Holowanie samochodu elektrycznego – czy można, jak holować?

Udostępnij
Wasza ocena
Holowanie samochodu elektrycznego
Samochody elektryczne wciąż budzą stosunkowo niewielkie zainteresowanie. Natomiast faktem jest, że na polskich drogach aut z napędem bezemisyjnym regularnie przybywa. W związku z tym coraz częściej można zaobserwować unieruchomione auta elektryczne, na przykład wskutek wypadku, awarii czy rozładowania akumulatora. Dlatego warto wiedzieć, jak wygląda holowanie samochodu elektrycznego. Podpowiadamy, czy taki proces w ogóle jest możliwy, czy może konieczne jest wezwanie holownika lub lawety.

W artykule przeczytasz

Rozładowany akumulator – główna przyczyna unieruchomienia aut elektrycznych

Zanim podpowiemy, jak wygląda holowanie samochodu elektrycznego, wcześniej należy podać główną przyczynę unieruchomienia pojazdu z silnikiem bezemisyjnym. Przyczyną mogą być awaria czy wypadek. Jednak najczęściej problem leży w rozładowanym akumulatorze 12 V.

Wbrew temu, co się może wydawać, auta elektryczne korzystają z niskonapięciowej instalacji 12 V. Taki akumulator obsługuje komputer pokładowy uruchamiający i obsługujący akumulator wysokiego napięcia. Oprócz tego instalacja niskonapięciowa zasila oświetlenie oraz elementy wyposażenia (m.in. silniki wycieraczek, pompki spryskiwaczy, centralny zamek, nawigacja, systemy wspomagające kierownicę, alarm, przyrządy pomiarowe, radio).

Na szczęście brak napięcia w instalacji 12 V można w prosty sposób rozwiązać. Wystarczy do tego energia z innego pojazdu. Rozładowany akumulator można też podładować boosterem energii lub ładowarką.

Przeczytaj też: “Holowanie na autostradzie – przepisy, jaki mandat, jak się zachować?

Czy można holować auta elektryczne?

Holowanie samochodu elektrycznego jest możliwe, natomiast tylko wówczas, kiedy producent dopuszcza taką procedurę. Oprócz tego holowanie auta elektrycznego musi odbywać się na zasadach określonych przez producenta.

W wyjątkowych sytuacjach holowanie samochodów elektrycznych dopuszczają marki należące do grupy Volkswagena. Natomiast liczni producenci (np. Tesla, Hyundai, BMW) zabraniają tradycyjnego holowania. Często holowanie jest możliwe wyłącznie przy całkowitym unieruchomieniu kół auta z napędem bezemisyjnym. Wówczas wymagana jest laweta lub holownik, koniecznie po podłożeniu rolek pod tylne koła.

Przeczytaj też: “Holowanie automatu. Jak holować samochód z automatyczną skrzynią?

Holowanie samochodu elektrycznego – zasady

Jeżeli producent dopuszcza holowanie auta elektrycznego, należy przestrzegać zaleceń. Poniżej wskazujemy najważniejsze zasady holowania samochodów elektrycznych, tj.:

  • dezaktywowanie blokady kierownicy i przestawienie trybu pracy napędu z “P” na “N” – jest to konieczne również podczas wciągania auta na lawetę (w innym wypadku transport jest możliwy tylko po podłożeniu rolek pod koła tylnej osi);
  • holowanie auta elektrycznego jest dopuszczalne tylko na niewielkich dystansach (zwykle do 50 km);
  • Maksymalna prędkość holowania samochodu elektrycznego nie powinna przekraczać 50 km/h;
  • jeżeli podczas holowania auta elektrycznego pojawią się czerwone kontrolki (np. awaria układu kierowniczego, przegrzewanie się napędu), należy natychmiast zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu;
  • żeby zapobiec przegrzaniu akumulatora lub silnika, podczas holowania nie należy korzystać z funkcji odzysku energii (rekuperacja).
  • masa pojazdu holującego powinna przekraczać wagę holowanego auta elektrycznego;
  • do holowania samochodu elektrycznego należy użyć elastycznej liny;
  • jeżeli w wyniku hamowania (np. podczas zjazdów) jest wyczuwalny zapach spalenizny, należy zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić stan układu hamowania;
  • należy stosować się do ogólnych zasad holowania (m.in. płynna jazda i utrzymywanie napiętej liny).

 

Jeżeli nawet producent dopuszcza taką procedurę na krótkim dystansie, lepiej odstąpić od holowania samochodu elektrycznego. Bezpieczniej powierzyć transport auta specjalistom z wykorzystaniem lawety lub holownika.

Przeczytaj też: “Holowanie auta – przepisy, zasady, czym holować samochód?

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

FAQ

Co jest najczęstszym powodem unieruchomienia auta elektrycznego?

Samochód elektryczny może zostać unieruchomiony wskutek wypadku lub awarii. Natomiast najczęściej to wina rozładowanego akumulatora 12 V. Oprócz zasilania oświetlenia oraz elementów wyposażenia obsługuje on również układ napędowy.

Czy producenci dopuszczają holowanie samochodu elektrycznego?

Poszczególni producenci dopuszczają holowanie auta z napędem bezemisyjnym. Jednak częściej jest to zabronione, ponieważ może doprowadzić do uszkodzenia pojazdu.

Jak bezpiecznie holować samochód z napędem elektrycznym?

Najbezpieczniej powierzyć to specjalistom z pomocy drogowej. Unieruchomiony samochód elektryczny można przetransportować na lawecie. Sprawdzi się także holownik po podłożeniu rolek pod koła tylnej osi.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.