Jak sprawdzić akumulator miernikiem?
Akumulatory odmawiają posłuszeństwa zwłaszcza zimą. Narażone na działanie niskich temperatur z czasem tracą swoje pierwotne właściwości, co w końcu może doprowadzić do rozładowania i problemów z uruchomieniem silnika. Dlatego warto regularnie kontrolować stan akumulatora w aucie, zwłaszcza że jest to proste i szybkie. Podpowiadamy, jak korzystać z miernika prądu stałego oraz ile woltów powinien mieć naładowany akumulator.

W artykule przeczytasz

Jak sprawdzić akumulator w samochodzie – przegląd dostępnych metod i urządzeń

Zanim podpowiemy, jak sprawdzić akumulator w aucie, najpierw należy wyjaśnić, dlaczego jest to zasadne. Przypomnijmy, że akumulator to część eksploatacyjna, z reguły wymieniana co kilka lat. Średnia żywotność akumulatora samochodowego wynosi bowiem od 4 do 6 lat.

Przeczytaj też: “Jaki akumulator do auta – wybieramy akumulator samochodowy

Weryfikacja stanu akumulatora to rozsądna decyzja, jeżeli kierowca nie chce rozczarować się o poranku i mieć trudności z uruchomieniem pojazdu. Pomiar napięcia pozwoli ocenić, w jakim stanie jest akumulator samochodowy. Zaleca się, aby stan akumulatora weryfikować przynajmniej raz w roku, ze względu na panujące warunki atmosferyczne najlepiej przed sezonem zimowym. Warto to rozważyć również w autach nieużytkowanych przez dłuższy okres i pozostawionych z podpiętym akumulatorem, czy eksploatowanych głównie na krótkich odcinkach. Wyróżnia się trzy podstawowe sposoby weryfikacji stanu akumulatora:

  • z wykorzystaniem miernika prądu stałego;
  • z wykorzystaniem profesjonalnego testera akumulatorów;
  • z wykorzystaniem areometru do sprawdzania gęstości elektrolitu w akumulatorze – niemożliwe w akumulatorach bezobsługowych.

Jak sprawdzić akumulator miernikiem prądu stałego?

Użycie miernika to najprostszy sposób na sprawdzenie stanu akumulatora. Wystarczy do tego uniwersalny miernik – tzw. multimetr. To urządzenie proste w obsłudze, a przy tym tanie, ponieważ najprostsze multimetry kosztują zaledwie kilkanaście złotych.

Przeczytaj też: “Rozładowany akumulator – co robić?

Jak sprawdzić akumulator miernikiem krok po kroku:

  1. Zaparkuj samochód w bezpiecznym miejscu i zaciągnij hamulec ręczny.
  2. Otwórz maskę auta.
  3. Zdejmij osłony klem (jeżeli występują) lub wyczyść klemy (jeżeli są skorodowane lub zaśniedziałe).
  4. Podepnij przewody do miernika zgodnie z instrukcją.
  5. Przeprowadź pomiar – przyłóż końcówkę czarnego przewodu miernika do minusowej klemy akumulatora, czerwonego – do klemy plusowej.

 

Przy wyłączonym zapłonie napięcie akumulatora powinno mieścić się w granicy od 12 do 12,5 Woltów (V). Jeżeli napięcie jest niższe, może to wskazywać na niedoładowanie lub uszkodzenie akumulatora.

Jak sprawdzić akumulator elektronicznym testerem?

Elektroniczny tester akumulatora jest specjalistycznym urządzeniem diagnostycznym. Przy korzystaniu z testera należy kolejno:

  1. Podpiąć urządzenie do klem akumulatora.
  2. Wskazać w urządzeniu rodzaj i pojemność akumulatora.

 

Tester sprawdza automatycznie poziom naładowania oraz określa sprawność akumulatora. Droższy i bardziej zaawansowany sprzęt wskazuje też przybliżoną gęstość elektrolitu, co docenią właściciele aut wyposażonych w akumulatory bezobsługowe – mokre z ciekłym elektrolitem, AGM i żelowe. W tych akumulatorach nie ma bowiem dostępu do elektrolitu.

Jak sprawdzić elektrolit akumulatora?

Weryfikacja gęstości elektrolitu jest możliwa tylko w akumulatorach obsługowych. Nie ma takiej możliwości w akumulatorach bezobsługowych. Przypomnijmy, że w klasycznych akumulatorach kwasowo-ołowiowych elektrolit przewodzący prąd to wodny roztwór kwasu siarkowego. Wraz z eksploatacją auta elektrolit może wyparowywać z akumulatora.

Przeczytaj też: “Akumulator AGM – budowa, zalety, przeznaczenie, ładowanie

Jak sprawdzić gęstość elektrolitu akumulatora krok po kroku:

  1. Odłącz akumulator – najpierw klemę bieguna ujemnego, następnie – bieguna dodatniego.
  2. Wyciągnij akumulator z samochodu i odłóż na kilka godzin.
  3. Otwórz cele akumulatora – zachowaj przy tym najwyższą ostrożność.
  4. Zmierz gęstość elektrolitu w każdej celi – wykorzystaj do tego areometr.

 

Gęstość elektrolitu w celi powinna wynosić 1,28 g/cm3. Jeżeli jest niższa, może to świadczyć o niedoładowaniu (poniżej 1,25 g/cm3) lub zasiarczeniu i trwałym uszkodzeniu akumulatora (poniżej 1,15 g/cm3). Wymiana akumulatora jest zasadna, jeżeli w jakiejś celi gęstość elektrolitu znacząco różni się od pozostałych. Jeżeli jest na zbliżonym poziomie, nawet przy niższej gęstości w pierwszej kolejności można zamknąć cele i uzupełnić zapas prądu z wykorzystaniem prostownika.

Oprócz gęstości znaczenie ma także poziom elektrolitu, który ocenia się wizualnie. Elektrolit powinien zakrywać płytki znajdujące się w akumulatorze. Jeżeli jest go zbyt mało, należy dolać wody destylowanej lub demineralizowanej do wysokości około 1 cm powyżej płytek. Warto także zwrócić uwagę na kolor. Elektrolit powinien być bezbarwny. Inne zabarwienie może świadczyć o dłuższym używaniu niedoładowanego akumulatora.

Przeczytaj też: “Wymiana akumulatora – jak wymienić akumulator szybko i bezpiecznie?

Jak zadbać o akumulator – podstawowe zasady

Żeby wydłużyć żywotność akumulatora, należy stosować się do poniższych zasad:

  • regularne sprawdzanie napięcia akumulatora oraz stanu i poziomu elektrolitu (jeżeli to możliwe);
  • oczyszczanie zaśniedziałych klem i zabezpieczanie ich przed degradacją – zaleca się stosowanie szczotek do klem i wazeliny technicznej;
  • regularne pokonywanie dłuższych odcinków drogi – jazda na krótkich odcinkach grozi niedoładowaniem (pełne naładowanie akumulatora alternatorem następuje po przejechaniu przynajmniej około 15 kilometrów);
  • wyciąganie akumulatora z samochodu na czas dłuższych postojów – akumulator znajdujący się w nieużytkowanym aucie traci swoje właściwości aż do pełnego rozładowania;
  • sprawny alternator i rozrusznik – niesprawny rozrusznik zbyt mocno obciąża akumulator (ryzyko rozładowania lub uszkodzenia), niesprawny alternator – nie doładowuje w pełni akumulatora.

 

Wyjaśniliśmy, jak sprawdzić akumulator w aucie. Bezsprzecznie najtańszym i najprostszym sposobem jest skorzystanie z uniwersalnego miernika prądu stałego. Bardziej funkcjonalny, aczkolwiek także prosty w obsłudze jest tester diagnostyczny. Najbardziej skomplikowane i wymagające zachowania dużej ostrożności jest mierzenie gęstości elektrolitu areometrem, co jest możliwe tylko w akumulatorach obsługowych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

FAQ

Jakimi narzędziami można sprawdzić stan akumulatora?

Pomiar napięcia najprościej wykonać z wykorzystaniem multimetru. Zaawansowanym urządzeniem jest tester akumulatorów. Natomiast areometr pozwala sprawdzić gęstość elektrolitu, aczkolwiek tylko w akumulatorach obsługowych.

Jak podpiąć multimetr do akumulatora?

Żeby sprawdzić napięcie akumulatora multimetrem, należy przyłożyć końcówkę czarnego przewodu miernika do klemy minusowej, czerwonego – do klemy dodatniej. Prawidłowe napięcie przy wyłączonym zapłonie powinno wynosić od 12 do 12,5 V.

Jak działa elektroniczny tester akumulatorów?

To zaawansowane urządzenie podłączane do klem akumulatora. Tester wskazuje poziom naładowania oraz określa sprawność akumulatora, a w bardziej zaawansowanych modelach również przybliżoną gęstość elektrolitu.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.