Jaka jest różnica pomiędzy mild hybrid a hybrydą typu plug-in hybrid?

Mild hybrid vs plug-in różnice

W artykule przeczytasz

Zarówno na rynku wtórnym jak i pierwotnym przybywa aut hybrydowych. Czyli takich które mają zarówno silnik elektryczny jak i spalinowy. Z czego to wynika i jakie są zalety oraz wady aut hybrydowych - o tym dowiecie się z tego tekstu.

Dlaczego w ogóle na rynku pojawiły się hybrydy?

Ma to związek z transformacją elektromobilną w motoryzacji. Przez ograniczenia związane z emisją spalin nakładane na producentów aut, powoli przestaje być możliwe takie modyfikowanie silników spalinowych, aby spełniały one wyśrubowane kryteria emisji spalin.
Na rynku wtórnym mamy cały czas dostępne mocne silniki w dieslu czy silniki benzynowe 5 – 6cio cylindrowe o pojemnościach 2200 cm3 i więcej.

Gdy zapoznacie się jednak ze specyfikacją techniczną nowych aut, przekonacie się, iż zarówno pojemnosci jak i moc silników uległy znacznemu zmniejszeniu. Dzieje się tak już od kilku lat i oczywiście ma to związek z normami emisji spalin. (Przykład testowanej Suzuki Vitara, która obecnie występuje tylko z jednym rodzajem silnika 1.4 BoosterJet – miękka hybryda)

Jeżeli chcieli byście więcej o tym usłyszeć to dajcie znać w komentarzach – łapki w górę pod filmem też pomogą 😉 – a obiecuję wam, że nagram dla was osobny odcinek dotyczący tej tematyki, bo prędzej czy później te ograniczenia będą nas dotyczyć – chociażby przez brak możliwości wjazdu do centrów miast autami z silnikami diesla czy tymi nie spełniającymi najnowszych norm emisji spalin.

Ograniczenie emisji spalin

I tak właśnie dochodzimy do sedna powstania aut hybrydowych. Przez zastosowanie w samochodzie spalinowym silników elektrycznych przejmujących pracę silnika spalinowego lub tylko go wspomagającego mają one wpływ na ograniczenie emisji spalin, jednocześnie dodając nieco dodatkowej mocy.

Oczywiście znajdą się tacy, którzy będą twierdzili, że ograniczenie spalania w hybrydach jest tylko pozorne, bo przecież przez zastosowanie w nich dodatkowych komponentów jak np. ogniw litowo-jonowych wpływa na masę auta co przecież zwiększa zużycie paliwa. Zarzuty dotyczą szczególnie hybryd ładowanych z gniazdka.

Jednak testy WLTP pokazują iż hybrydy rzeczywiście w momencie uruchomienia w nich silnika elektrycznego mają wpływ na zmniejszenie emisji spalin. (Emisja CO2 w testowanym Volvo S60 mild hybrid waha się od 152 do 173 g.)

Czym się różnią hybrydy między sobą?

W samochodzie z układem mild hybrid, która nie ma możliwości ładowania za pomocą zewnętrznego przewodu, silnik elektryczny jedynie wspomaga silnik spalinowy.

Typowa hybryda ma z kolei mocniejszy silnik elektryczny i większy akumulator niż wersja ‘mild’, co pozwala na pokonanie krótkich odległości na samym napędzie elektrycznym, a doładowuje akumulator przez silnik spalinowy oraz odzyskując energię hamowania.

Auto z napędem hybrydowym plug in (‘z wtyczką’) można, jak sugeruje nazwa, podłączyć do sieci domowej lub do stanowiska na stacji ładowania. Wersja ta, dzięki większemu akumulatorowi i mocniejszemu silnikowi, zapewnia większy zasięg na samym napędzie elektrycznym. Zasięg hybrydy ‘plug-in’ wystarcza wielu użytkownikom na codzienne dojazdy w mieście.

Wg Volvo zasięg ich hybryd plug-in starcza na ok. 54 km, natomiast tak realnie to myślę że będzie to ok. 45 km zasięgu na silniku elektrycznym do przejechania w mieście.

Klasyczne hybrydy których akumulator jest ładowany z gniazdka jest kilkukrotnie mniejszy niż w autach czysto elektrycznych i jak najbardziej nadaje się by ładować ją z przydomowego gniazdka.

W trasie, gdy nie ma punktów ładowania, można nią poruszać się bez żadnych ograniczeń korzystając z silnika spalinowego.

Układ elektryczny wspomaga także przyspieszanie pojazdu. Volvo chwali się nawet, że jego Hybrydy plug-in przyśpieszają od 0 do 100 km/h w nawet 4,8 s! W zależności od modelu czas ten może wydłużyć się do 7,3s.

Układ elektryczny wspomaga silnik spalinowy dodatkowym momentem obrotowym o wartości od 150 do 200 Nm znacząco poprawiając elastyczność pojazdu.

Kiedy miękkie hybrydy się ładują?

W Volvo hamowanie odzyskowe włącza się poprzez lekkie naciśnięcie pedału hamulca albo w trakcie hamowania silnikiem. Odzyskiwanie energii zwiększa się podczas hamowania silnikiem, gdy wybrany jest tryb ręcznej zmiany biegów. To wszystko sprawia, że energia kinetyczna wytwarzana przy hamowaniu auta przetwarzana jest na energię elektryczną ładując ogniwa.

Dodatkowe KM mocy oferowane przez silnik elektryczny dodaje zrywu przy przyśpieszaniu, ale też ogranicza pobór paliwa w tych najbardziej paliwożernych momentach – czyli przy ruszaniu. Pozwala to zaoszczędzić nawet do 15% poboru paliwa i przekłada się oczywiście na mniejszą emisję spalin.

Jeżeli macie jakieś pytania odnośnie hybryd to zapraszamy do dyskusji w komentarzach pod tym tekstem.

Mam nadzieję, że teraz wiecie już jakie są różnice pomiędzy łagodną hybrydą, a hybrydą plug – in.

Do przeczytania!

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też:

Test Volvo S60 Mild-Hybrid

Volvo S60 Mild-Hybrid – 2020 recenzja

Zapraszamy na recenzję Volvo S60 mild hybrid. Najbardziej sportowe Volvo w ofercie? Na ile pozwoli wam Volvo jeśli chodzi o sportową jazdę a ile ograniczą systemy bezpieczeństwa? Sprwadźcie w tym artykule. Tym razem mamy dla was coś naprawdę specjalnego. VOLVO, szwedzka marka aut kojarzona z bezpieczeństwem. S60 określane jest jako najbardziej sportowe Volvo w ofercie. Silnik B4 ma ok 200 KM, z automatyczną skrzynią biegów i akumulatorem elektrycznym dodającym mu 14 KM mocy przyśpiesza do 100 km/h w ok. 7-8 s.

Najlepsze hybrydy na rynku

Najlepsze hybrydy na rynku

Samochody hybrydowe cieszą się coraz większą popularnością, powoli dościgając pod tym kątem diesle. Również ich