Jakie niemieckie tablice rejestracyjne przy imporcie auta do Polski?

Niemieckie tablice rejestracyjne wywozowe

W artykule przeczytasz

Zdecydowana większość samochodów sprowadzonych do Polski pochodzi z rynku niemieckiego. Żeby autem kupionym w Niemczech przyjechać do Polski na kołach, niezbędne są niemieckie tablice rejestracyjne. Sprawdź, jakie tablice w Niemczech wybrać, jeśli kupionego samochodu nie chcesz transportować na lawecie.

Jak wyglądają niemieckie tablice rejestracyjne?

Swoim wyglądem tablice w Niemczech przypominają te stosowane w Polsce. Jeśli są to zwykłe niemieckie tablice rejestracyjne, mają one białe tło i czarne znaki. Podobnie jak w Polsce, pierwsze litery niemieckiego numeru rejestracyjnego wskazują miejsce jego rejestracji. Liczba tych znaków zależy od wielkości miasta czy powiatu, tj.:

  • jedna litera – największe miasta i powiaty,
  • dwie litery – średnie miasta i powiaty,
  • trzy litery – małe miasta i powiaty.

Jedną z cech charakterystycznych niemieckich tablic jest czcionka FE-Schrift. Tak samo jak na polskich tablicach rejestracyjnych, również niemieckie blachy po swojej lewej stronie, na niebieskim tle mają symbol Unii Europejskiej (euroband) oraz literę “D” będącą oznaczeniem kraju. Znajdują się na nich również nalepki legalizacyjne. Naklejki z nazwą i herbem miasta czy powiatu, gdzie zarejestrowano pojazd, muszą mieć obie tablice. Dodatkowo na tylnych blachach nakleja się potwierdzenie ważności badania technicznego.

Przeczytaj też: “Kolory tablic rejestracyjnych w Polsce

Jakie są rodzaje tablic rejestracyjnych w Niemczech?

W Niemczech wyróżniamy kilka rodzajów tablic rejestracyjnych, tj.:

  • zwykłe – białe tło i czarne znaki,
  • eksportowe – z czerwonym paskiem po prawej stronie;
  • tymczasowe – z żółtym paskiem po prawej stronie;
  • komisowe – białe tło i czerwone znaki;
  • dla pojazdów elektrycznych – litera E na końcu numeru rejestracyjnego;
  • indywidualne;
  • dla pojazdów zabytkowych – litera H na końcu numeru rejestracyjnego;
  • dla pojazdów zwolnionych z podatku drogowego – białe tło i zielone znaki;
  • dyplomatyczne – cyfra 0 na początku numeru rejestracyjnego.

Jakie tablice wybrać przy imporcie auta z Niemiec do Polski?

Jeśli kupujesz samochód w Niemczech i chcesz sprowadzić go do Polski na kołach, służą temu tablice wywozowe. Te niemieckie tablice rejestracyjne są niezbędne dla wywożenia auta z kraju po sprzedaży, o ile nie chcesz przewozić go na lawecie.

To jedyne legalne rozwiązanie. Wszystko dlatego, że po sprzedaży, a przed opuszczeniem Niemiec, samochód musi zostać wyrejestrowany przez właściciela. Przez tablice wywozowe można więc rozumieć czasową rejestrację pojazdu. W zależności od czasu potrzebnego na transport do kraju docelowego wyrobić należy tablice wywozowe z żółtym lub czerwonym paskiem.

Das Kurzzeitkennzeichen – niemieckie tablice rejestracyjne z żółtym paskiem

Tablice tymczasowe, ważne maksymalnie przez 5 dni od momentu wydania, do 23:59 dnia wybitego na żółtym pasku. Po upływie daty ważności pojazd jest wyrejestrowywany z bazy. Żeby otrzymać niemieckie tablice tymczasowe, w wydziale komunikacji (Kfz-Zulassungsstelle) przedłożyć należy:

  • elektroniczne potwierdzenie ubezpieczenia pojazdu (eVB-Nummer),
  • dowód osobisty lub paszport z zaświadczeniem o zameldowaniu,
  • dwie części dowodu rejestracyjnego pojazdu,
  • zaświadczenie o badaniu technicznym.

Podobnie jak w przypadku standardowych tablic niemieckich, również te tymczasowe na początku numeru mają literę oznaczającą miasto lub powiat rejestracji. Po niej znajduje się pieczątka. Jest ona potwierdzeniem, że tablice rejestracyjne są autentyczne. Z kolei na kolorowym pasku widnieje data ich ważności. Ten rodzaj niemieckich tablic rejestracyjnych wraz z ubezpieczeniem kosztuje ok. 100 euro. Wyrobimy je w budce obok urzędu. Niestety, największy problem stanowi fakt, że potrzebny jest do tego meldunek. Jeżeli nie mamy zameldowania w Niemczech, musimy znaleźć pośrednika z niemieckim adresem (np. sprzedawcę).

Ausfuhrkennzeichnen – niemieckie tablice z czerwonym paskiem

Określane też jako tablice celne, tranzytowe lub eksportowe. Wydawane są na dłuższy okres, od 9 do 365 dni. Należy je wyrobić, kiedy podróż do kraju przeznaczenia zajmie więcej niż 5 dni. W przypadku importu auta do Polski zwykle nie są więc konieczne. Żeby uzyskać tablice z czerwonym paskiem, w Kfz-Zulassungsstelle przedłożyć trzeba:

  • dowód osobisty lub paszport z zaświadczeniem o zameldowaniu,
  • dwie części dowodu rejestracyjnego pojazdu,
  • numer ubezpieczenia OC eVB-Nummer,
  • zaświadczenie o badaniu technicznym,
  • dotychczasowe tablice rejestracyjne (jeśli pojazd był dopuszczony do ruchu; w innym wypadku tzw. Stillegebescheinigung),
  • polecenie pobrania należności SEPA dla opłaty podatku od pojazdów,
  • zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej lub wyciąg z rejestru handlowego (tylko w przypadku firm).

Czy niemieckie tablice wywozowe są ważne w Polsce?

O samym imporcie aut z Niemiec szeroko piszemy w artykule “Samochody z Niemiec – wszystko, co musisz wiedzieć!“. Znajduje się tam wiele przydatnych informacji o tym, gdzie szukać samochodu za zachodnią granicą, jak go zweryfikować (m.in. przez przegląd, oględziny, raport VIN i podczas jazdy próbnej), jak załatwić formalności i przetransportować pojazd do Polski, a później zarejestrować w kraju.

W przypadku importu samochodu używanego z Niemiec na kołach należy pamiętać, że z tablic wywozowych można korzystać również w Polsce. Kluczowa jest data wybita na tablicy. Po jej upływie lepiej nie ryzykować i nie poruszać się takim samochodem w Polsce. Takie tablice tracą ważność, co oznacza oficjalne wyrejestrowanie samochodu i brak dopuszczenia go do ruchu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 4.7]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Kolory tablic rejestracyjnych w Polsce

Kolory tablic rejestracyjnych w Polsce

W Polsce jest coraz więcej rodzajów tablic rejestracyjnych. Sporo w ostatnim czasie zmieniły na rynku tablice dealerskie oraz przeznaczone dla aut bezemisyjnych. Sprawdź, jakie są kolory tablic rejestracyjnych dla pojazdów, które możesz zaobserwować na polskich drogach.

Te same tablice rejestracyjne przy przerejestrowaniu samochodu

Tablice rejestracyjne – te same i czasowe wycofanie z ruchu

Najprawdopodobniej już od grudnia 2021 roku kierowcy pozostawią te same tablice rejestracyjne w kupionym samochodzie z rynku wtórnego. Będzie też możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu, choć tylko dla nielicznych. Sprawdź, na jakich zasadach wejdą w życie te zmiany związane z pakietem deregulacyjnym.