Volvo S60 Mild-Hybrid – 2020 recenzja

Test Volvo S60 Mild-Hybrid

W artykule przeczytasz

Zapraszamy na recenzję Volvo S60 mild hybrid. Najbardziej sportowe Volvo w ofercie? Na ile pozwoli wam Volvo jeśli chodzi o sportową jazdę a ile ograniczą systemy bezpieczeństwa? Sprwadźcie w tym artykule. Tym razem mamy dla was coś naprawdę specjalnego. VOLVO, szwedzka marka aut kojarzona z bezpieczeństwem. S60 określane jest jako najbardziej sportowe Volvo w ofercie. Silnik B4 ma ok 200 KM, z automatyczną skrzynią biegów i akumulatorem elektrycznym dodającym mu 14 KM mocy przyśpiesza do 100 km/h w ok. 7-8 s.

Zobacz nasz wideo test Volvo S60 mild hybrid

Piękną linię podkreślają nowoczesne i wyróżniające się na tle innych aut reflektory. Wymiary auta są imponujące 4576 – 4683 mm długości, 1804 – 1899 mm szerokości i 1428 – 1539 mm wysokości.  A mówiąc w skrócie w porównaniu do poprzednika trzecia generacja Volvo S60 jest dłuższe o 13 cm. Rozstaw osi jest szerszy o 10 cm, chociaż szerokość auta zmniejszono o 5 cm. Przez imponujące wymiary manewrowanie np. na parkingu centrum handlowego może być nieco problematyczne, choć producent twierdzi, że dzięki czterem kamerom HD wyświetlającym obraz terenu 360 st. widzisz obraz terenu z lotu ptaka. Testowana wersja nie miała tej funkcji, jest ona dostępna jako opcja.

Szlachetne zobowiązanie i systemy bezpieczeństwa

Volvo to niezwykła marka. Chyba jako pierwsza na świecie podjęła zobowiązanie, że od 2020 roku nikt nie zginie, ani nikt nie zostanie poważnie ranny w autach tej marki. 

Volvo jak się utarło od lat jest marką, która przykłada ogromną wagę do kwestii bezpieczeństwa. 

Dlatego zapadła dość kontrowersyjna dla niektórych decyzja o ograniczeniu max. prędkości do 180 km/h i faktycznie w testowanym S60 tak właśnie jest. Do tego systemy bezpieczeństwa, które reagują za nas unikając kolizji w ruchu drogowym. A jest ich bardzo dużo. Sztuczna inteligencja wspomagająca bezpieczeństwo oparta jest o czujniki laserowe, kamery i radary. Zapewnia to działanie tych systemów zarówno w dzień jak i w nocy.  I tak w Volvo mamy:

Systemy wspomagające kierowcę

  • RCTA (Rear Cross Traffic Alert - ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu)

    Funkcjonuje tak jak należy. Podczas wyjeżdżania tyłem z prostopadle zaparkowanych samochodów jest taki moment w którym kierowca nie widzi czy coś jedzie, czujnik Volvo ostrzeże was o tym czy z prawej lub lewej strony zbliża się pojazd.

  • BLIS™ - monitorowanie martwego pola

    Tu duże brawa dla Volvo - oceniam go bardzo dobrze. Pasek świeci jasno i wyraźnie a na dodatek rzeczywiście funkcjonuje to tak jak należy. Wracając jeszcze do Renault Kadjar - dużo bardziej widoczne niż u Francuzów. Nie ma wątpliwości kiedy działa, po prostu to widać nie ma konieczności przypatrywania się i szukania ikony w lusterku.

  • TSR (Traffic Sign Recognition - rozpoznawanie znaków drogowych)

    Jest i działa. Jeśli nie zdążycie wypatrzeć ograniczenia prędkości S60 zrobi to za was i wyświetli znak na ekranie przed wami.

  • LDP (Lane Departure Prevention - przeciwdziałanie zjeżdżaniu z pasa ruchu)

    Asystent pasa ruchu wypadł bardzo dobrze, aczkolwiek jemu jak i wcześniej testowanym systamom zdażały się potknięcia. Szczególnie w połączeniu z inteligentnym tempomatem. Zjeżdżając po lekkim łuku samochód nie wykrył pojazdu przede mną i zaczął przyśpieszać zamiast hamować. Drugi poważny błąd odbił od linii którą miał najechać, nie wykrył drugiej linii i chciał mnie ściągnąć na barierkę.

  • ACC - aktywny tempomat

    Najlepszy z dotychczas testowanych. Co ważne hamuje do 0 km/h nie rozłącza się. Później jak macie ruszyć np ze świateł wystarczy dotknąć pedału gazu a samochód wróci do poprzednio zadanej prędkości, utrzymując odległość od pojazdu przed wami. Dodatkowo tempomat ma funkcję dohamowywania w zakrętach czy wzniesieniach, dzięki czemu jest na prawdę inteligentny.

  • Unikanie kolizji

    Volvo S60 ostrzeże was o zbliżającym się zderzeniu i jeśli sami nie zareagujecie wykona manewr za was - hamowania i/lub ominięcia przeszkody.

  • Samoczynnie napinające się pasy

    Jeśli wpadniecie w poślizg Volvo S60 automatycznie mocniej zaciśnie pasy bezpieczeństwa.

Bardzo czuły jest również system ESP, który od razu się uruchamia przy przeciążeniach. Pokonując zakręty odejmuje gaz, uniemożliwiając pokonywanie ich z nadmierną prędkością. Co więcej jeśli myślicie o sportowej jeździe i wyłączeniu wspomagania nie licznie na zbyt wiele nawet z wyłączoną kontrolą trakcji S60 nie pozwoli wam na zbyt wiele. Samochód jest skrajnie zachowawczy. (Obejrzyjcie film, żeby przekonać się o czym mówię)

Kolejne kontrowersje budzą mocno napinające się pasy bezpieczeństwa przy niebezpiecznych sytuacjach. Co prawda mi absolutnie nie przeszkadząły ale warto o tym wspomnieć dokonując recenzji Volvo S60 Mild Hybrid.

Tryby jazdy

Volvo S60 wyposażono w tryby jazdy Comfort, Eco i Dynamic. Jest również jeden wolny na własne ustawienia. Nie zauważyłem, żeby miały one wpływ na zawieszenie w trakcie jazdy, za to na spalanie i przyjemność 😉 z jazdy już owszem. Tryby jazdy w Volvo S60 zmienia się cylindrem przy skrzyni zmiany biegów. Pewnie można było to lepiej zaprojektować bo ma to w zasadzie tylko tą jedną funkcję a zajmuje sporo miejsca, nie jest też zbyt łatwe w obsłudze. Przy tej okazji możemy omówić kolejne elementy widoczne na poniższym zdjęciu. Skrzynia biegów wykonana ze szła i efektownie podświetlona robi wrażenie szczególnie o zmierzchu. Włączanie odbywa się poprzez przekręcenie pokrętła w prawo. Kluczyk mamy w kieszeni.

Eco i Komfort

Praktycznie niczym się nie różnią, w trybie Eco zmienia się sposób prezentowania informacji na wyświetlaczu. Pojawiają się podpowiedzi co do osiąganego przez nas wyniku spalania. Podczas testu spalanie okazało się jednakowe w jednym jak i drugim przypadku.

Volvo S60 tryby jazdy

Tryby Jazdy- ekran

Tryb Dynamic

To najbardziej atrakcyjny tryb, dodaje S60tce kopa i pazura ale mimo wszystko nie ma tak, że go nie okiełznacie. Wspomniane sysytemy bezpieczeństwa i precyzyjny układ kierowniczy prowadzą was jak po sznurku do celu. Z atrakcyjną jazdą wiąże się jednak nieatrakcyjne spalanie. Podczas dynamicznej jazdy Volvo S60 mild hybrid spali wam 19 litrów na 100 km. Tak to nie żarty. Wartość ta powala zwłaszcza jeśli weźmiecie pod uwagę nie wielki 200 konny silnik i dodatek motoru elektrycznego. W końcu to miękka hybryda która miała ograniczyć spalanie.

Napęd hybrydowy – dodatkowe 14 km

Napęd hybrydowy w tym modelu pozwala jedynie na wspomaganie ruszania co zapewnia natychmiastową moc i dynamikę. Jest to tzw. miękka hybryda, która pozwala oszczędzać paliwo dzięki funkcji odzyskiwania energii hamowania, czyli tzw. rekuperacji. Jak wspomniałem jednak wyżej oszczędność paliwa jest mocno dyskusyjna. Więcej o tym opowiem wam w filmie pt. “Czym się różni miękka hybryda (HEV) od hybrydy plug-in (PHEV)”

Co widać za kierownicą – sportowy charakter i szyby

Sportowy charakter Volvo sprawił, że szyby w tym modelu mają mocne nachylenie, dodatkowo wielkie lusterko wsteczne sprawia, ze widok za kierownicą Volvo S60 jest mocno ograniczony. Kierowca ma do dyspozycji mały skrawek przed sobą, prawa część jest praktycznie cała zasłonięta przez lusterko.

widok od strony kierowcy Volvo S60

Podobnie jest z tyłu mocne pochylenie szyby ogranicza widoczność, nie wspominając o potężnych zagłówkach. Na szczęście jeśli jedziecie bez pasażerów z tyłu jednym kliknięciem dotykowego ekranu możecie je złożyć co nieco poprawia widocznosć.

Parkowanie

W takiej sytuacji czujniki parkowania mogą się okazać za małe – pamiętajmy o rozmiarach tego modelu. Warto dopłacić do kamery cofania, aby uniknąć niespodzianek w czasie rutynowych, codziennych manewrów tym autem. Tu zwiodłem się na Volvo, auto kosztuje nie mało a dodatkowo każą sobie dopłacić do tego typu funkcjonalności, które marki niższej klasy oferują za ponad połowę mniejsze pieniądze – weźmy np. Renault Kadjar czy Clio  – nie dość, że mamy asystenta parkowania to jeszcze kamerę 360 stopni, a to wszystko w cenie 1/3 ceny S60 mild hybrid.

Bagażnik

Bagażnik ma pojemność 442l. Ale nieregularne linie przestrzeni mogą nieco utrudnić załadowanie go do pełna. Szeroki otwór i niski próg ułatwiają korzystanie z niego. Ponadto w bagażniku znajduje się przejście aby móc przewieźć coś dłuższego np. narty. W praktyce zmieścicie jedną dużą walizkę i kabinówkę. Nie powala pojemnością.

bagażnik pojemność - Volvo S60

Przy okazji bagażnika warto znowu zwrócić uwagę na niedoróbki w tej cenie. Owszem otworzymy go z kluczyka czy siedząc wewnątrz ale już nie zamkniemy bezdotykowo, przynajmniej w testowanej przeze mnie wersji – która kosztowała ok 230 tysięcy złotych!

Kolejna rzecz przycisk od zamykania drzwi czasami działał czasami nie, nie wiem czy to moja wina czy coś trzeba by doczytać w instrukcji. Może to być kwestia zbliżeniowego kluczyka który nie pozwalał na zamknięcie drzwi.

Wykończenie wnętrza

Wnętrze auta wygląda wręcz luksusowo, co nie powinno dziwić ponieważ mamy do czynienia z segmentem premium. Widać, że elementami wykończenia są wysokiej jakości tworzywa. Tunel środkowy wygląda elegancko, mamy tu przycisk start/stop i rolkę wyboru trybu jazdy.

Przesuwając zaślepkę znajdziemy miejsce na 2 kubki kawy i tackę do indukcyjnego ładowania smartfona. Szkoda, że nie można go w ten sam sposób podłączyć z komputerem pokładowym. Zarówno Apple Car Play jak i Android Auto wymagają kabla.

Skórzane fotele są szerokie i wygodne – jeśli chodzi o podparcie pleców, natomiast samo siedzisko jest twarde i po dłuższej jeździe nie zyskuje na miękkości 😉

Mają jednak opcje podgrzewania czy masażu (dodatkowo płatne), co z pewnością wynagrodzi trudy podróży. Tylną kanapę też można podgrzać 3 stopniowo.

Volvo S60 regulacja foteli

Elektrycznie ustawiane fotele oferują pamięć użytkowników. Podgrzewane są przednie i tylne.

Pamięć ustawień fotela

Mówiąc o elektryce warto wspomnieć o podgrzewanej kierownicy i fotelach oba w 3 stopniach.

Po prawej stronie kierownicy znajdziemy przyciski służące do aktywowania komputera pokładowego. Istnieje też opcja wyboru informacji jakie będą się nam wyświetlać na desce rozdzielczej, pod zegarami.

Kierownica Volvo S60

Z przodu sterowane z ekranu dotykowego za jego pomocą steruje się np. klimatyzacją, czy podgrzewaniem kierownicy i foteli, natomiast z tyłu przyciskiem. Z tyłu mamy również gniazdo do ładowania dla pasażerów, ciekawostka są to porty USB typu C.

System audio o naprawdę w bardzo wysokiej jakości dźwięku. Duże wrażenie robi również duży ekran dotykowy – bardzo intuicyjny i czuły na dotyk.

Miejsca z przodu jest naprawdę wystarczająco natomiast z tyłu nie jest już tak kolorowo, ja dotykałem kolanami do przednich foteli a i nad głową zabrakło paru centymetów.


Spalanie

Spalanie auta w zależności od sposobu i trybu jazdy może wynosi od 8.3 do nawet 19 l/100 km, co jest dosyć dużą rozpiętością. Oczywiście spalanie wzrasta wraz z przełączeniem się na tryb sportowy, natomiast przy spokojnej jeździe w trybie ECO auto spala ok 8l/100km.

Podsumowanie opinia o Volvo S60

Volvo po raz kolejny udowodniło, że potrafi robić bezpieczne samochody. Najlepszy aktywny tempomat jaki do tej pory testowałem. Ale nie zabrakło niedociągnieć które nie powinny się trafić marce premium i cenie którą trzeba za nią zapłacić. Fotele, twarde i zabrakło wentylacji. Miejsca z tyłu też nie znajdziecie za wiele.

Kamera 360, asystent parkowania i klapa bagażnika, tu oferując samochód za ponad 200 tysięcy złotych wypadałoby zaoferować nieco więcej w standardzie.

Miękka hybryda, która z 2 litrowym silnikem benzynowym zatankowana do pełna pozwoli wam przejechać nieco ponad 300 km to chyba nieporozumienie.

Co nie zmienia faktu, że prowadzi się świetnie i bezpieczeństwo wasze i waszych pasażerów pozostaje bezcenne.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

2 komentarze

  1. Posiadam auto od 3 miesięcy i nawet przy bardzo dynamicznej jeździe nie udało mi się osiągnąć większego wyniku niż 13 litrów. W trasie na odcinku 220 km, przy prędkościach 110-150 km/h średnie spalanie 7,8. Te 19 litrów to chyba jedynie na torze. Klapa bagażnika nie będzie zamykana automatycznie w s60 nawet za dopłatą. Tylko w v60. I nie B5 ma 200 km, tak jak jest napisane na wstępie, tylko oznaczeni B4. Ogólnie film i recenzja, to dramat. Choć lepiej się czyta niż ogląda. Proponuje zajrzeć do konkurencji: Pertyna, autowizja itp. bo ciężko się Pana ogląda, a jeszcze gorzej słuch. Pzdr

    1. Witam, dziękuję za komentarz silnik oczywiście B4 już poprawione. Tyle pokazywał komputer a po przejechaniu ok 350 km pokazała się rezerwa. Nie jeździłem po torze a tak jak było widać w teście trasa mieszana plus odrobinę prób poślizgania się w śniegu. Co do klapy to dobrze, źle? Wg mnie kiepsko jak na markę premium, jak u Pana działa ten przycisk zamykania drzwi w klapie? W testowanym modelu działało to co ktoryś raz… Oglądam, czytam wyciągam wnioski, będzie lepiej. Do przeczytania, obejrzenia.
      Pozdrawiam,
      Przemek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też: