Jaka jest Suzuki Vitara Hybrid 1.4 z 2020 r.?

Suzuki Vitara

W artykule przeczytasz

Nasze pierwsze wrażenia z testu Suzuki Vitara Hybrid 1.4 2WD 6MT z wyposażeniem Elegance – czyli najbogatszym oferowanym przez Japończyków.

Suzuki Vitara Hybrid 1.4 2WD 6MT Elegance

Suzuki Vitara Hybrid 1.4 – marka, której nikomu nie trzeba przedstawiać. Na rynku znajduje się od ponad 30 lat.

A my tym razem mamy dla was najnowsze wcielenie tego popularnego SUVa – wersję Hybrydową z silnikiem 1.4 BOOSTERJET.

Testowany egzemplarz jest najlepiej wyposażonym wśród dostępnej oferty i kosztuje 95 500 zł. Ceny niższych wariantów wyposażenia zaczynają się od 81 500 zł, za opcję Comfort Plus oraz 87500 zł za Premium.

 

Suzuki Vitara Hybrid 1.4 – wyposażenie:

  • Elektrycznie sterowane lusterka, ogrzewane i składane
  • Elektrycznie sterowane szyby – wszystkie
  • Czujnik zmierzchu
  • Aktywny tempomat
  • Funkcja rozpoznawania znaków drogowych
  • Czujnik pasa ruchu z utrzymaniem w jego wnętrzu
  • Podgrzewane dwu stopniowo fotele z przodu
  • System multimedialny bluetooth, ekran dotykowy, nawigacja.

Jak prezentuje się Suzuki Vitara

Jest to miejski SUV z zacięciem terenowym. Duże koła dają wrażenie, że Vitara poradzi sobie nie tylko z miejskimi krawężnikami, ale i z bezdrożami. I tak jest w rzeczywistości!

Testując Suzuki nie odmówiłem sobie leśnych szutrów dosyć mocno zaśnieżonych. Systemy wspomagające pracę kierowcy i kontrola trakcji sprawdzały się znakomicie. Ani przez moment nie czułem się niepewnie. Vitara dzielnie parała na przód nie gubiąc przyczepności i z łatwością pokonując nierówności terenu.

A systemów tutaj nie brakuje. Do dyspozycji mamy ich cały szereg:

  • ESP z kontrolą trakcji
  • System ABS + EBD + wsp. hamowania awaryjnego BAS
  • System stabilizacji toru jazdy ESP® + TCS
  • Emergency Stop Signal (ostrzeganie o awaryjnym hamowaniu)

Zawieszenie i światła

Zawieszenie o wiele lepiej sprawdza się niż w testowanym wcześniej Renault Kadjar Intense. Mimo, że Suzuki może poszczycić się niewiele mniejszym prześwitem, to ani razu nie zdarzyło się, żebym zahaczył o coś zawieszeniem.

Bardzo dobre wrażenie robią światła LED, które nie tylko dobrze się prezentują, ale również znakomicie oświetlają drogę. Do pełni szczęścia zabrakło niestety doświetlania zakrętów. Jeśli miałbym się do czegoś przyczepić – to wewnętrzna lampka w podsufitce powinna być bardziej z tyłu i z możliwością zapalenia dla każdego z pasażerów osobno.

Vitara z zewnątrz nie wygląda na duży samochód ale zaskakuje przestronnością. Mając 190 cm zmieszczę się i z przodu i z tyłu. Podsumowując pojemność samochód będzie wygodny dla 4 dorosłych osób. Miejsce po środku niestety nie nada się do wygodnego podróżowania, szczególnie uciążliwy dla nóg będzie środkowy tunel, który jest dość mocno wysunięty do tyłu i blokuje możliwość przemieszczania stóp.

Wnętrze

W środku jest dość przestronnie, ale przednia szyba wydaje mi się dosyć mała i podjeżdżając do świateł dosyć często będziecie musieli się gimnastykować aby zobaczyć czy stać, czy jechać. Szkoda, że producent nie zdecydował się jej odrobinę przedłużyć i zastosować okno panoramiczne.

Z tyłu bez problemu zmieszczą się 2 dorosłe osoby. Miejsce po środku nie jest niestety zbyt wygodne i mając umiejscowione 2 foteliki nie ma szans nie przewiezienie nikogo więcej. (samochód wyposażony jest w 2 systemy ISOFIX).

Przednie fotele są podgrzewane 2 stopniowo LO i HI.  Klimatyzacja jest automatyczna – niestety nie dwustrefowa. Zabrakło też nawiewu na tylną kanapę.

Bardzo estetycznie i funkcjonalnie zaprojektowano centralny ekran multimedialny. Co ważne można go obsługiwać w rękawiczkach. Mimo braku fizycznych przycisków do sterowania dosyć łatwo jest np. podgłośnić czy przyciszyć chociażby audio – wystarczy przesunąć palcem wzdłuż linii VOL. Rozwiązanie genialne w swojej prostocie, a jeszcze się z nim nie spotkałem.

Ekran podzielony jest na 4 kafelki:

  • audio
  • nawigacja
  • połączenie z telefonem – android auto lub iOS
  • telefon – dzwonienie

Po kliknięciu każdego z nich rozwija się dodatkowe menu dostosowane do wybranego kafelka. Wszystko jest bardzo intuicyjne.

Oprócz tego do dyspozycji mamy asystenta głosowego, aktywowanego przyciskiem na kierownicy lub z panelu multimedialnego.

Nieporozumieniem z kolei dla mnie jest drugi ekran umieszczony pomiędzy zegarami. Nie ma języka w nim j. polskiego – mimo, że ekran multimedialny ma. Ustawienia są osobne dla obu ekranów, jeśli np. chcecie zmienić godzinę musicie to robić osobno dla każdego z ekranów.

Sterowanie mogłoby być łatwiejsze za pomocą odpowiedniego przycisku na kierownicy a jest wystającym pokrętłem przy zegarze po prawej stronie.

Była już mowa o światłach warto przy okazji wnętrza wspomnieć o pewnym braku. Mianowicie podświetlenie przycisków od podnoszenia elektrycznych szyb w testowanej Suzuki Vitarze znajduje się jedynie po stronie kierowcy. Pasażerowie czy to z przodu czy z tyłu w nocy muszą sobie to wymacać.

Wykończenie Vitary

Bardzo spodobały mi się fotele z syntetycznej skóry i zamszu, z ciekawymi przetłoczeniami jak również zamszowe wstawki w drzwiach. Fotele dobrze obejmują kierowcę i są dosyć wygodne.

W testowanym wyposażeniu w wersji Elegance dostajemy obszytą skórą kierownicę, hamulec ręczny i gałkę zmiany biegów. Kokpit jest czarny ze srebrnymi wstawkami. Szczególnie spodobał mi się analogowy centralnie umieszczony zegar. Przez całą szerokość mamy imitację carbonu wykonaną z tworzywa sztucznego. Całość robi schludne wrażenie. Nie jest to klasa premium, ale nie wygląda biednie.

Bagażnik dobry do miasta. W trasie niekoniecznie.

Bagażnik Suzuki Vitara Hybrid 1.4

Bagażnik liczy 375 litrów, a po złożeniu foteli powiększa się do 710 l. Podłoga bagażnika jest podwójna, co pozwala zniwelować próg i wyrównać na płasko do złożonych foteli. Półkę w bagażniku spokojnie możemy schować właśnie pod podwójną podłogą, co pozwoli nam przewieźć większe przedmioty.

Jednak nie oszukujmy się. Do największych on nie należy i chcąc się wybrać chociażby na tydzień nad Polskie morze okaże się, że rodzina 2+2 będzie musiała ciągnąć albo przyczepkę albo założyć bagażnik dachowy.

Mały bagażnik, być może wynagrodzą wszystkie dodatkowe systemy wspomagające kierowcę…

A jest ich kilka:

  • Dual Sensor Brake Support (układ reagowania przedkolizyjnego z kamerą monoskopową i czujnikiem laserowym).

    Nie udało mi się go uruchomić, a nie chciałem ryzykować naprawy przedniego zderzaka, raczej nie polecam poddawać go próbie?

  • BSM (Blind Spot Monitor - monitorowanie martwych pól widoczności).

    Tu duże brawa dla Suzuki Vitary - oceniam go bardzo dobrze. Ikona świeci wyraźnie i rzeczywiście funkcjonuje to tak jak należy. Wracając jeszcze do Renault Kadjar - dużo bardziej widoczna ikona niż u Francuzów. Nie ma wątpliwości kiedy działa, po prostu to widać nie ma konieczności przypatrywania się w lusterku.

  • RCTA (Rear Cross Traffic Alert - ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu)

    Również funkcjonuje tak jak należy. Jeśli nie mieliście okazji korzystać zapraszam na film z testu - podczas wyjeżdżania tyłem z prostopadle zaparkowanych samochodów jest taki moment w którym kierowca nie widzi czy coś jedzie, czujnik Suzuki ostrzeże was o tym czy z prawej lub lewej strony zbliża się pojazd.

  • TSR (Traffic Sign Recognition - rozpoznawanie znaków drogowych)

    Jest i działa. Jeśli nie zdążycie wypatrzeć ograniczenia prędkości Vitara zrobi to za was i wyświetli znak na ekranie przed wami.

  • LDP (Lane Departure Prevention - przeciwdziałanie zjeżdżaniu z pasa ruchu)

    Asystent pasa ruchu wypadł bardzo słabo nawet jeżdżąc w bardzo dobrych warunkach, z czarnym asfaltem. Rzadko kiedy udawało mu się zapalić na zielono - wtedy utrzymuje pojazd w wyznaczonych liniach. Delikatne wibrowanie kierownicy oceniam na plus - nie ma tego irytującego dźwięku o którym mówiłem w Kadjarze. Weaving alert (ostrzeganie o niestabilności kierunku jazdy) Hill Descent Control (wspomaganie zjazdu ze wzniesienia, dla wersji ALLGRIP) ACC - aktywny tempomat Sprawdza się bardzo dobrze, chociaż sam zacząłbym hamować trochę wcześniej, szczególnie z prędkości autostradowej dohamowując przed pojazdem przed nami. Mimo stresu nie zdarzyło się, żebym musiał interweniować zamiast Vitary.

  • Weaving alert (ostrzeganie o niestabilności kierunku jazdy)

  • Hill Descent Control (wspomaganie zjazdu ze wzniesienia, dla wersji ALLGRIP)

  • ACC - aktywny tempomat

    Sprawdza się bardzo dobrze, chociaż sam zacząłbym hamować trochę wcześniej, szczególnie z prędkości autostradowej dohamowując przed pojazdem przed nami. Mimo stresu nie zdarzyło się, żebym musiał interweniować zamiast Vitary.

Silnik Hybryda 1.4 BOOSTERJET

Suzuki zdecydowało się na dodanie niewielkiego motoru elektrycznego. Dodatkowe 50 Nm pozwala osiągnąć nieco lepsze wyniki podczas ruszania i przyśpieszania. To ważne, bo w ofercie nie znajdziecie innego silnika. Niezależnie od wersji wyposażenia silnik zawsze będzie taki sam. Różnicą jest natomiast skrzynia biegów, manualna i automatyczna oraz napęd na przód lub 4×4.

Testowana wersja Suzuki Vitary zbiera się dosyć dynamicznie, dużo lepiej niż testowany wcześniej SUV od Francuzów. Do miasta jest zupełnie wystarczająca, natomiast w trasie mogłoby być lepiej. Ciekawe jest przyśpieszanie z włączonym tempomatem. Silnik reaguje bardzo szybko i dynamicznie. Nie rozłącza się nawet przy zmianie biegów.

Co ciekawe, hybryda od Japończyków posiada nową funkcję pracy na biegu jałowym, która eliminuje zużycie paliwa podczas wytracania prędkości. Nowe rozwiązanie pomaga obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2. doładowuje swoje elektryczne ogniwo podczas hamowania i jadąc na luzie.

Podsumowanie recenzji Suzuki Vitary 1.4 BOOSTERJET

Japończycy odwalili kawał dobrej roboty. Nie zepsuli terenowych właściwości samochodu. Jednocześnie doposażyli go w nowe technologie, które uprzyjemnią wam jazdę, chociaż jak mieliście okazję przeczytać nie wszystkie działają tak jak powinny. Auto świetne do miasta, dynamiczne i przestronne mimo, że patrząc z zewnątrz nie odniesiemy takiego wrażenia. Nie powinniście mieć problemów z parkowaniem, a właściwości terenowe auta z pewnością uprzyjemnią jazdę podczas weekendowych wypadów za miasto.

Specyfikacja i dante techniczne Suzuki Vitara Hybrid 1.4 2WD 6MT

Model Vitara
Rozstaw osi 2500 mm
Rozstaw kół z przodu 1535 mm
Rozstaw kół z tyłu 1505 mm
Długość 4175 mm
Szerokość 1775 mm
Wysokość 1610 mm
Masa własna 1245 kg
Masa dopuszczalna 1770 kg
Pojemność bagażnika 375-710 litrów
Pojemność zbiornika paliwa 47 litrów
Minimalny promień skrętu 5,20 m
Prześwit 185 mm


Dane techniczne

Pojemność silnika 1373 cm3
Ilość cylindów 4
Ilość zaworów 16
Typ silnika K14D
Maksymalna moc silnika 95 (129) / 5500 kW (KM) / obr./m
Maksymalny moment obrotowy 95 (129) / 5500 kW (KM) / obr./m
Średnica cylindra x skok tłoka 73,0 x 82,0 mm
Stopień sprężania 10,9
Zasilanie Bezpośredni wtrysk benzyny
Prędkość max. 190 km/h


Układ jezdny

Skrzynia biegów 6 MT
Układ  kierowniczy Przekładnia zębatkowa, wspomagany elektrycznie
Hamulce przednie Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne Tarczowe
Zawieszenie: Przednie Kolumny McPherson
Zawieszenie: Tylne Belka skrętna
Hamulce tylne Tarczowe
Ogumienie 215/60 R16, 215/55 R17


Dane eksploatacyjne

Norma emisji spalin Euro 6
Zużycie paliwa (WLTP): Prędkość niska 7,1-7,3 l/100 km
Zużycie paliwa (WLTP): Prędkość średnia 5,7-6,0 l/100km
Zużycie paliwa (WLTP): Prędkość wysoka 5,4-5,6 l/100km
Emisja co2 (WLTP): Cykl mieszany 140-145 g/km

Zachęcam do obserwowania nas również na Facebooku

⭐Zapisz się do newslettera ⭐

Ocena naszych czytelników
[Suma: 15 Średnio: 4.3]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też:

Test Volvo S60 Mild-Hybrid

Volvo S60 Mild-Hybrid – 2020 recenzja

Zapraszamy na recenzję Volvo S60 mild hybrid. Najbardziej sportowe Volvo w ofercie? Na ile pozwoli wam Volvo jeśli chodzi o sportową jazdę a ile ograniczą systemy bezpieczeństwa? Sprwadźcie w tym artykule. Tym razem mamy dla was coś naprawdę specjalnego. VOLVO, szwedzka marka aut kojarzona z bezpieczeństwem. S60 określane jest jako najbardziej sportowe Volvo w ofercie. Silnik B4 ma ok 200 KM, z automatyczną skrzynią biegów i akumulatorem elektrycznym dodającym mu 14 KM mocy przyśpiesza do 100 km/h w ok. 7-8 s.