Zaparowane reflektory
Zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym, kiedy zmrok zapada stosunkowo szybko, dobra widoczność jest kluczowa dla zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym. To kwestia istotna z punktu widzenia kierowcy, jego pasażerów, ale również innych uczestników ruchu, w tym także słabo chronionych na wypadek wypadku – pieszych i rowerzystów. Widoczność na drodze ograniczają zaparowane reflektory. Dlatego podpowiadamy, co jest przyczyną parujących lamp oraz jak poradzić sobie z takim problemem.

W artykule przeczytasz

Dlaczego reflektory parują?

Zaparowane reflektory to wynik nadmiaru pary wodnej w lampie. Taki stan nie tylko ogranicza widoczność kierowcy po zmroku i obniża bezpieczeństwo, ale również może być przyczyną uszkodzenia lampy i przepalenia żarówki. Sam problem z zaparowanymi reflektorami może mieć różne podłoże, natomiast wynika z pojawienia się wilgoci wewnątrz obudowy (np. mycie auta, jazda w czasie intensywnych opadów deszczu). Po włączeniu świateł – w wyniku nagrzewania wnętrza reflektora – woda zaczyna parować i skraplać się na powierzchni lampy.

Przeczytaj też: “Jak wymienić koło w samochodzie na drodze?

Zaparowane lampy – przyczyny

Przyczyn powstawania tego zjawiska może być kilka. Do najpopularniejszych powodów parowania lamp samochodowych należą przede wszystkim:

  • Uszkodzenie lampy – nawet niewielkie pęknięcie obudowy, na przykład w wyniku drobnej stłuczki lub uderzenia kamienia, może skutkować powstaniem szczeliny, przez którą do wnętrza przedostawać się będzie woda.
  • Rozszczelnienie reflektora – do rozszczelnienia lampy dochodzi w wyniku uszkodzenia uszczelek pokrywy żarówek reflektora znajdujących się od strony silnika, ale też z powodu przerwania łączenia kleju pomiędzy obudową i szkłem. Może do tego prowadzić także niepoprawne zamknięcie pokrywy reflektora po wymianie żarówek.
  • Zatkanie otworu wentylacyjnego – w reflektorach znajdują się specjalne otwory służące wentylacji i wyrównaniu ciśnienia między wnętrzem lampy a otoczeniem. Zatkanie tych otworów to kolejna możliwa przyczyna parowania reflektorów, a co gorsza efekt ten występuje stale.
  • Naturalny proces wentylacji – wilgoć do wnętrza reflektora może przedostawać się w sposób naturalny poprzez wspomniane otwory wentylacyjne. Jeżeli para wodna pojawia się tylko w rogach reflektora, może to być zjawisko naturalne, które nie musi świadczyć o usterce lampy.

Parujące reflektory – co zrobić?

Jeżeli zaparowana lampa to wynik naturalnego zjawiska, a para nie przysłania strumienia światła, można odstąpić od usuwania problemu. Sytuacja wygląda inaczej, kiedy para przysłania i załamuje światło żarówki. W takiej sytuacji, żeby znaleźć przyczynę usterki, należy postępować krok po kroku zgodnie z poniższymi wskazówkami:

  • Kontrola pod kątem uszkodzeń mechanicznych – pęknięcia i dziury można zakleić klejem lub załatać przy wykorzystaniu spawarki do tworzyw sztucznych. Przy uszkodzeniu szkła reflektora, najczęściej niewymiennego, zachodzi konieczność wymiany całej lampy.
  • Kontrola otworów wentylacyjnych reflektora – jeżeli otwory wentylacyjne są drożne, nie jest to przyczyną problemu.
  • Kontrola poprawnego montażu lamp – może to być wynik błędnego montażu tylnej osłony reflektora po samodzielnej wymianie żarówki.
  • Kontrola uszczelek – sprawdzenie uszczelek, które w toku eksploatacji ulegają zużyciu.
  • Kontrola uszczelnienia pomiędzy obudową lampy i szkłem – nieszczelność można uzupełnić wysokotemperaturowym silikonem.

 

Przeczytaj też: “Polerowanie reflektorów w samochodzie – jak czyścić lampy auta?

Jak usunąć wilgoć z lamp w samochodzie?

Znalezienie przyczyn problemu parowania reflektorów i usunięcie usterki ma kluczowe znaczenie. Już po likwidacji przyczyny parujących lamp pozostaje usunąć wilgoć znajdującą się w reflektorze. Jest to stosunkowo proste. Najprościej krok po kroku postępować zgodnie z poniższymi wskazówkami – od najprostszego:

  • Pozostawienie samochodu na słońcu – nagrzanie się wnętrza reflektorów poskutkuje odparowaniem wilgoci otworami wentylacyjnymi.
  • Załączenie świateł mijania – skutkuje to powolnym odparowywaniem wilgoci poprzez otwory wentylacyjne.
  • Umieszczenie we wnętrzu lampy niewielkiego pochłaniacza wilgoci – tylko jeżeli jest to możliwe.
  • Suszenie wnętrza suszarką – ogrzewanie suszarką zewnętrznych elementów lampy. Należy zachować przy tym dużą ostrożność, aby nie uszkodzić obudowy z poliwęglanu. Dlatego nie należy korzystać z suszarki zbyt długo i kierować gorącego strumienia powietrza w jeden punkt.

 

Przeczytaj też: “Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – co to jest, jak wykonać?

Natomiast mocno ryzykowne jest nawiercanie obudowy lampy. To rozwiązanie tylko tymczasowe, które faktycznie pozwoli szybko usunąć wodę z reflektora. Jednak w długim terminie nawiercenie obudowy reflektora skutkuje tym, że do lampy będzie przedostawać się jeszcze więcej wilgoci oraz zanieczyszczeń. W konsekwencji doprowadzi to do uszkodzenia świateł i częstego przepalania żarówek.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

FAQ

Dlaczego lampy w samochodzie parują?

Zaparowana lampa to wynik nadmiaru pary wodnej we wnętrzu reflektora. Po włączeniu świateł, w wyniku nagrzewania lampy woda paruje i skrapla się na wewnętrznej stronie obudowy.

Jakie są przyczyny zaparowanych reflektorów?

Najczęściej to wynik uszkodzenia mechanicznego lampy. Inne przyczyny to rozszczelnienie obudowy lub zatkanie otworów wentylacyjnych. W związku z tym, poprzez otwory wentylacyjne, do częściowego zaparowania reflektora dojść może w wyniku naturalnego zjawiska.

Kiedy nie trzeba usuwać wilgoci z lampy?

W związku z tym, że w reflektorze znajdują się otwory wentylacyjne, niewielkie zaparowanie kloszy jest proesem naturalnym. Nie trzeba podejmować żadnych działań, jeżeli skraplająca się na obudowie para nie przysłania strumienia światła, ale gromadzi się w rogach.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.