Czym się kierować w transporcie towarów z Chin — ceną czy czasem?

Udostępnij
Wasza ocena
ChRL jest głównym partnerem handlowym Europy. Także polscy importerzy sprowadzają z Państwa Środka coraz więcej towarów przeznaczonych zarówno do obrotu detalicznego, jak i jako podzespoły do zastosowania w procesach produkcyjnych. Przewóz ładunków na dużych odległościach wiąże się z koniecznością wyboru środka transportu, który będzie dostosowany do potrzeb importera. Na co szczególny nacisk kładą przedsiębiorcy sprowadzający towary z Chin? Co jest dla nich ważniejsze — cena czy czas transportu?

W artykule przeczytasz

Transport w rzeczywistości popandemicznej

Ostatnie 2 lata uświadomiły przedsiębiorcom, jak kluczową rolę dla gospodarki i utrzymania zysków pełnią łańcuchy dostaw. Wraz z obostrzeniami i lockdownami covidowymi wprowadzanymi w Chinach zarówno w Europie, jak i na całym świecie szybko dały się zauważyć braki w zaopatrzeniu fabryk oraz niedobory w produktach w handlu detalicznym. Stale wydłużające się łańcuchy dostaw spowodowały opóźnienia w produkcji w zasadzie w każdej branży gospodarki.

Problemy z wydłużonymi łańcuchami dostaw wynikały nie tylko z ograniczeń covidowych. Wraz z napiętą sytuacją związaną z dostępnością produktów ostro zarysowały się wszystkie problemy współczesnego transportu realizowanego na trasach międzykontynentalnych — a szczególnie w relacjach Chiny-Europa i Chiny-Ameryka Północna. Wytrącenie z kruchej równowagi transportu międzykontynentalnego, który wykorzystywał dostępne środki w 100% przy braku jakiejkolwiek rezerwy pozwalającej na elastyczność działania sprawiło, że wraz z wprowadzonymi lokalnymi lockdownami czas dostarczenia towarów wydłużał się nieproporcjonalnie do zakresu wprowadzonych ograniczeń.

W efekcie coraz więcej przedsiębiorców zdało sobie sprawę, że kluczowe dla podtrzymania realizowanej działalności stała się dostępność produktów, a nie ich cena. Problem opóźnień był szczególnie widoczny w przypadku frachtu morskiego. Ograniczenie lub czasowe zamknięcie największych portów spowodowało, że opóźnienia w dostawach towarów do Europy zaczęły być liczone w miesiącach. W efekcie importerzy zaczęli szukać innych dostępnych alternatyw dla przewozu towarów.

Optymalizacja ceny do czasu transportu

Transport towarów z Chin można zorganizować za pomocą trzech różnych środków transportu. Najpopularniejszym pozostają wciąż wielkie kontenerowce, które pozwalają na jednorazowy przewóz nawet do 20 tys. kontenerów. Przy ustabilizowanej sytuacji transportowej fracht morski dostarcza towary z ChRL do Europy w ciągu 2-3 miesięcy. To stosunkowo długi transit time, który dodatkowo może być wydłużony jeszcze o zdarzenia losowe typu blokadę Kanału Sueskiego czy niesprzyjające warunki atmosferyczne (np. sztormy, huragany). Dodatkowo czas przewozu jednostkowego kontenera może być wydłużony przez tzw. rolowanie. W efekcie importer, zlecając przesyłkę, nigdy nie jest pewny, kiedy faktycznie towar zostanie do niego dostarczony. Część przedsiębiorców uwzględnia ryzyko opóźnień w dostarczeniu ładunku kompensując sobie ten fakt niższą ceną dostawy. Warto jednak w tym miejscu podkreślić, że przewóz kontenerowcem wcale nie musi być najtańszą opcją transportu. Elastycznie zmieniające się ceny, wycena uwzględniająca rodzaj przewożonego ładunku oraz różnica w wycenie przesyłek drobnicowych lub całokontenerowych sprawiają, że nie zawsze transport morski jest najtańszą opcją.

Najbardziej zoptymalizowany pod względem czasu i ceny usługi jest fracht kolejowy. Globalny transit time przewozów realizowanych za pomocą ekspresowych pociągów towarowych na Nowym Jedwabnym Szlaku (pomiędzy Chinami a Europą) wynosi mniej niż 1 miesiąc (zazwyczaj jest to 24-28 dni). To 2-3 razy krócej, niż taka sama usługa realizowana w transporcie morskim. Fracht kolejowy jest także bardziej przewidywalny niż przewóz ładunków kontenerowcami — jest mniej podatny na zdarzenia losowe czy warunki atmosferyczne. Stała geolokalizacja składu pozwala również na dokładne oszacowanie terminu dostawy. Co ważne, transport realizowany koleją generuje podobne koszty, jak przewóz ładunków frachtem morskim. Należy podkreślić, że ceny za przewóz kontenera podlegają ciągłym zmianom co powoduje, że raz niższa jest opłata za fracht kolejowy, raz za transport morski. Stałe zmiany cenników oraz wycena uzależniona od różnych czynników sprawiają, że warto elastycznie podchodzić do tematu transportu ładunków. Doświadczony w zakresie importu ładunków z Chin spedytor zawsze zaproponuje najkorzystniejsze rozwiązanie.

Artykuł sponsorowany

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?