Filtr olejowy – co to za część, zasada działania filtra
Filtr oleju w samochodzie jest jednym z elementów układu smarowania. Sam olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny w aucie. Do jego zadań należą m.in.:
- ochrona elementów jednostki napędowej przed korozją;
- zapewnienie właściwej temperatury pracy;
- smarowanie elementów silnika.
Żeby olej krążący w silniku był jak najczystszy, musi być filtrowany i pozbawiany zanieczyszczeń. To zadanie filtra oleju, który usuwa:
- zanieczyszczenia organiczne (m.in. pozostałości po niespalonym paliwie, produkty utleniania);
- zanieczyszczenia nieorganiczne (m.in. cząstki metali, pyły unoszące się w powietrzu).
Filtr oleju, który z zewnątrz przypomina małą metalową puszkę, oczyszcza więc ciecz krążącą w silniku. Jednak jak każda część, również filtr oleju w samochodzie z czasem ulega zużyciu. Brak jego regularnej wymiany może nieść dla właściciela pojazdu przykre konsekwencje finansowe. O ile można zaakceptować większe zużycie paliwa, a nawet spadek wydajności silnika, uszkodzenie i w konsekwencji remont lub wymiana jednostki napędowej to koszty idące przynajmniej w tysiące złotych.
Interwał wymiany filtra oleju w aucie. Co ile wymieniać filtr oleju?
Informacji o interwale wymiany filtra oleju w samochodzie szukać należy w instrukcji obsługi pojazdu. Jednak w określonych sytuacjach można nie trzymać się wskazówek producenta, szczególnie jeżeli rekomenduje on tzw. tryb wymiany LongLife. Oznacza to jazdę na tym samym oleju nawet przez 20 000 do 30 000 km.
Jeżeli nawet nie zaszkodzi to jednostce napędowej, co jest jak najbardziej możliwe, na pewno nie przyniesie żadnych dodatkowych korzyści. Dlatego bezpieczniej jest znacząco skrócić dystans między wymianami oleju i przyjąć następujące wartości:
- co 10 000 do 15 000 km przebiegu;
- nie rzadziej niż raz w roku.
Zmniejszenie kilometrażu wymiany oleju oraz filtra warto rozważyć zwłaszcza w samochodach, które są eksploatowane na krótkich dystansach w warunkach jazdy miejskiej. Wpływ na filtr jest też różny w zależności od rodzaju oleju (np. oleje mineralne i półsyntetyczne wolniej zużywają filtr niż syntetyczne).
Ile kosztuje wymiana filtra oleju w samochodzie?
Szukanie oszczędności na siłę nie ma sensu również z uwagi na stosunkowo niskie koszty wymiany. W warsztacie za wymianę filtra i samego oleju silnikowego należy zapłacić ok. 300 złotych. Oczywiście jest to koszt mocno uśredniony. Cena usługi zależy od rodzaju i ilości oleju, zastosowanego filtra, czy dostępności do części, złożoności prac i czasu robocizny. Za sam filtr najczęściej trzeba zapłacić zaledwie kilkadziesiąt złotych.
Na wymianie oleju silnikowego i filtra można oszczędzić, jeżeli czynność zostanie wykonana samodzielnie. W wielu samochodach nie jest to szczególnie skomplikowane, ale wymaga podnośnika lub najlepiej dostępu do kanału. Zwykle filtr oleju jest umieszczony w dolnej lub górnej (przy korku wlewu oleju) części silnika. Dokładną lokalizację określa instrukcja obsługi auta. Finalne koszty są jednak na tyle niskie, że nie warto szukać specjalnych oszczędności i samodzielna wymiana nie jest zalecana.
Jak dobrać filtr oleju do samochodu?
Filtr nie jest szczególnie skomplikowany pod względem budowy. Ta część z wyglądu przypominająca metalową puszkę składa się m.in. z następujących elementów: uszczelka, pokrywa z gwintem, zawory zwrotne, materiał filtracyjny, wzmocnienie, zawór bezpieczeństwa, obudowa.
Przy wyborze filtra uwagę należy zwrócić m.in. na obecność właściwych zaworów (np. konieczny zawór przeciwzwrotny, jeżeli filtr jest montowany w części bocznej lub górnej silnika) i zastosowany materiał filtracyjny (np. z celulozy z włóknami syntetycznymi, kompozytowy, syntetyczny). Filtr powinien też pasować kształtem, wymiarami i gwintem.
Informacji o filtrze stosowanym w danym modelu auta szukać należy w instrukcji pojazdu. W przypadku hurtowni i sklepów motoryzacyjnych poszukiwania odpowiedniego filtra ułatwia numer VIN samochodu. Korzystając z wyszukiwarki, wystarczy wpisać dane pojazdu, po czym wybrać właściwą część. Zawsze można też skontaktować się z konsultantem. Problem nie występuje, jeżeli wymiana oleju i filtra ma miejsce w warsztacie, gdzie mechanik zajmie się też doborem części i oleju.
Podsumowując, filtr oleju w samochodzie jest kluczowym elementem układu smarowania. Olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w aucie. Żeby mógł spełniać swoje funkcje, musi być czysty i wolny od zanieczyszczeń. Gwarantuje to filtr oleju, który zużywa się jak inne części, dlatego powinien być regularnie wymiany, najlepiej nie rzadziej niż raz w roku lub co ok. 15 000 kilometrów. Brak regularnej wymiany filtra przekłada się na niewłaściwe smarowanie i kondycję elementów silnika, w tym turbosprężarki czy napędu rozrządu. Może to doprowadzić do ich uszkodzenia lub nawet zatarcia całej jednostki napędowej.
Jedna odpowiedź
wymiane oleju niedawno w warsztacie z motointegratora mi robili i przy okazji wychwycili usterke silnika. to mnie utwierdziło ze warsztat należy czasem odwiedzić. dla spkoju ducha.