Asystent parkowania. Co to jest i jak działa system Park Assist?

Jak działa asystent parkowania Park Assist?

W artykule przeczytasz

Bez wątpienia asystent parkowania to system, który w dużym stopniu ułatwia prawidłowo zaparkować pojazd, zwłaszcza na zatłoczonych parkingach. Sprawdzamy, jak działa Park Assist.

Park Assist, czyli jak działa inteligentny asystent parkowania

Jak wskazuje jego nazwa, asystent parkowania to system, który wspomaga kierowcę w manewrze parkowania. Jest on przydatny zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Wielokrotnie mamy w nich problem ze znalezieniem wolnego miejsca parkingowego, a parkowanie wymaga sporych umiejętności. Automatyczne parkowanie z systemem Park Assist jest wówczas szybkie i bezstresowe.

System był przez lata udoskonalany. Dziś bazuje nie tylko na zestawie czujników parkowania zamontowanych na przednim i tylnym zderzaku, ale też na systemie kamer. Fale ultradźwiękowe odbijają się od potencjalnej przeszkody, a komputer oblicza, w jakiej odległości znajduje się ona od krawędzi auta. Z kolei na wyświetlaczu kierowca widzi obraz na linii wykorzystywanej do manewru parkowania.

Standardowy asystent parkowania wykryje wolne miejsca i wykona automatyczne parkowanie prostopadle lub równolegle do krawędzi jezdni. Jako kierowcy musimy aktywować system, a następnie z prędkością do ok. 30 km/h przejechać obok luki, aby system sprawdził, czy jest ona wystarczająco duża. Tutaj jest ona różna w zależności od wersji systemu i długości samochodu. Później należy tylko kontrolować pedały gazu i hamulca, jak również zmieniać biegi zgodnie z zaleceniami komputera. Co najtrudniejsze, czyli kręcenie kierownicą – należy do zadań asystenta.

Po włączeniu biegu wstecznego system Park Assist zaczyna wolno toczyć się do tyłu, a komputer wydaje akustyczne polecenie, aby puścić kierownicę. Co ważne, jeśli dotniemy koła kierownicy, układ automatycznie się wyłącza.

Jeszcze dalej idą najnowsze asystenty (np. Parking Assistant Plus w BMW). W tym przypadku nasza praca sprowadza się tylko do wciśnięcia jednego przycisku na kierownicy. System wspomagający parkowanie zajmie się całą resztą, włącznie ze sterowaniem pedałami i zmianą biegów.

Jak rozwijał się system Park Assist?

Początków asystenta parkowania trzeba szukać przeszło 20 lat temu. W 1997 roku Volkswagen w modelu Golf IV jako pierwszy zastosował cztery ultradźwiękowe czujniki cofania w tylnym zderzaku. W 2005 r. w Passacie B5 podwojono liczbę czujników ultradźwiękowych, dodając cztery dodatkowe sensory z przodu.

Kolejny krok w rozwoju systemu miał miejsce w 2010 roku, kiedy wprowadzono OPS, czyli optyczny system parkowania. Na ekranie pojawiły się kreski, które pomagały kierowcy manewrować autem na parkingu. Już 2 lata później w Golfie stosowano system OPS 360 stopni, który przeszkody wskazywał z każdej strony pojazdu.

Tyle, jeśli chodzi o same czujniki. Prawdziwy asystent parkowania po raz pierwszy pojawił się w 2006 roku. Volkswagen wdrożył wówczas system Park Assist, który w ogromnym stopniu ułatwiał parkowanie. Układ automatycznie wykonywał obroty kierownicą. Kierowca musiał jedynie operować pedałami hamulca, gazu i drążkiem zmiany biegów.

W 2010 roku pojawił się Park Assist 2.0, który był precyzyjniejszy. O ile w systemie Park Assist 1.0 układ był gotów automatycznie zaparkować równolegle w luce dłuższej od auta o 140 cm, po aktualizacji mogła ona wynosić zaledwie 90 cm powyżej długości pojazdu. Aktywny asystent parkowania umożliwiał też automatyczny wyjazd z miejsc równoległych do krawędzi jezdni.

W 2012 roku pojawiła się kolejna aktualizacja, która poza tzw. kopertą (parkowanie równoległe) pozwalała automatycznie wykonać manewr parkowania prostopadłego tyłem. Od 2015 roku stosuje się już wersję Park Assist 3.0, kiedy luka niezbędna do parkowania równoległego zmniejszyła się zaledwie do 80 cm wolnej przestrzeni poza długość auta. Możliwe jest też parkowanie prostopadłe przodem. System potrafi też automatycznie przyhamować i zapobiec w ten sposób stłuczce parkingowej.

Asystent parkowania pomoże uniknąć mandatu?

Obecnie system Park Assist znajdziemy w samochodach niemal każdej marki. Również cena za ten dodatkowy układ doposażenia jest coraz niższa. Możemy być też pewni, że nie jest to koniec jego udoskonalania. Już dziś w dużej mierze ułatwia on znalezienie miejsca parkingowego i zaparkowanie samochodu, a producenci nieustannie starają się go rozwijać. Dlatego warto zastanowić się, czy doposażyć w niego swój pojazd.

System wspomagający parkowanie pomaga w szybszym zaparkowaniu auta. Być może ochroni też przed mandatem. O pomyśle karania mandatami za zajmowanie dwóch miejsc parkingowych pisaliśmy już w 2018 roku w artykule “Będą wyższe kary za niechlujne parkowanie?“. Jako że w większości miast brakuje miejsc parkingowych, takie przepisy są pewnie tylko kwestią czasu.

Oczywiście nawet pomimo zaawansowanej technologii i ciągłych usprawnień systemu, jako kierowcy musimy pozostać czujni i uważni. Podczas manewru parkowania należy polegać też na własnej ocenie sytuacji. Zwłaszcza że w każdej chwili możemy złapać za kierownicę i wyłączyć system automatycznego parkowania.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też: