Dodatek do diesla zimą. Czy warto stosować depresator?

Dodatek do diesla zimą. Czy warto stosować depresator?

W artykule przeczytasz

Zimowe paliwo powinno wystarczyć przy standardowej eksploatacji auta. Niestety, niekiedy mamy problem z uruchomieniem samochodu przy niskich temperaturach. Zwłaszcza dotyczy to aut na olej napędowy. Paliwo możemy ulepszyć przez odpowiedni dodatek do diesla (tzw. depresator). Czy jest on potrzebny, a może warto rozważyć inne dodatki do oleju napędowego?

Czy warto stosować dodatki do diesla?

Zacznijmy od tego, że zimą paliwo jest zupełnie inne od tego, co na stacjach benzynowych znajdziemy latem. Szerszej piszemy o tym w artykule pt. “Paliwo zimowe – co znajdziesz na stacjach paliw?“. Dotyczy to także oleju napędowego, ale mimo wszystko wielu kierowców decyduje się na dodatek do diesla, a dokładniej depresator.

Jeśli to olej napędowy, uszlachetniacze do diesla pozwalają utrzymać lub nawet poprawić smarność czy łatwość do samozapłonu, co jest ważne zwłaszcza w okresie zimowym. Specjalne dodatki do paliwa:

  • wydłużają żywotność elementów układu paliwowego,
  • poprawiają dynamikę silnika,
  • zmniejszają zużycie paliwa,
  • wydłużają żywotność oleju napędowego.

Dodatki takie znajdziemy zwłaszcza w sezonie zimowym w paliwach premium. Dolewa się je na etapie jego rafinacji czy dystrybucji. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby samodzielnie zadbać o dodatki do oleju napędowego. Wcześniej musimy tylko zastanowić się nad tym, które dodatki do paliwa faktycznie są nam niezbędne.

Dodatek do diesla na niskie temperatury (depresator)

Zwłaszcza zimą ważnym parametrem oleju jest temperatura zablokowania zimnego filtra. To temperatura, przy której zaczynają wytrącać się kryształy parafiny blokowane przez filtr paliwa. Ma to swoje przełożenie na problem z uruchomieniem samochodu.

W tym przypadku dodatki do oleju napędowego to tzw. depresatory do paliwa. Obniżają one  temperaturę krzepnięcia oleju napędowego. Należy natomiast pamiętać, aby takie dodatki do paliwa stosować wcześniej, przed nastaniem niskich temperatur. Dolanie depresatora do paliwa w momencie problemów z krystalizacją nie da oczekiwanego rezultatu.

W żadnym wypadku nie powinniśmy dolewać do oleju benzyny lub denaturatu. O ile takie rozwiązanie zdawało egzamin przy prostych dieslach, w nowych silnikach wykorzystujących pompowtryskiwacze lub system Common Rail może okazać się bardzo kosztowne. Olej traci wówczas swoje właściwości smarne. Stąd już tylko mały krok do korodowania baku czy układu paliwowego. Poza tym denaturat ma negatywny wpływ na uszczelki. Jeśli już decydujemy się na takie uszlachetniacze do diesla, muszą to być specjalistyczne depresatory do paliwa.

Dodatek do paliwa czyszczący wtryski

Depresatory do paliwa to tylko jedne z dodatków. Warto rozważyć środki, które ochronią pompę wtryskową i wtryskiwacze przed zanieczyszczeniami, czyli dodatki do diesla czyszczące wtryski. Oczywiście ważne jest, aby najlepiej przed sezonem zimowym wymienić filtra paliwa, który chroni elementy układu przed piaskiem, cząstkami metalami, rdzą, iłami, wodą powstałą z pary wodnej oraz cząsteczkami żywicznymi, które są wynikiem utleniania oleju napędowego.

Właściwe dodatki do diesla czyszczące wtryski są ważne zwłaszcza w przypadku nowoczesnych silników z wtryskiem bezpośrednim. Wtryskiwacze znajdujące się w cylindrze wystawione są na działanie wysokich temperatur, dużego ciśnienia oraz produktów niespalonego oleju silnikowego. Im więcej nagaru oraz sadzy pojawi się na dyszach wtryskiwaczy, tym dawki paliwa są mniejsze, co odbija się na dynamice jazdy. Uszlachetniacz do paliwa pozwala zachować czystszy olej i wydłużyć wszystkie komponenty układu paliwowego.

Dodatki do oleju napędowego wypierające wodę

Olej przetrzymywany przez dłuższy czas może zawierać wilgoć gromadzącą się na dnie zbiornika. Poprzez odpowiednie uszlachetniacze do diesla cząsteczki wody wiążą się z paliwem i są usuwane, będąc zamieniane w parę wodną w procesie spalania. Dodatkowo dodatki do paliwa zapobiegają rozwojowi zanieczyszczeń mikrobiologicznych, które nie rozwijają się bez obecności wody. Chronimy też zbiornik przed korozją.

Uszlachetniacz do diesla zwiększający liczbę cetanową

Liczba cetanowa to jeden z najważniejszych parametrów oleju napędowego. Im jest ona wyższa, tym lepiej, ponieważ czas samozapłonu jest krótszy. Dzięki temu sam proces jest wydajniejszy.

Jeśli wykorzystamy odpowiedni uszlachetniacz do diesla, możemy zyskać na spalaniu. Poza tym do atmosfery trafia mniej szkodliwych związków. W końcu wydłużamy w ten sposób żywotność filtra cząstek stałych, a sam silnik pracuje ciszej.

Uszlachetniacze do paliwa przedłużające termin jego przydatności

Zazwyczaj żywotność oleju napędowego jest krótsza niż benzyny. Z czasem olej napędowy ulega degradacji i utlenianiu, co odbija się na spadku jego wydajności. Właściwy dodatek wydłuży okres przydatności paliwa.

Oczywiście taki środek jest zbędny, jeśli regularnie korzystamy z pojazdu. Sprawdzi się, kiedy używamy go okresowo, na przykład zostawiając samochód na długi okres. Poza tym warto po niego sięgnąć, jeśli chcemy skorzystać z niższych cen paliwa i robimy jego zapasy.

Jak wybierać depresatory i inne dodatki do diesla?

Depresatory, dodatki do paliwa czyszczące wtryski i inne uszlachetniacze do diesla nie zawsze są obowiązkowe. Jeśli silnik jest czysty, raczej możemy je sobie darować. Niekiedy zachodzą jednak sytuacje, kiedy warto uzupełnić olej o odpowiednie uszlachetniacze do paliwa.

Oczywiście kluczowe, aby wybrać uszlachetniacze do diesla renomowanych producentów (np. Liqui Moly, K2). Poza tym dodatki do oleju napędowego powinny być wolne od alkoholi, które mogą mieć niekorzystny wpływ na uszczelnienia. Ważne też, aby uszlachetniacz do paliwa był przeznaczony do silnika i układu wtryskowego naszego auta.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: