pokonują 10 000 km lub więcej, bezsprzecznie powinni postawić na opony premium wykazujące większą odporność na zużycie. Opony klasy średniej są rozsądnym wyborem przy przebiegu w granicach od 5000 do 10 000 km, z kolei ekonomicznej – do 5000 km.

Oczywiście pomiędzy powyższymi czynnikami należy zachować równowagę. Dlatego na tanie opony budżetowe można sobie pozwolić w przypadku spełnienia wszystkich warunków dla takiego ogumienia. Jeżeli na przykład jest to auto z małym silnikiem i nie preferujemy agresywnego stylu jazdy, ale poruszamy się nim w trudnych warunkach (np. teren górski), wówczas bezpieczniej wybrać opony wyższej klasy.

Kiedy wybrać zimowe opony klasy premium:

  • samochód o dużej mocy,
  • wysoki przebieg w sezonie zimowym powyżej 10 000 km,
  • agresywny styl jazdy,
  • poruszanie się w trudnych warunkach.

Producenci opon premium gwarantują ogumienie zapewniające najwyższy poziom bezpieczeństwa przy znakomitych osiągach. Do popularnych marek ogumienia produkujących opony premium należą m.in.: Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian, Pirelli czy Vredestein.

Kiedy wybrać zimowe opony klasy średniej:

  • samochód z silnikiem o średniej lub małej mocy,
  • umiarkowany styl prowadzenia,
  • średnie przebiegi sezonowe w granicach 5000 – 10 000 km,
  • pokonywanie przestrzeni miejskiej i często uczęszczanych dróg krajowych.

Opony klasy ekonomicznej nie są tak dobre, jak te z najwyższej półki, ale nadal zapewniają dobre osiągi i wysoki poziom bezpieczeństwa. Jest to kompromis dobrej jakości, bezpieczeństwa i wciąż atrakcyjnej ceny. W tej kategorii opon warto rozważyć ogumienie od następujących marek: BFGoodrich, Falken, Firestone, Fulda, Hankook, Kleber, Kumho Tyre, Nexen Tire, Toyo czy Uniroyal.

Kiedy wybrać zimowe opony klasy ekonomicznej:

  • auto o małej mocy,
  • spokojny styl jazdy,
  • sezonowy przebieg poniżej 5000 km,
  • poruszanie się głównie w warunkach miejskich.

Ogumienie klasy ekonomicznej służy pojazdom o słabszych silnikach, zwłaszcza jeżeli prowadzi je kierowca unikający agresywnej jazdy i poruszający się w przestrzeni miejskiej. Wciąż nie są to opony słabej jakości. Mimo wszystko nie są ogumieniem dla wszystkich. Pośród producentów opon budżetowych wymienić trzeba m.in.: Apollo, Barum, Dayton, Dębica, Goodride, Imperial, Kormoran, Matador, Riken, Sava, Sunny czy Zeetex.

Jakie opony zimowe – bieżnik symetryczny, asymetryczny czy kierunkowy?

Po określeniu klasy opon należy jeszcze dobrać ogumienie względem układu bieżnika. Zależą od niego m.in. właściwości opony, nawet wówczas, kiedy są to produkty w ramach tej samej klasy. Zwykle bieżnik ma układ kierunkowy, aczkolwiek może on być symetryczny lub asymetryczny.

Opony zimowe z bieżnikiem kierunkowym

Najczęściej stosowany typ bieżnika w oponach z przeznaczeniem na sezon zimowy. Kierunek jego toczenia wskazuje strzałka na boku opony. Lamele na bieżniku takich opon układają się we wzór przypominający literę “V”. Taka budowa sprawia, że ogumienie charakteryzuje się wysoką przyczepnością na mokrych i śliskich nawierzchniach, doskonale odprowadza bowiem wodę i błoto pośniegowe.

Opony zimowe z bieżnikiem symetrycznym

Typ bieżnika głównie spotykany w oponach budżetowych. Jest to najmniej skomplikowany i najtańszy bieżnik w produkcji, bez zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Opony z bieżnikiem symetrycznym nie mają określonych wymagań w zakresie kierunku toczenia, a po obu stronach ułożenie bloków wygląda identycznie. Jako że nie oferują one tak dobrych parametrów jezdnych, jak te z bieżnikiem kierunkowym czy asymetrycznym, warto je rozważyć wyłącznie w przypadku małych i średnich samochodów osobowych.

Opony zimowe z bieżnikiem asymetrycznym

Ogumienie z różną rzeźbą bieżnika po lewej i prawej stronie, z informacją o sposobie montażu na boku opony. Jej wewnętrzna strona pomaga w odprowadzaniu wody i poprawia przyczepność podłużną na śliskiej nawierzchni. Strona zewnętrzna ma masywniejsze klocki i zapewnia stabilność na zakrętach oraz zwiększenie trakcji bocznej. Dzięki temu opona zużywa się także wolniej. Takie opony przede wszystkim gwarantują lepszą stabilność podczas szybkiej jazdy w zakrętach, której zwłaszcza zimą należy jednak unikać.

Jakie oznaczenia mają opony zimowe – M+S i 3PMSF

Ogumienie z przeznaczeniem na sezon zimowy możemy rozpoznać nie tylko po innym bieżniku. Faktycznie mają one głębsze nacięcia, dzięki czemu zapewniają pojazdowi lepszą przyczepność. Pomogą też ich oznaczenia, tj.:

  • 3PMSF (ang. Three-Peak Mountain Snowflake) – tzw. symbol alpejski. Jest to oficjalne oznaczenie opon zimowych, które ma formę trzech szczytów górskich i płatka śniegu.
  • M+S (ang. Mud and Snow) – oznaczenie informujące, że bieżnik opony jest przystosowany do jazdy po błocie i śniegu.

Pamiętajmy tylko, że oznaczenie M+S może znaleźć się też na oponach całorocznych. Stąd przy oponach z przeznaczeniem do jazdy w trudnych warunkach bezpieczniej wybierać ogumienie z oznaczeniem 3PMSF. Takie opony mają odpowiedni wzór bieżnika i są wykonane z lepszej mieszanki.

Kiedy potrzebujemy nowych opon zimowych?

Decyzja o zmianie ogumienia na nowe powinna być uzależniona od stanu technicznego, głębokości bieżnika i wieku opon.

  • Bieżnik – minimalna głębokość bieżnika opony zimowej nie powinna być niższa niż 4 mm, aczkolwiek prawo w Polsce jest tu mocno liberalne i wskazuje minimum 1,6 mm. Zwykle nowe ogumienie zimowe ma bieżnik głęboki na 8-10 mm.
  • Data produkcji – opony zimowe zużywają się szybciej niż letnie, ponieważ są wykonane z miększej mieszanki. Producenci wymianę opon zalecają co 5 lat od daty ich produkcji.

Jaki mandat za brak opon zimowych?

Obecnie nie grozi nam w Polsce mandat za brak opon zimowych i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższej przyszłości miało się to zmienić. Wystarczy, że ogumienie ma bieżnik o głębokości minimum 1,6 mm. Opona nie może mieć też uszkodzonej ściany bocznej oraz być starta na tyle, że uwidacznia się jej konstrukcja wewnętrzna. W innym wypadku grozi nam mandat w wysokości 500 zł oraz odebranie dowodu rejestracyjnego. Oczywiście, jak zauważyliśmy wyżej, dla bezpieczeństwa bieżnik opony zimowej nie powinien być niższy niż 4 mm.

Przeczytaj też: “Opony zimowe – przepisy w krajach UE

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Termin wymiany opon na zimowe zależy od stylu życia. Inaczej może to wyglądać w przypadku osób poruszających się w przestrzeni miejskiej w środku dnia, aniżeli kierowcy, którzy o poranku wyjeżdża poza teren zabudowany, aby na przykład dotrzeć do pracy.

W ogólnej ocenie wizyta u wulkanizatora jest zalecana w momencie, kiedy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 st. C. Wówczas opony letnie nie zapewniają właściwej przyczepności, szczególnie o porankach, kiedy przy przymrozkach na ulicach może pojawić się cienka warstwa lodu. Tym samym wyraźnie wydłuża się droga hamowania pojazdu.

Koszt takiej usługi jest różny i zależny nie tylko od warsztatu. Należy przygotować się na wydatek od kilkudziesięciu do ok. 200 zł w zależności od zakresu usług (np. wyważenie kół, wymiana wentyli, przechowywanie opon u wulkanizatora itp.).

Alternatywa dla nowych opon – używane czy bieżnikowane?

Najbezpieczniej zainwestować w nowe opony zimowe. Tańszą alternatywą są opony bieżnikowane lub używane. Warto wówczas dokładnie zweryfikować, czy są to opony zimowe i w jakim są one stanie.

Zwykle trudno o dobre parametry takiego ogumienia. Jeżeli już podejmujemy taką decyzję, opony bieżnikowane są warte rozważenia niemal wyłącznie w przypadku aut poruszających się w przestrzeni miejskiej.

Tańsze od zimówek są także opony wielosezonowe, które zastępują oddzielne komplety ogumienia na sezon letni i zimowy. Oczywiście niższa cena idzie w parze ze słabszymi parametrami.

Podsumowując, mimo iż opony zimowe nie są w Polsce obowiązkowe, warto rozważyć ich zakup przed sezonem. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy często korzystamy z samochodu poza przestrzenią miejską, gdzie warunki drogowe nie są najlepsze. Zimowe ogumienie poprawia bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Obowiązkowo należy wyposażyć się w zimówki przed wyjazdem zagranicznym. Takie ogumienie ma domieszkę krzemionki i naturalnego kauczuku. Dzięki temu to opony o zwiększonej miękkości i bardziej elastyczne nawet w niskich temperaturach. Oczywiście mają też bardziej agresywny bieżnik, który lepiej odprowadza błoto pośniegowe i poprawia przyczepność w trudnych warunkach.

Sam wybór opon zimowych należy uzależnić od oczekiwań i możliwości finansowych. Bezwzględnie zawsze muszą one odpowiadać parametrom wobec tego, co rekomenduje producent. W końcu warto wziąć pod uwagę wzór bieżnika i testy opon. Dzięki temu dobierzemy ogumienie optymalne do swoich potrzeb. Pamiętajmy przy tym, że najbezpieczniej nabywać cały komplet opon. Ich cena jest różna, zależna m.in. od klasy czy rozmiaru, jednak na jedną sztukę opony zimowej przygotować trzeba przynajmniej ok. 150-200 zł.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Opony na zimę — pytania i odpowiedzi

Opony na zimę — FAQ

Opony na zimę, mimo rosnącej popularności opon całorocznych, nadal cieszą się dużym uznaniem wśród kierowców.