Auta z Francji. Jak kupić i sprowadzić samochód z Francji?

Auta z Francji. Jak kupić i sprowadzić do Polski?

W artykule przeczytasz

Auta z Francji cieszą się wśród Polaków dużym zainteresowaniem. Sprawdź, gdzie szukać samochodów we Francji, jak sprawdzić je na odległość i na miejscu u sprzedawcy, a następnie sprowadzić do Polski i zarejestrować w naszym kraju.

Samochody z Francji w statystykach

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej auta z Francji zyskały na popularności wśród polskich kierowców. Potwierdzają to dane z raportów Centralnej Ewidencji Pojazdów. Okazuje się, że przez ostatnią dekadę sprowadzono do Polski ponad 1,2 mln francuskich samochodów.

Z kolei Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR podaje, że Francja to drugi kraj, z którego importujemy samochody. W 2019 roku z Francji do Polski ściągnięto 98 635 aut. Francuski rynek wyprzedził w tym zestawieniu dwa kraje Beneluksu:

Oczywiście na pierwszym miejscu są samochody z Niemiec (582 712 szt.), ale i import pojazdów z Francji jest imponujący.

Jakie są auta z Francji?

Francja, obok Niemiec i Wielkiej Brytanii, należy do największych rynków motoryzacyjnych w Europie. Francuzi o wiele chętniej niż Polacy kupują nowe samochody, stąd też łatwiej o dobre auta osobowe z drugiej ręki. Zwłaszcza rodzime marki:

  • Citroen,
  • Peugeot,
  • Renault.

To właśnie wśród francuskich marek wybór aut z rynku wtórnego jest największy, co nie oznacza, że nie znajdziesz tam świetnie zachowanego i wartego zakupu samochodu innego producenta. To także dobry kierunek, jeśli interesuje Cię kabriolet.

O ile polscy kierowcy z reguły są oszczędni i kosztem samochodu używają tańszych zamienników, Francuzi o wiele bardziej dbają o swoje auta. Dotyczy to ich karoserii, ale również mechaniki. Jeśli nawet auta mają niewielkie rysy i inne ślady użytkowania, są one tanie i łatwe w usunięciu, a przy stanowią dobry argument podczas negocjacji ceny.

W połączeniu z dobrym stanem dróg, auta z Francji są często w doskonałym stanie technicznym, a przy tym również bogato wyposażone, ponieważ Francuzi cenią sobie luksus.

Świetną okazją na francuskim rynku mogą być też auta po niewielkich stłuczkach. Wielu Francuzów nie naprawia takich samochodów, ale szuka sobie nowego środka transportu. Oczywiście obowiązkowo muszą to być rzetelne i fachowe naprawy. Nie obejdzie się też bez zajrzenia w historię auta przez numer VIN i badania na stacji kontroli pojazdów, ale dzięki temu można pokusić się o prawdziwe motoryzacyjne perełki. Oczywiście wiele samochodów z Francji to pojazdy o bezwypadkowej historii.

Samochody z Francji. Gdzie ich szukać?

Atrakcyjne oferty samochodów z Francji możesz zaleźć w Internecie i francuskich komisach. Auta z Francji oferują nawet komisy w Polsce i handlarze. W tym przypadku ryzyko zakupu uszkodzonego czy wypadkowego pojazdu jest jednak zdecydowanie większe. Co innego, kiedy to samochód od osoby prywatnej. To jednak wymaga znalezienia auta na własną rękę, jego weryfikacji i sprowadzenia do Polski.

Jeśli decydujesz się na wycieczkę po samochód do Francji, musisz mieć świadomość, że Warszawę i Paryż dzieli blisko 1600 km. Oznacza to duże wydatki na paliwo, we Francji wysokie są też opłaty za autostrady, a do tego niezbędny będzie nocleg. Poza tym problemem może być bariera językowa. Wielu Francuzów nie komunikuje się po angielsku, szczególnie na prowincji.

Jednak wcześniej musisz w ogóle znaleźć interesujące auto. Samochodów z Francji możesz szukać m.in. na aukcjach, ale ta opcja wymaga znajomości języka francuskiego. Motoryzacyjne serwisy aukcyjne we Francji to np.:

  • mercier-auto.com,
  • encheres-vo.com,
  • alcopa-auction.fr/pl,
  • fiveauction.fr/pl.

Na aukcjach, które są nietypową formą sprzedaży dla Polaków, łatwo o doskonale zachowane i dostępne w atrakcyjnej cenie samochody poleasingowe.

Prościej francuski samochód kupić od osoby prywatnej. W tym celu należy zapoznać się z zawartością francuskich portali motoryzacyjnych, np.:

  • autoscout24.fr,
  • lacentrale.fr,
  • paruvendu.fr,
  • auto123.com/fr,
  • autojournal.fr.

Możesz też zaryzykować i pojechać do Francji bez wcześniej wypatrzonego auta. Popularna jest tam sprzedaż samochodów z podwórka, kiedy na pojeździe widnieje napis “A vendre”, czyli “na sprzedaż”. Możesz też przeglądać lokalne serwisy ogłoszeniowe i gazety.

W końcu pozostają Ci komisy samochodowe i dealerskie, choć tutaj trudniej kupić francuskie auto poniżej ceny rynkowej, np.:

  • groupe-berteaux.fr,
  • occasions92.com,
  • lacentrale.fr.

Jak sprawdzić historię auta z Francji?

Masz kilka sposobów na to, aby sprawdzić francuskie auto. Pomóc mogą francuscy eksperci motoryzacyjni (np. experveo.fr), którzy sprawdzą wskazany pojazd. Jednak taka usługa to często koszt minimum 150 euro.

Będąc na miejscu, samochód można sprawdzić osobiście, na przykład korzystając z naszej checklisty. Na pewno pomogą właściwe narzędzia (np. miernik grubości powłoki lakierniczej, interfejs diagnostyczny OBD2). Porównaj też numer VIN z nadwozia z tym w dowodzie rejestracyjnym. Oczywiście optymalnie, kiedy samochód ogląda mechanik, najlepiej specjalizujący się w autach danej marki.

Po wizualnym sprawdzeniu auta przydaje się także przegląd na stacji diagnostycznej. We Francji taka usługa kosztuje przynajmniej 50 euro.

Historia pojazdu i sprawdzenie przebiegu auta po VIN

Jednak jeszcze przed udaniem się na miejsce, samochód możesz sprawdzić przez jego numer VIN. Wystarczy, że wpiszesz VIN samochodu w rubryce na stronie głównej serwisu Autobaza. Dzięki temu możesz zostać właścicielem raportu VIN, który będzie bezcenny w ocenie historii auta.

W ten sposób poznasz wszystkie dane techniczne pojazdu, wskazania licznika ostatniego badania technicznego i wcześniejsze rejestry z przebiegiem, historię szkód i kolizji, ogłoszone akcje serwisowe czy opcje wyposażenia. Samochód zostanie też zweryfikowany w bazie pojazdów kradzionych.

Pozostaje zastanowić się, jak sprawdzić nr VIN auta z Francji. Tutaj jednak z pomocą przychodzą same ogłoszenia, które często zawierają w sobie numer identyfikacyjny pojazdu. Jeśli jest inaczej, poproś o niego sprzedawcę. Jeżeli nie ma nic do ukrycia, nie będzie robił z tym żadnego problemu.

Możliwa jest też weryfikacja w programie CEPiK 2.0. W tym przypadku potrzebujesz jednak nie tylko numeru VIN, ale również numeru rejestracyjnego i daty pierwszej rejestracji. Obowiązkowo musisz też posiadać tzw. profil zaufany. Zresztą raporty CEPiK nie są tak szczegółowe, a więc sprawdzenie auta z Francji po numerze rejestracyjnym jest mocno powierzchowne.

Jak kupić samochód we Francji?

Jeśli znalazłeś auto we Francji, spełnia ono Twoje wymagania, jest w dobrym stanie technicznym i ma atrakcyjną cenę, możesz przystąpić do finalizacji transakcji. Potwierdzeniem zakupu samochodu jest faktura lub dwujęzyczna umowa kupna-sprzedaży.

Pamiętaj, aby znalazły się w niej wszystkie najważniejsze informacje:

  • dane stron transakcji:  imię, nazwisko i dokładny adres;
  • dane pojazdu: marka, model, data pierwszej rejestracji, rok produkcji, numer rejestracyjny, przebieg, numer VIN, pojemność silnika;
  • cena sprzedaży;
  • miejscowość i data zawarcia umowy;
  • podpisy kupującego i sprzedającego;
  • adnotacja o aktualnym przebiegu i braku ukrytych wad.

Dzięki temu umowa nie tylko posłuży do rejestracji sprowadzonego pojazdu, ale będzie również narzędziem w ewentualnym dochodzeniu swoich praw z tytułu rękojmi, jeśli samochód jest niezgodny z zapisami w umowie.

Poza umową sprzedawca musi przekazać:

  • certificat d’immatriculation – francuski odpowiednik dowodu rejestracyjnego. Powinien zostać przekreślony i podpisany przez sprzedającego z datą i godziną sprzedaży;
  • un certificat de situation ou de non-gage – dokument potwierdzający, że auto nie jest obciążone kredytem;
  • le rapport de contrôle technique – raport kontroli technicznej, którego należy się domagać, kiedy samochód ma więcej niż 4 lata, a sprzedawcą jest osobą prywatną. Żeby zagwarantować jego aktualność, musi pochodzić on z ostatnich 6 miesięcy użytkowania samochodu;
  • le certificat de session – zaświadczenie o zbyciu pojazdu. Sprzedawca otrzymuje je w prefekturze. Ważne, aby podpis na zaświadczeniu był identyczny z tym w dowodzie rejestracyjnym.

Zapytaj też o książkę serwisową i kartę pojazdu.

Jak sprowadzić auto z Francji?

Jeśli chcesz wrócić do kraju na kołach, musisz wykupić tablice wyjazdowe w prefekturze po tym, jak właściciel zda dotychczasowe tablice rejestracyjne i wyrejestruje pojazd. Koszt takich tablic w zależności od regionu Francji wynosi od 50 do 80 euro. Czas oczekiwania to maksymalnie 2 dni.

Dla poruszania się po drogach samochód musi mieć też ważne badanie techniczne. Łatwo to zweryfikujesz, ponieważ auta we Francji mają na przedniej szybie samochodu naklejkę z danymi stacji diagnostycznej, gdzie dokonano ostatniego badania technicznego. Pamiętaj, że we Francji pierwsze badanie techniczne auto przechodzi w ciągu 4 lat od daty pierwszej rejestracji. Kolejne odbywają się już co 2 lata. Musisz także wykupić tymczasowe ubezpieczenie OC na 30 dni. To koszt ok. 100 euro.

Ominiesz formalności z zakupem tablic tymczasowych, ubezpieczeniem OC oraz przeglądem, jeśli zamierzasz przewieźć samochód na lawecie. Niekiedy to jedyna możliwa forma transportu, jeśli do dokumentów zostanie wpisana adnotacja “circulation interdite”, czyli jazda zabroniona. Za transport auta z Francji do Polski na lawecie zapłacisz przynajmniej ok. 2000 złotych.

Formalności w Polsce

W ciągu 30 dni auto z Francji musisz zarejestrować w Polsce. W innym wypadku narażasz się na karę administracyjną w wysokości od 200 do 1000 zł. Wcześniej Twoim obowiązkiem jest opłacenie akcyzy, przetłumaczenie dokumentów i wykonanie badania technicznego.

Akcyza

Stawki akcyzy są zależne od pojemności silnika sprowadzanego auta. Dla pojazdów z silnikiem spalinowym to:

  • 3,1% dla aut z silnikiem o pojemności do 2000 cm³,
  • 18,6% dla aut z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm³.

Dla hybryd stawka jest o połowę niższa:

  • 1,55% dla hybryd z silnikiem o pojemności do 2000 cm³,
  • 9,3% dla hybryd z silnikiem o pojemności od 2000 cm³ do 3500 cm³.

Najpierw w ciągu 14 dni od przywozu auta do Polski złóż Deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U). Zrobisz to w urzędzie skarbowym lub przy użyciu Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.

Natomiast w ciągu 30 dni musisz opłacić podatek akcyzowy. Najszybciej i najwygodniej akcyzę opłacić w urzędzie skarbowym lub przez Internet. Po opłaceniu akcyzy pobierz zaświadczenie o uregulowaniu płatności.

Tłumaczenie dokumentów

Jeśli umowa zakupu samochodu jest sporządzona również w języku polskim, nie musisz tłumaczyć jej u tłumacza przysięgłego, choć zawsze zapoznaj się z wymaganiami w tej sprawie właściwego urzędu. Często wystarczy jednak sczytanie umowy przez tłumacza i zatwierdzenie pieczęcią.

Z reguły tłumaczyć nie trzeba również dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu, jeśli takowa była wydana. Wyjątkiem są jakieś dodatkowe zapiski w dokumentach.

Badania techniczne

Przed rejestracją i nadaniem numeru rejestracyjnego w Polsce, wymagane jest też badanie techniczne. Wykona je każda stacja diagnostyczna. To tzw. przegląd zerowy, czyli pierwsze badanie techniczne pojazdu w kraju.

Diagnosta sprawdza stan techniczny, zgodność numerów nadwozia, oświetlenie, układ hamulcowy, kierowniczy i wiele innych elementów. Następuje też sprawdzenie przebiegu i zapisanie go w bazie.

Cena badania technicznego dla samochodów osobowych to 99 zł lub 162 zł, kiedy posiadają one instalację LPG. Cena przeglądu może być jednak wyższa, gdyż stacje diagnostyczne mogą dodatkowo zarabiać na tak zwanym Dokumencie Identyfikacyjnym Pojazdu (DIP).

Wówczas przegląd zwykłego auta może kosztować nawet ponad 150 zł. Dlatego warto wcześniej skontaktować się z daną stacją i zapytać, ile kosztuje pierwszy przegląd samochodu z zagranicy.

Rejestracja samochodu z Francji – opłaty i dokumenty

Jeśli skompletujesz wszystkie dokumenty, rejestracja auta z Francji nie sprawia problemów. Do wydziału komunikacji zabierz ze sobą:

  • wniosek o rejestrację,
  • potwierdzenie opłaty akcyzy,
  • umowę kupna-sprzedaży lub fakturę,
  • odpowiednik polskiego dowodu rejestracyjnego w oryginale,
  • tymczasowe tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku,
  • zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym,
  • dowód osobisty lub dokument z CEIDG/KRS (dla osoby prawnej),
  • potwierdzenie wniesienia opłat.

Rejestracja samochodu z Francji kosztuje 256 zł. Koszt rośnie do 1176 zł, jeśli decydujesz się na indywidualne tablice rejestracyjne.

  • 75 zł – karta pojazdu,
  • 80 zł – zwyczajne tablice rejestracyjne (1000 zł – tablice indywidualne),
  • 54 zł – dowód rejestracyjny,
  • 13,50 zł – pozwolenie czasowe,
  • 18,50 zł – nalepka kontrolna,
  • 12,50 zł – nalepka legalizacyjna,
  • 2,50 zł – opłata ewidencyjna.

Pamiętaj, że po rejestracji musisz wykupić ubezpieczenie OC.

Bez wątpienia samochody z Francji są ciekawą alternatywą dla importu z Niemiec, Holandii czy Belgii. Sama procedura importu i rejestracji nie jest skomplikowana. Więcej problemów przysparza wycieczka do Francji w celu znalezienia i oceny weryfikowanego egzemplarza.

Dlatego dla oszczędności czasu i pieniędzy francuskie auta warto wstępnie weryfikować już w Polsce. Skoro wiesz, jak sprawdzić VIN auta z Francji, nie będziesz mieć z tym żadnego problemu. W ten sposób pozostawisz sobie tylko egzemplarze o nienagannej historii, których cena jest adekwatna do stanu technicznego.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: