Dlaczego zimą nie należy zaciągać hamulca ręcznego?

dlaczego zimą nie należy zaciągać hamulca ręcznego

Co możemy powiedzieć o jeździe samochodem w czasie zimy? Nie da się ukryć, że dla wielu kierowców jazda o tej porze roku jest prawdziwą udręką, a zaczyna się ona już o poranku, kiedy to zanim wsiądziemy do samochodu, najpierw musimy zająć się skrobaniem szyb. Dodatkowo właśnie zimą, kiedy temperatury są niskie, o wiele szybciej zużywają się niektóre elementy auta, a w tym akumulator. O tej porze roku spore problemy może też przysporzyć hamulec ręczny. Zastanówmy się więc dlaczego zimą nie należy zaciągać hamulca ręcznego?

Z zaciągniętym hamulcem ręcznym czy na biegu”?

Doświadczeni kierowcy nie ukrywają, że zimą nie należy zaciągać hamulca ręcznego. Szczególnie w sytuacji, kiedy dysponujemy starszym autem. W nowszych autach nie ma z tym wielkiego problemu. W tych starszych jednak jak najbardziej. Przypomnijmy, że obecnie kierowców uczy się, aby swoje samochody zostawiali oni na ludzie z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Zimą w starszych autach może to jednak rodzić spory problem.

Pamiętajmy, że hamulec ręczny to w takich pojazdach stosunkowo prosty system dźwigienek i linek. Z biegiem czasu pancerzyki, których zadaniem jest ochrona linek, tracą szczelność, przez co do wewnątrz przedostają się między innymi brud czy wilgoć. Dostająca się tam woda przy niskich temperaturach zamarza, co rodzi problem z trzymającym hamulcem ręcznym.

Co zrobić z trzymającym hamulcem ręcznym?

Wiemy już, dlaczego zimą nie należy zaciągać hamulca ręcznego i czym takie działanie może grozić. Zdarzyć się nam może jednak chwila zapomnienia. Co wtedy? Na szczęście jest kilka sposobów na to, aby z takim problemem sobie poradzić.

Zacznijmy pd tego, że jazda z zaciągniętym hamulcem ręcznym to najgłupszy pomysł z możliwych. Wprawdzie istnieje szansa na to, że pod wpływem ciepła spowodowanego tarciem linka zostanie odmrożona, ale o wiele bardziej prawdopodobne jest to, że okładzina hamulcowa się podda, a koło zablokuje się na dobre. Wówczas konieczne może być użycie ściągacza do bębnów, co może się jednak skończyć uszkodzeniem samego łożyska.

W pierwszej kolejności warto delikatnie ostukać dane koło. Nie jest bowiem wykluczone, że zapieczona dźwignia lub samoregulator odpuszczą, a my tym samym odblokujemy hamulec.

Najrozsądniej jest natomiast wstawić pojazd do ogrzewanego garażu. Wówczas możemy mieć pewność, że po kilku godzinach linka odpuści, choć oczywiście nie jest powiedziane, że następnego ranka problem się nie powtórzy.

Podsumowanie

Najlepszym sposobem na rozwiązanie problemów z hamulcem ręcznym, jest zabezpieczenie się przed taką sytuacją. W tym celu przed każdą zimą cały układ hamulcowy wraz z hamulcem ręcznym poddać trzeba przeglądowi. Wielokrotnie prace takie wykonać można osobiście, choć dla większej pewności dobrze zlecić je mechanikom. Nie są to koszty zbyt wysokie, a pozwolą uniknąć problemów. Jeżeli natomiast o takim przeglądzie zapomnicie, wiedząc, dlaczego zimą nie należy zaciągać hamulca ręcznego przy niskich temperaturach na zewnątrz auto najlepiej pozostawić na biegu. O ogólnych przygotowaniach do zimy pisaliśmy z kolei w artykule pt. Jak przygotować auto na zimę?“. Sprawdźcie, czy aby na pewno pomyśleliście o wszystkim.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 56 Średnio: 2.3]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Blokada na koło samochodowe

Blokada na koło – kiedy można ją założyć i jak się zachować?

Blokada na koło to jedno z narzędzi stosowanych w walce z nieprawidłowo parkującymi kierowcami. Z uwagi na unieruchomienie pojazdu dla wielu zmotoryzowanych jest to sankcja dotkliwsza niż mandat. Sprawdzamy, w jakiej sytuacji służby – policja i straż miejska lub gminna mogą założyć blokadę na koło samochodowe, jakie pociąga to za sobą konsekwencje i jak zachować się w takiej sytuacji.