Jaki zimowy płyn do spryskiwaczy – skład, właściwości, marka, cena 

Jaki zimowy płyn do spryskiwaczy – skład, właściwości, marka, cena

W artykule przeczytasz

Wybierając płyn do spryskiwaczy, przede wszystkim kierujemy się ceną, kolorem czy wielkością pojemnika. Niestety, wielu kierowców nie bierze pod uwagę właściwości fizykochemicznych tego rodzaju cieczy. Jeżeli zainwestujemy w niewłaściwy płyn do spryskiwaczy, może on być niebezpieczny dla elementów samochodu i kierowcy. Sprawdzamy, jak wybrać zimowy płyn do spryskiwaczy, który zapewni czystość przedniej szyby, będzie bezpieczny dla gumowych i plastikowych elementów wycieraczek oraz kierowcy i pasażerów, ma przyjemny zapach i nie zamarznie przy niskich temperaturach.

Co zawiera w sobie dobry zimowy płyn do spryskiwaczy?

Co jest oczywiste, zimowy płyn do spryskiwaczy od preparatu przeznaczonego na sezon letni różni się składem. Zimą zabrudzeniom czołowej szyby sprzyjają opady śniegu i zanieczyszczenia. Żeby zapewnić bezpieczeństwo i komfort prowadzenia samochodu, warto zainwestować w dobrej jakości zimowy płyn do spryskiwaczy.

Kluczowy jest skład takiej cieczy. Oczywiście zimowy płyn do spryskiwaczy musi być odporny na zamarzanie. Jako że preparat oddziałuje na elementy układu spryskiwaczy (np. dysze, gumy, uszczelki), jeżeli jego temperatura krzepnięcia nie jest odpowiednia, mogą one zamarznąć i wymagać odmrożenia. Co więcej, elementy układu mogą nawet ulec zniszczeniu, co pociągnie za sobą dodatkowe koszty związane z ich wymianą. Oprócz tego ryzykujemy mandatem lub grzywną. Jeżeli spryskiwacze nie działają, a szyba jest brudna, możemy zostać ukarani mandatem w wysokości 500 złotych lub grzywną.

Wszystkie te koszty znacznie przewyższają zakup nawet najdroższego preparatu. W końcu jazda z brudnymi szybami jest niebezpieczna. Stąd warto wiedzieć, jakie substancje powinien zawierać w sobie zimowy koncentrat płynu do spryskiwaczy dobrej jakości.

Skład dobrego płynu do spryskiwaczy na sezon zimowy:

  • Woda – najlepsza jest woda demineralizowana lub destylowana, wolna od minerałów znajdujących się w zwykłej wodzie. W elementach układu nie odkłada się wówczas kamień, a więc jest on bardziej drożny.
  • Alkohol – zwykle jest to etanol, rzadziej alkohol izopropylowy, metylowy lub ich mieszanina. Najbezpieczniejsze są płyny na bazie etanolu, z zawartością alkoholu od 30 do 35 proc. (w płynie letnim tylko 5 proc.). Im jest go więcej, tym preparat wykazuje większą odporność na zamarzanie. Oprócz tego lepiej usuwa zanieczyszczenia. Z kolei metanol jest szkodliwy dla zdrowia, zaburzając koncentrację oraz percepcję. Dlatego jego zawartość nie może przekraczać 0,6 proc. składu. Niebezpieczne są płyny z oznaczeniami H226 (łatwopalny), H302 (niebezpieczny po połknięciu) H312 (szkodliwy przy zetknięciu ze skórą), H332 (szkodliwy przy wdychaniu) oraz H370 (może uszkodzić układ nerwowy i nerwy wzrokowe).
  • Gliceryna lub glikol propylenowy bądź etylenowy – substancje zapewniające lepszy poślizg i dobre smarowanie, co sprzyja swobodnej pracy wycieraczek. Oprócz tego zapobiegają one zamarzaniu płynu na szybie. Ich zawartość w preparacie powinna mieścić się w 5 proc. Przekroczenie tej granicy może skutkować refleksami świetlnymi i mazaniem.
  • Środki powierzchniowoczynne – ważne dla usuwania różnego rodzaju zabrudzeń.
  • Środek antypienny – płyn, który nadmiernie się pieni, jest zbytnio napowietrzony i źle zwilża szybę. Z jednej strony sprzyja to szybszemu zużyciu piór wycieraczek, z drugiej – powstawaniu małych rys na szybie.
  • Biocyd – chroni przed namnażaniem się bakterii i grzybów. Płyn nie mętnieje, nie tworzy się na nim też pleśń i osad, a więc ma on dłuższą żywotność.
  • Środek regulujący pH – reguluje pH płynu, dzięki czemu jest on bezpieczniejszy dla metalowych elementów układu spryskiwaczy narażonych na korozję.

Jak wybrać płyn do spryskiwaczy na zimę – temperatura krzepnięcia i zapach

Jeżeli wybieramy zimowy płyn do spryskiwaczy, oprócz składu musimy zwrócić uwagę na dwa niezwykle istotne czynniki – temperaturę krzepnięcia i zapach:

  • Temperatura krystalizacji zimowego płynu do spryskiwaczy – im niższa, tym lepiej, ponieważ płyn jest odporniejszy na większe mrozy. W naszej strefie klimatycznej temperatura krystalizacji zimowego płynu do spryskiwaczy powinna wynosić przynajmniej -20 st. Celsjusza, a nawet więcej (np. -25 st. C, -30 st. C). Taką informację znajdziemy na opakowaniu preparatu.
  • Zapach zimowego płynu do spryskiwaczy – płyn rozprowadzony na szybie spływa w dół w okolice kratek, a jego zapach przedostaje się do kabiny samochodu. Stąd woń preparatu również jest istotna. Oczywiście aromat płynu do spryskiwaczy to kwestia indywidualnych preferencji. Nie powinien on być zbyt ostry i nieprzyjemny, zwłaszcza że może utrudniać koncentrację i percepcję. Jako że zimą otwarcie okien nie wchodzi w grę, zawsze przed zakupem warto sprawdzić zapach wybranego płynu, stawiając na preparaty o neutralnej lub przyjemnej woni.

Jaki zimowy płyn do spryskiwaczy wybrać – opinie, marka cena

W końcu przy wyborze płynu do spryskiwaczy warto wziąć pod uwagę opinie użytkowników, recenzje preparatów czy najróżniejsze rankingi. Liczą się też marka czy cena, aczkolwiek ta ostatnia nie może być decydująca dla zakupu.

  • Opinie, oceny, rankingi – warto stawiać na zimowe płyny do spryskiwaczy z pozytywnymi opiniami Instytutu Transportu Drogowego (ITD). Takie preparaty na pewno nie zniszczą karoserii i elementów układu spryskiwaczy, będą też bezpieczne dla kierowcy i skuteczniejsze w usuwaniu zabrudzeń. Najważniejsze, aby były to płyny z atestem. Oprócz rekomendacji ITD możemy bez obaw zainwestować w płyny atestowane przez Państwowy Zakład Higieny Pracy czy Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Swoje badania prowadzą też inne instytucje (np. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – UOKiK).
  • Marka – ważna jest też marka. Bezpieczniej stawiać na płyny od renomowanych producentów, którzy atestują prepataty, aby spełniały one oczekiwania klientów i miały doskonałe właściwości fizykochemiczne. Wśród renomowanych firm dostarczających na rynek dobrej jakości zimowy koncentrat płynu do spryskiwaczy są m.in. Sonax, Phenix, Thorn, K2, Shell, Wurth, Motul czy Kager.
  • Cena – zimowy płyn do spryskiwaczy jest droższy od letniego preparatu. Zawiera bowiem w sobie większe stężenie alkoholu i środków powierzchniowoczynnych. Na cenę wpływ ma skład, marka i pojemność opakowania. Cena jest różna i kształtuje się od kilku do kilkudziesięciu złotych. Należy wybierać produkty z oferty renomowanych producentów, które dostępne są w rozsądnych cenach.

Co zrobić, jeżeli zimowy płyn do spryskiwaczy zamarza?

Może zdarzyć się, że zimowy płyn do spryskiwaczy i tak zamarza na szybie. Dzieje się tak zwłaszcza przy korzystaniu ze spryskiwaczy zaraz po uruchomieniu silnika. To zjawisko w pełni normalne, określane jako tzw. efekt zimnej szyby. W niskich temperaturach alkohol odparowuje bowiem szybciej niż inne składniki płynu. Stąd na szybie pozostaje woda, która zamarza.

Możemy zapobiec temu zjawisku, jeżeli zdecydujemy się na płyn z substancjami stabilizującymi. W innym wypadku musimy ogrzać szybę i pozbyć się problemu. Większy niepokój może budzić zamarzanie preparatu po rozgrzaniu kabiny. Oznacza to, że zimowy płyn do spryskiwaczy ma nieodpowiednią temperaturę krzepnięcia.

W takiej sytuacji możemy pozbyć się obecnie wykorzystywanego płynu i zastąpić go lepszym preparatem w tej kategorii produktów. Jednak zwykle wystarczy kupić w sklepie i dolać do zbiornika spirytusu, denaturatu lub koncentratu do spryskiwaczy. 

Jeżeli płyn zamarzł w zbiorniku, nie warto czekać na jego rozpuszczenie, co może skoczyć się pęknięciem zbiornika lub uszkodzeniem innych elementów układu. Najlepiej udać się na przejażdżkę. Preparat ogrzeje ciepło pracującego silnika. Jeszcze mniejszy problem stanowią zamarznięte dysze spryskiwaczy. Zazwyczaj rozmrożą je promienie słoneczne.

Przeczytaj też: “Jakie opony zimowe wybrać? Wybieramy ogumienie na zimę

Czy można mieszać letni i zimowy płyn do spryskiwaczy?

Wymiany płynu z letniego na zimowy najlepiej dokonać w całości, optymalnie już z początkiem jesieni, a na pewno przed nastaniem przymrozków. Jednak mieszanie ze sobą preparatów letnich i zimowych zdarza się bardzo często. W ten sposób możemy poprawić właściwości myjące płynu. Oprócz tego letni preparat jest odporniejszy na działanie niskich temperatur. Takie połączenie sprawdza się zwłaszcza późną jesienią czy wczesną wiosną, a więc w okresach przejściowych.

Połączenie dwóch rodzajów płynów jest możliwe, o ile ich producent nie zabrania takich praktyk. Na pewno jest to mocno ryzykowne zwłaszcza w okresie większych mrozów. Spadają wówczas właściwości mrozoodporne zimowego preparatu. Dlatego warto rozważyć dolanie do zbiornika koncentratu do spryskiwaczy. To środek o temperaturze krzepnięcia nawet na poziomie -70 st. C.

Zimowy płyn do spryskiwaczy latem

O ile letni płyn do spryskiwaczy nie sprawdzi się zimą, o tyle zimowy preparat może być stosowany poza sezonem. Należy tylko pamiętać, że jest to mało ekonomiczne. Jak zauważyliśmy wyżej, zimowy preparat jest bowiem droższy w zakupie. Z drugiej strony ma on w sobie większą zawartość alkoholu oraz środków powierzchniowoczynnych, dzięki czemu lepiej radzi sobie z zabrudzeniami.

Podsumowując, zimowy płyn do spryskiwaczy powinien być preparatem dobrej jakości. Wówczas zapewni nam czyste szyby i dobrą widoczność, co jest decydujące dla bezpieczeństwa na drodze. Preparat od renomowanego producenta wydłuża też żywotność wycieraczek samochodowych i innych elementów układu spryskiwaczy. Z kolei słaby, tani płyn do spryskiwaczy na sezon zimowy może powodować uszkodzenie lakieru i elementów układu, ma drażniący zapach, pozostawia smugi i może sprzyjać dolegliwościom zdrowotnym.

Najważniejsze więc, aby był to wybór w pełni świadomy i przemyślany. Płyn powinien mieć dobre właściwości fizykochemiczne i pochodzić z oferty sprawdzonego producenta. Dobrze, kiedy ma on dodatkowo lejek i jest właściwie zabezpieczony przed dziećmi, chociażby przez nakrętkę typu naciśnij i odkręć. Na płynie do spryskiwaczy nie warto oszczędzać również dlatego, że jest to produkt stosunkowo tani. Kilkulitrowy pojemnik dobrego preparatu dostaniemy już za kilka czy kilkanaście złotych. Wymienić tutaj możemy np. zimowy płyn do spryskiwaczy Sonax Xtreme, K2 Claren, K2 Nano, Shell czy Motul Vision. Są one dostępne w opakowaniach różnej pojemności (np. 1 litr, 4 litry, 5 litrów) i mają odpowiednią temperaturę krzepnięcia (np. -20 st. C, -22 st. C). Często mają też dodatkowe akcesoria i sprzedawane są z lejkiem.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: