Jak rozkodować opony? Sprawdzamy wiek opon

jak przechowywać opony samochodowe

W artykule przeczytasz

Dobry stan ogumienia jest niezwykle ważny dla naszego bezpieczeństwa podczas jazdy. I choć najczęściej stan opon ocenia się po głębokości bieżnika nie jest to jednak jedyny sposób. Równie ważne jest sprawdzenie wieku opon - może bowiem okazać się, że opona - choć w dobrym stanie, nie nadaje się już do użytku. Sprawdźmy więc w jaki sposób poznać wiek opony. Wbrew pozorom nie jest to trudne.

Opony stanowią niezwykle ważną część wyposażenia pojazdu, która ma ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo. Niestety, wciąż jednak często nie przywiązujemy do nich odpowiedniej wagi. Tymczasem od stanu ogumienia zależy przyczepność auta, długość drogi hamowania czy skuteczne odprowadzanie wody w czasie jazdy po mokrej nawierzchni. Warto więc dokładnie kontrolować stan posiadanych przez nas opon oraz dokładnie sprawdzać rocznik opony podczas zakupu.

Czy rok produkcji opony ma znaczenie?

To pytanie zadaje sobie wiele osób, szczególnie w przypadku gdy chcą kupić opony używane. Odpowiedź brzmi – tak, rocznik opony ma bardzo duże znaczenie. Im opona starsza tym gorsze będą jej właściwości. Co więcej, dotyczy to nie tylko opon używanych do jazdy, ale również tych, które leżą w magazynie czy w warsztacie i nie mają kontaktu z nawierzchnią.
Dlaczego tak się dzieje? To bardzo proste. Mieszanki, z których wykonywane są opony podczas kontaktu z czynnikami atmosferycznymi takimi jak wilgoć, niskie i wysokie temperatury a także promieniowanie słoneczne powoli tracą swoje właściwości takie jak np. odpowiednia elastyczność. Skutkuje to tym, że choć bieżnik opony może wydawać się dość głęboki, tak naprawdę ogumienie nie będzie już w stanie zapewnić nam odpowiedniej przyczepności. Nie sposób nie wspomnieć również o tym, że opony często przechowywane są w nieodpowiedni sposób. Składowanie ich na zewnątrz, jedna na drugiej może doprowadzić do powstania zniekształceń i deformacji, które również wpływają na bezpieczeństwo jazdy.

Sprawdź również: Co różni rok modelowy od roku produkcji

Czy oznacza to, że możemy kupować wyłącznie nowe opony?

Na szczęście, nie jest to konieczne. Z powodzeniem możemy kupować zarówno auta, które posiadają komplet opon bez konieczności ich wymiany, kupować opony używane oraz nowe, które już kilka lat leżą na magazynie sklepu. Kluczowe znaczenie ma zwrócenie uwagi na rocznik opony, ponieważ to on, podobnie jak bieżnik może powiedzieć nam wiele na temat tego, czy dane ogumienie nadaje się do jazdy.

Ile lat mogą mieć opony nadające się do jazdy?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Poza rokiem produkcji oraz eksploatacją ogumienia wpływ na stan opon ma również to w jakich warunkach przechowywane są przed sprzedażą lub poza sezonem.
Uznaje się, że pełnowartościowe opony to te, które mają do 36 miesięcy od daty produkcji. Niemniej jednak opony, które nadal nadają się do jazdy mogą mieć od 5 do 8 lat.  Opony takie wciąż uznaje się za bezpieczne, pod warunkiem, że były odpowiednio eksploatowane oraz przechowywane. Żywotność opon skraca z całą pewnością przechowywanie ich na zewnątrz, gdzie mają kontakt z promieniami słonecznymi.  Żywotność opon skraca się bowiem wówczas o 2-3 sezony. Szkodzą im również smary, oleje oraz inne substancje chemiczne. Opony nie powinny być również układane w sposób, który mógłby powodować ciągły nacisk na ich powierzchnię, ponieważ doprowadzić to może do trwałych odkształceń.

Jak sprawdzić rok produkcji opony?

Jak z pewnością zauważyłeś – każda opona na swoim boku zapisanych ma wiele symboli i napisów. Jest to tak zwany kod DOT, w którym zapisany jest szereg informacji. Pierwsze trzy litery, czyli właśnie DOT to informacja o tym, że opona spełnia normy amerykańskiego Departamentu Transportu. Kolejny symbol mogący składać się zarówno z liter, jak i cyfr zawiera w sobie informację o tym, przez jaką firmę oraz gdzie została wyprodukowana opona. Wpisując je w przeglądarkę internetową możemy rozszyfrować znaczenie symbolu, jednak z perspektywy przeciętnego użytkownika nie są to informacje szczególnie dla nas istotne.
Kluczowe znaczenie mają ostatnie trzy lub cztery liczby zamieszczone na boku opony. To właśnie one są bowiem kodem oznaczającym tydzień oraz rok produkcji opony. Pierwsza lub pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień roku, w którym zostały wyprodukowane. I tak, np. 12 oznacza, że opony zostały wyprodukowane w marcu, w 12 tygodniu roku.
Następne dwie cyfry oznaczają zaś rok produkcji. I tak kod 05 to rok 2005, 09 – 2009 a 19 – 2019. Odczytanie roku produkcji opony jest więc dziecinnie proste.

Sprawdzanie bieżnika – w jaki sposób to zrobić?

Jeśli opona mieści się w granicach bezpiecznego użytku kolejną czynnością, którą należy przeprowadzić jest dokładne obejrzenie opon oraz sprawdzenie głębokości bieżnika. Wszystkie odkształcenia, pęknięcia, wystające druty świadczą o tym, że opona nie nadaje się do użytku. Jeśli zaś takich uszczerbków nie zauważamy pora na sprawdzenie głębokości bieżnika. Według przepisów naszego prawa bieżnik nie powinien być płytszy niż 1,6 mm. Zakłada się jednak, że bezpieczne opony to takie, których bieżnik nie jest płytszy niż 3-4mm. Jak to sprawdzić? Z pomocą przyjdzie nam proste narzędzie, które za kilka złotych bez trudu kupimy na każdej stacji benzynowej.

Sprawdź również: Jak dbać o opony samochodowe

O czym jeszcze należy pamiętać podczas zakupu auta lub opon używanych?

Decydując się na zakup opon używanych pamiętajmy, że w przypadku aut z napędem na cztery koła wszystkie opony powinny być takie same – zarówno jeśli chodzi o ich wymiar, typ, jak i producenta. Jeśli zaś kupujemy samochód używany a sprzedawca oferuje nam drugi komplet opon (np. ogumienie zimowe) – koniecznie sprawdźmy rok produkcji zarówno zamontowanego kompletu, jak i opon dodatkowych. Może bowiem okazać się, że tak naprawdę i tak nie będą one już nadawały się do założenia. Wówczas lepiej zrezygnować z nich na rzecz negocjacji ceny.

Podsumowując, w wykorzystywaniu używanych opon nie ma nic złego – dla wielu osób jest to sposób na sporą oszczędność pieniędzy. Warto jednak pamiętać, że chcąc korzystać z takiego ogumienia powinniśmy poddać oponę dokładnym oględzinom, sprawdzić głębokość bieżnika oraz rok produkcji opony. Dzięki temu będziemy pewni, że dane ogumienie jest bezpieczne i zapewni nam odpowiednia przyczepność na drodze.

Sprawdź również: Diesle będą tańsze?

Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Autobaza przepisy zimowe

Opony zimowe – przepisy na europejskich drogach

Zima to najtrudniejszy okres dla kierowców. Wiąże się z wieloma niedogodnościami, które bezpośrednio wpływają na obniżenie nie tylko komfortu, ale również bezpieczeństwa jazdy. Najważniejszą rzeczą, o jaką należy zadbać, jest odpowiednie ogumienie. Choć w Polsce wymiana opon na zimowe nie jest obowiązkowa, to w innych krajach Europy sytuacja przedstawia się zupełnie inaczej.

opony z kauczuku w BMW

Nowe opony z naturalnego kauczuku

Przyjazne dla środowiska opony do BMW X5 z napędem hybrydowym plug-in: BMW Group jako pierwszy producent samochodów stosuje nowe opony Pirelli z naturalnego kauczuku z certyfikatem FSC i włókna z celulozy regenerowanej