Co to jest złącze OBD 2 i jak go używać?

co to jest złącze OBD 2

W artykule przeczytasz

Nie jest tajemnicą, że w XXI wieku nowe samochody są coraz to bardziej naszpikowane elektroniką. W czujniki takie wyposażone są dziś poduszki powietrzne, układ wspomagania kierownicy, skrzynia biegów, silnik, klimatyzacja i wiele, wiele innych elementów wchodzących w skład samochodu. Nieraz nie pracują one prawidłowo. Zazwyczaj wykrycie jakiejś usterki powierzamy elektromechanikowi. W wielu przypadkach awarię odkryć możemy samodzielnie. Możliwość diagnostyki elektroniki auta daje gniazdo OBD 2. Zastanówmy się więc nad tym, co to jest złącze OBD 2, jak go używać oraz z jakich aplikacji przy tym korzystać.

Diagnostyka za grosze

Jeśli korzystamy z autoryzowanych czy nieautoryzowanych warsztatów mechanicznych mamy świadomość, że do diagnostyki elektroniki wykorzystują one znakomite komputery. Sęk w tym, że ich koszt sprowadza się nawet do dziesiątek tysięcy złotych. Co gorsza, w serwisie autoryzowanym często obsługiwane są jedynie pojazdy danej marki. Nic dziwnego, że większość kierowców korzysta z serwisów nieautoryzowanych, gdzie za diagnostykę zapłacić trzeba około 100 zł.

Nie ma jednak konieczności ponoszenia takich wydatków za każdym razem, kiedy chcemy sprawdzić samochód pod kątem problemów z elektroniką. Na rynku znajdują się bowiem programy oraz urządzenia, które umożliwiają samodzielną diagnostykę. Taką możliwość daje gniazdo OBD 2. Dzięki niemu diagnostyka jeszcze nigdy nie była tak szybka i prosta.

Czym jest OBD 2?

W złącze diagnostyczne OBD 2 samochody zaczęto wyposażać w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku. Przykładowo w Stanach Zjednoczonych gniazdo takie wymagane było od 1996 roku. Z kolei na Starym Kontynencie silniki benzynowe musiały być wyposażone w 16-pinowe złącze od roku 2001. W pojazdach z silnikami Diesla koniecznością stało się to dwa lata później.

Jak nie trudno się domyślić jest to system bardzo zaawansowany. Dzięki niemu poznać możemy skład spalin czy kluczowe parametry pracy jednostki napędowej. To samo tyczy się problemów z przepustnicą, przepływomierzem czy nadmiernym wzbogaceniem mieszkanki. To właśnie system diagnostyczny informuje nas o poważniejszych problemach, wyświetlając na desce rozdzielczej ikonkę „Check Engine”.

Gdzie zatem szukać złącza OBD 2? Na ogół znajduje się ono w dolnej części deski rozdzielczej lub też w skrzynce bezpieczników. Innym miejscem jego lokalizacji jest środkowa konsola.

Niezbędny sprzęt

Chcąc przeprowadzić osobistą diagnostykę, potrzebujemy do tego kilku elementów. Jednym z nich jest wtyczka, a więc interfejs, który przeczyta sygnały pochodzące z gniazda OBD 2. Poza tym potrzebny będzie laptop lub smartfon oraz program przetwarzający sygnał.

W przypadku interfejsu może być to połączenie przewodowe lub bezprzewodowe. Pierwsze to na ogół klasyczna końcówka USC do połączenia z laptopem lub przejściówka, jeśli sprzętem, na którym chcemy otrzymać interesujące nas parametry, jest smartfon. Koszt takiego interfejsu to około 50 zł. Niemal dwa razy tyle zapłacimy za interfejs Bluetooth, a 130 – 150 zł za łączność Wi-Fi. Najwięcej, bo blisko 200 zł kosztuje interfejs Bluetooth 4.0, który jest również najbardziej wszechstronny. Między innymi nie zrywa on łączności z internetem, co może mieć miejsce przy wykorzystaniu Wi-Fi. Dodajmy, że najpopularniejszym połączeniem jest tu ELM327.

Mniej ważny jest natomiast wybór sprzętu. Laptop czy smartfon to już wybór indywidualny zależny od możliwości i indywidualnych preferencji. Pamiętać tylko trzeba o tym, że niekiedy do wykrycia błędów wykonać trzeba kilka prób.

Istotny jest natomiast program. Na rynku nie brak aplikacji darmowych, choć te nie są najlepsze i dość mocno ograniczone. Jednym z lepszych wyborów jest obecnie program SDPROG, który kosztuje 79 zł, choć cenę tę można jeszcze obniżyć, jeżeli jego zakupu dokonujemy wraz z interfejsem. Dla bardziej oszczędnych polecamy natomiast kosztujący zaledwie 15 zł program TorquePro.

Najpopularniejsze aplikacje

* SDPROG

SDPROG to zdecydowanie najbardziej zaawansowany polski program służący diagnostyce samochodowej. Działa na systemach Windows oraz Android. W przypadku telefonów niezbędny jest tu jednak interfejs na Bluetooth. Co istotne całkiem bezpłatne są również wszystkie kolejne aktualizacje tej aplikacji.

Dzięki programowi można m.in.: odczytać przyczynę świecenie kontrolki Check Engine, kasować usterki czy odczytać wszystkie kody, których oznaczenie wygląda następująco:

  • P – układ napędowy
  • B – nadwozie
  • C – podwozie
  • U – komunikacja sieciowa
* Torque – Lite lub Pro

Ta aplikacja ma dwie wersje – darmową (Lite) oraz płatną (Pro). Ogromnym plusem są możliwości tej aplikacji. Szczególnie płatnej, która pozwala skanować i usuwać błędy, a także mierzyć przyspieszenie. Minusem jest grafika tego programu. Z pewnością nie należy on do najładniejszych, ale najważniejsza jest tu jego funkcjonalność.

* MyWheels

Co ciekawe MyWheels to również produkcja rodem z Polski. Nie jest to tak funkcjonalna aplikacja, jak TorquePro i nie pozwala zapoznać się z danymi dotyczącymi wydechu, to jednak daje możliwość sprawdzenia prędkości, temperatury oleju, temperatury powietrza dolotowego, obciążenia silnika czy ciśnienia paliwa. Poza tym MyWheels to również dziennik samochodu, w którym możemy monitorować wydatki czy pilnować terminu przeglądu oraz ważności ubezpieczenia.

Podsumowanie

Skoro wiecie już, co to jest złącze OBD 2, odnieśmy się jeszcze do efektu takiej osobistej diagnostyki. Zauważmy więc, że większość urządzeń pozwoli na odczytanie oraz skasowanie błędów dotyczących kluczowych czujników jednostki napędowej czy nieprawidłowego składu spalin. Trudno będzie natomiast sprawdzić informacje zapisane w sterownikach ABS-u, airbagach, skrzyni biegów czy układu wspomagania kierownicy. Do tego niezbędny może być już zdecydowanie bardziej profesjonalny sprzęt dedykowany konkretnym markom. Urządzenia uniwersalne specyficznych protokołów i kodów niestety nie są w stanie odczytać.

Skąd ta różnica? Wynika to z wykorzystania większej liczby pinów. Specyfikacja gniazda zobowiązuje do zagospodarowania tylko 9 pinów, podczas kiedy w złączu jest ich aż 16. Reszta przez producentów używana jest dowolnie.

Wydaje się mimo wszystko, że na takie urządzenia diagnostyczne i tak warto postawić. Nie są drogie, a nawet jeśli nie dadzą nam informacji o błędach wielu układów czy czujników, to pozwolą pod tym kątem dokładnie prześwietlić silnik.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 8 Średnio: 3.5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Interfejs diagnostyczny – co to jest, jak działa, ile kosztuje?

Interfejs diagnostyczny – co to jest, jak działa, ile kosztuje?

Interfejs diagnostyczny jest przeznaczony do samochodu z systemem OBD2 (ang. On-Board Diagnostics). To urządzenie służące samodzielnej diagnozie stanu technicznego wielu podzespołów pojazdu. Sprawdzamy, czym jest interfejs diagnostyczny, jak wybrać takie urządzenie elektroniczne, a następnie podłączyć je do auta i uruchomić z odpowiednio dobranym oprogramowaniem.