Rozładowany akumulator – główna przyczyna unieruchomienia aut elektrycznych
Zanim podpowiemy, jak wygląda holowanie samochodu elektrycznego, wcześniej należy podać główną przyczynę unieruchomienia pojazdu z silnikiem bezemisyjnym. Przyczyną mogą być awaria czy wypadek. Jednak najczęściej problem leży w rozładowanym akumulatorze 12 V.
Wbrew temu, co się może wydawać, auta elektryczne korzystają z niskonapięciowej instalacji 12 V. Taki akumulator obsługuje komputer pokładowy uruchamiający i obsługujący akumulator wysokiego napięcia. Oprócz tego instalacja niskonapięciowa zasila oświetlenie oraz elementy wyposażenia (m.in. silniki wycieraczek, pompki spryskiwaczy, centralny zamek, nawigacja, systemy wspomagające kierownicę, alarm, przyrządy pomiarowe, radio).
Na szczęście brak napięcia w instalacji 12 V można w prosty sposób rozwiązać. Wystarczy do tego energia z innego pojazdu. Rozładowany akumulator można też podładować boosterem energii lub ładowarką.
Przeczytaj też: “Holowanie na autostradzie – przepisy, jaki mandat, jak się zachować?”
Czy można holować auta elektryczne?
Holowanie samochodu elektrycznego jest możliwe, natomiast tylko wówczas, kiedy producent dopuszcza taką procedurę. Oprócz tego holowanie auta elektrycznego musi odbywać się na zasadach określonych przez producenta.
W wyjątkowych sytuacjach holowanie samochodów elektrycznych dopuszczają marki należące do grupy Volkswagena. Natomiast liczni producenci (np. Tesla, Hyundai, BMW) zabraniają tradycyjnego holowania. Często holowanie jest możliwe wyłącznie przy całkowitym unieruchomieniu kół auta z napędem bezemisyjnym. Wówczas wymagana jest laweta lub holownik, koniecznie po podłożeniu rolek pod tylne koła.
Przeczytaj też: “Holowanie automatu. Jak holować samochód z automatyczną skrzynią?”
Holowanie samochodu elektrycznego – zasady
Jeżeli producent dopuszcza holowanie auta elektrycznego, należy przestrzegać zaleceń. Poniżej wskazujemy najważniejsze zasady holowania samochodów elektrycznych, tj.:
- dezaktywowanie blokady kierownicy i przestawienie trybu pracy napędu z “P” na “N” – jest to konieczne również podczas wciągania auta na lawetę (w innym wypadku transport jest możliwy tylko po podłożeniu rolek pod koła tylnej osi);
- holowanie auta elektrycznego jest dopuszczalne tylko na niewielkich dystansach (zwykle do 50 km);
- Maksymalna prędkość holowania samochodu elektrycznego nie powinna przekraczać 50 km/h;
- jeżeli podczas holowania auta elektrycznego pojawią się czerwone kontrolki (np. awaria układu kierowniczego, przegrzewanie się napędu), należy natychmiast zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu;
- żeby zapobiec przegrzaniu akumulatora lub silnika, podczas holowania nie należy korzystać z funkcji odzysku energii (rekuperacja).
- masa pojazdu holującego powinna przekraczać wagę holowanego auta elektrycznego;
- do holowania samochodu elektrycznego należy użyć elastycznej liny;
- jeżeli w wyniku hamowania (np. podczas zjazdów) jest wyczuwalny zapach spalenizny, należy zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić stan układu hamowania;
- należy stosować się do ogólnych zasad holowania (m.in. płynna jazda i utrzymywanie napiętej liny).
Jeżeli nawet producent dopuszcza taką procedurę na krótkim dystansie, lepiej odstąpić od holowania samochodu elektrycznego. Bezpieczniej powierzyć transport auta specjalistom z wykorzystaniem lawety lub holownika.
Przeczytaj też: “Holowanie auta – przepisy, zasady, czym holować samochód?“
FAQ
Co jest najczęstszym powodem unieruchomienia auta elektrycznego?
Samochód elektryczny może zostać unieruchomiony wskutek wypadku lub awarii. Natomiast najczęściej to wina rozładowanego akumulatora 12 V. Oprócz zasilania oświetlenia oraz elementów wyposażenia obsługuje on również układ napędowy.
Czy producenci dopuszczają holowanie samochodu elektrycznego?
Poszczególni producenci dopuszczają holowanie auta z napędem bezemisyjnym. Jednak częściej jest to zabronione, ponieważ może doprowadzić do uszkodzenia pojazdu.
Jak bezpiecznie holować samochód z napędem elektrycznym?
Najbezpieczniej powierzyć to specjalistom z pomocy drogowej. Unieruchomiony samochód elektryczny można przetransportować na lawecie. Sprawdzi się także holownik po podłożeniu rolek pod koła tylnej osi.