Holowanie automatu. Jak holować samochód z automatyczną skrzynią?

Holowanie automatu. Jak holować samochód z automatyczną skrzynią biegów?

W artykule przeczytasz

Coraz więcej kierowców w Polsce decyduje się na samochody z automatyczną skrzynią biegów. Co zrobić, kiedy taki pojazd odmówi nam posłuszeństwa? Sprawdzamy, jak wygląda holowanie automatu i kiedy jest to możliwe.

Holowanie automatu przez inne auto. Jak robić to poprawnie?

Przy holowaniu auta z ręczną przekładnią wystarczy, że wrzucimy bieg jałowy. Jeśli to holowanie automatu, wrzucenie przełożenia N nie zawsze jest możliwe, ponieważ niekiedy potrzebne jest do tego uruchomienie silnika. Stwarza to poważny problem podczas holowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów, aczkolwiek nie jest to niemożliwe.

Jeśli do holowania automatu używamy linki oraz drugiego auta, silnik w holowanym samochodzie musi być włączony. Dzięki temu wrzucimy bieg neutralny N. Poza tym musimy zwrócić uwagę na maksymalną prędkość holowania (do 50 km/h) i możliwy pokonany dystans (do 50 km) – takie dane przywołuje większość producentów skrzyń automatycznych.

Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów specjalnym holownikiem

Wielokrotnie awarie są na tyle poważne, że uniemożliwiają nam włączenie jednostki napędowej. Jednak i wówczas nie jesteśmy na straconej pozycji. W takiej sytuacji holowanie automatu przeprowadzimy z wykorzystaniem specjalnego holownika. Unosi on oś napędową nad asfalt. Dzięki temu silnik i skrzynia biegów nie muszą pracować.

Pomocna zawsze jest też laweta. Powinniśmy pamiętać, że skorzystanie z lawety to najlepszy i najbezpieczniejszy wybór dla samej automatycznej skrzyni biegów. Na pewno właśnie z lawety powinniśmy skorzystać, kiedy nasze auto uległo poważnemu wypadkowi, podczas którego mogło dojść do uszkodzenia osi napędowych czy innych elementów. To samo dotyczy pojawienia się wycieków w okolicy automatycznej skrzyni biegów, czy samochodu z napędem 4 × 4, kiedy nie mamy możliwości ręcznego przestawienia napędu na jedną oś. Oczywiście z lawety możemy skorzystać również zamiast holownika, kiedy nie możemy uruchomić pojazdu i tym samym przestawić przełożenia na bieg neutralny N.

Jak zatem widzimy, przy holowaniu samochodu z automatyczną skrzynią biegów trzeba być bardziej uważnym niż przy aucie z przekładnią manualną. Automat można holować, ale nie zawsze jest to możliwe przy wykorzystaniu do tego drugiego auta. Często potrzebny jest specjalistyczny holownik lub laweta pomocy drogowej.

Ogólne zasady holowania samochodów

Na koniec przypomnijmy jeszcze ogólne zasady, które dotyczą holowania pojazdów. Szerzej wszystkie obowiązki i zakazy dla holowanych i holujących pojazdów opisaliśmy w artykule “Na giętko czy na sztywno, czyli holowanie pojazdu zgodnie z prawem“.

Co najważniejsze, pamiętajmy, że linka holownicza powinna mieć długość 4-6 metrów. Holowany pojazd powinien mieć włączone światła pozycyjne i umieszczony z tyłu trójkąt ostrzegawczy. Oczywiście nie każdy samochód można holować. Nie możemy holować pojazdów bez sprawnego układu hamulcowego czy kierowniczego. Zwróćmy też uwagę na prędkość maksymalną do 30 km/h (w terenie zabudowanym) i 60 km/h (poza terenem zabudowanym).

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: