Dlaczego reflektory parują?
Zaparowane reflektory to wynik nadmiaru pary wodnej w lampie. Taki stan nie tylko ogranicza widoczność kierowcy po zmroku i obniża bezpieczeństwo, ale również może być przyczyną uszkodzenia lampy i przepalenia żarówki. Sam problem z zaparowanymi reflektorami może mieć różne podłoże, natomiast wynika z pojawienia się wilgoci wewnątrz obudowy (np. mycie auta, jazda w czasie intensywnych opadów deszczu). Po włączeniu świateł – w wyniku nagrzewania wnętrza reflektora – woda zaczyna parować i skraplać się na powierzchni lampy.
Przeczytaj też: “Jak wymienić koło w samochodzie na drodze?”
Zaparowane lampy – przyczyny
Przyczyn powstawania tego zjawiska może być kilka. Do najpopularniejszych powodów parowania lamp samochodowych należą przede wszystkim:
- Uszkodzenie lampy – nawet niewielkie pęknięcie obudowy, na przykład w wyniku drobnej stłuczki lub uderzenia kamienia, może skutkować powstaniem szczeliny, przez którą do wnętrza przedostawać się będzie woda.
- Rozszczelnienie reflektora – do rozszczelnienia lampy dochodzi w wyniku uszkodzenia uszczelek pokrywy żarówek reflektora znajdujących się od strony silnika, ale też z powodu przerwania łączenia kleju pomiędzy obudową i szkłem. Może do tego prowadzić także niepoprawne zamknięcie pokrywy reflektora po wymianie żarówek.
- Zatkanie otworu wentylacyjnego – w reflektorach znajdują się specjalne otwory służące wentylacji i wyrównaniu ciśnienia między wnętrzem lampy a otoczeniem. Zatkanie tych otworów to kolejna możliwa przyczyna parowania reflektorów, a co gorsza efekt ten występuje stale.
- Naturalny proces wentylacji – wilgoć do wnętrza reflektora może przedostawać się w sposób naturalny poprzez wspomniane otwory wentylacyjne. Jeżeli para wodna pojawia się tylko w rogach reflektora, może to być zjawisko naturalne, które nie musi świadczyć o usterce lampy.
Parujące reflektory – co zrobić?
Jeżeli zaparowana lampa to wynik naturalnego zjawiska, a para nie przysłania strumienia światła, można odstąpić od usuwania problemu. Sytuacja wygląda inaczej, kiedy para przysłania i załamuje światło żarówki. W takiej sytuacji, żeby znaleźć przyczynę usterki, należy postępować krok po kroku zgodnie z poniższymi wskazówkami:
- Kontrola pod kątem uszkodzeń mechanicznych – pęknięcia i dziury można zakleić klejem lub załatać przy wykorzystaniu spawarki do tworzyw sztucznych. Przy uszkodzeniu szkła reflektora, najczęściej niewymiennego, zachodzi konieczność wymiany całej lampy.
- Kontrola otworów wentylacyjnych reflektora – jeżeli otwory wentylacyjne są drożne, nie jest to przyczyną problemu.
- Kontrola poprawnego montażu lamp – może to być wynik błędnego montażu tylnej osłony reflektora po samodzielnej wymianie żarówki.
- Kontrola uszczelek – sprawdzenie uszczelek, które w toku eksploatacji ulegają zużyciu.
- Kontrola uszczelnienia pomiędzy obudową lampy i szkłem – nieszczelność można uzupełnić wysokotemperaturowym silikonem.
Przeczytaj też: “Polerowanie reflektorów w samochodzie – jak czyścić lampy auta?”
Jak usunąć wilgoć z lamp w samochodzie?
Znalezienie przyczyn problemu parowania reflektorów i usunięcie usterki ma kluczowe znaczenie. Już po likwidacji przyczyny parujących lamp pozostaje usunąć wilgoć znajdującą się w reflektorze. Jest to stosunkowo proste. Najprościej krok po kroku postępować zgodnie z poniższymi wskazówkami – od najprostszego:
- Pozostawienie samochodu na słońcu – nagrzanie się wnętrza reflektorów poskutkuje odparowaniem wilgoci otworami wentylacyjnymi.
- Załączenie świateł mijania – skutkuje to powolnym odparowywaniem wilgoci poprzez otwory wentylacyjne.
- Umieszczenie we wnętrzu lampy niewielkiego pochłaniacza wilgoci – tylko jeżeli jest to możliwe.
- Suszenie wnętrza suszarką – ogrzewanie suszarką zewnętrznych elementów lampy. Należy zachować przy tym dużą ostrożność, aby nie uszkodzić obudowy z poliwęglanu. Dlatego nie należy korzystać z suszarki zbyt długo i kierować gorącego strumienia powietrza w jeden punkt.
Przeczytaj też: “Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – co to jest, jak wykonać?”
Natomiast mocno ryzykowne jest nawiercanie obudowy lampy. To rozwiązanie tylko tymczasowe, które faktycznie pozwoli szybko usunąć wodę z reflektora. Jednak w długim terminie nawiercenie obudowy reflektora skutkuje tym, że do lampy będzie przedostawać się jeszcze więcej wilgoci oraz zanieczyszczeń. W konsekwencji doprowadzi to do uszkodzenia świateł i częstego przepalania żarówek.
FAQ
Dlaczego lampy w samochodzie parują?
Zaparowana lampa to wynik nadmiaru pary wodnej we wnętrzu reflektora. Po włączeniu świateł, w wyniku nagrzewania lampy woda paruje i skrapla się na wewnętrznej stronie obudowy.
Jakie są przyczyny zaparowanych reflektorów?
Najczęściej to wynik uszkodzenia mechanicznego lampy. Inne przyczyny to rozszczelnienie obudowy lub zatkanie otworów wentylacyjnych. W związku z tym, poprzez otwory wentylacyjne, do częściowego zaparowania reflektora dojść może w wyniku naturalnego zjawiska.
Kiedy nie trzeba usuwać wilgoci z lampy?
W związku z tym, że w reflektorze znajdują się otwory wentylacyjne, niewielkie zaparowanie kloszy jest proesem naturalnym. Nie trzeba podejmować żadnych działań, jeżeli skraplająca się na obudowie para nie przysłania strumienia światła, ale gromadzi się w rogach.