Zmiany w badaniach technicznych samochodów od 1 września 2022 roku?

Udostępnij
Wasza ocena
Zmiany w badaniach technicznych samochodów od 1 września 2022 roku?
Nie jest wykluczone, że od dawna planowane zmiany w badaniach technicznych wejdą w życie w 2022 roku. Ich wdrożenie planowane jest na 1 września 2022 r. Sprawdzamy, co zmieni się w obszarze kontroli technicznej pojazdów.

W artykule przeczytasz

Uszczelnienie systemu przeglądów technicznych aut

Oczywiście fakt, że zmiany w badaniach technicznych zaczną obowiązywać od 1 września 2022 roku, nie jest jeszcze przesądzony. Przypomnijmy, że o dużych zmianach w tym obszarze mówi się od jesieni 2020 roku. Jednak w końcu projekt trafił do Komisji Prawniczej. Teraz musi zostać zatwierdzony przez rząd, następnie trafić na salę plenarną, zostać przegłosowany i podpisany przez prezydenta.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wdrożenie nowych przepisów w zakresie badań technicznych pojazdów ma mieć miejsce 1 września 2022 roku. Same zmiany mają oczywiście uszczelnić system kontroli technicznej pojazdów.

Przeczytaj też: “Badanie techniczne pojazdów – pytania i odpowiedzi

Zmiany w badaniach technicznych 2022 – co zmieni się w przepisach?

Obowiązek robienia zdjęć badanego pojazdu

Po nowelizacji przepisów diagności będą musieli robić zdjęcia badanego pojazdu:

  • zdjęcia przedstawiające cały pojazd wraz z tablicą rejestracyjną na stanowisku kontrolnym;
  • zdjęcie musi przedstawiać wskazanie licznika przebiegu;
  • musi pojawić się informacja o dacie i godzinie wykonania fotografii;
  • zdjęcia będą przechowywane przez okres pięciu lat.

 

Dzięki temu nieuczciwi diagności nie będą podbijać badań dla pojazdów, które nawet nie pojawiły się na stacji, a przynajmniej takie zjawisko zostanie mocno ukrócone.

Dodatkowe kary za spóźnienie przeglądu auta powyżej 30 dni

Inną zmianą jest podwójna stawka badania, jeżeli z obowiązkowym przeglądem samochodu spóźnimy się powyżej 30 dni. Kary za spóźnienie mają skłonić kierowców, aby uważniej pilnowali terminów badań technicznych swoich pojazdów. Środki te nie trafią jednak do stacji kontroli pojazdów. Zasilą one budżet Transportowego Dozoru Technicznego.

Warto uzupełnić, że podwójnej opłaty unikną właściciele pojazdów, które są czasowo wycofane z ruchu i z tego powodu spóźnią się z badaniem powyżej 30 dni. To samo dotyczy pojazdów z uszkodzeniem zasadniczych elementów konstrukcji nośnej nadwozia oraz w przypadku wystąpienia istotnej szkody.

Badanie 30 dni przed terminem z uwzględnieniem poprzedniej daty

Zyskają przewidujący kierowcy, którzy na stacji diagnostycznej stawią się do 30 dni przed wyznaczonym terminem. W ich przypadku termin kolejnego badania będzie wyznaczony na rok od poprzednio ustalonej daty. To ukłon w stronę kierowców, którzy z jakiegoś powodu chcą wykonać badanie wcześniej (np. z uwagi na planowany wyjazd).

Przeczytaj też: “Przegląd okresowy i badanie techniczne pojazdu. Co je różni?

Kontrole dla stacji

Zmiany w badaniach technicznych wprowadzone w 2022 roku obejmą też kontrole stacji diagnostycznych. Sprawdzanie warunków na stacjach będzie w kompetencji starostów:

  • sprawdzenie warunków i sprzętu stacji przynajmniej raz w roku;
  • rokrocznie weryfikowanie prawidłowości prowadzenia dokumentacji;
  • kara finansowa w przypadku wykrycia nieprawidłowości;
  • zakaz prowadzenia stacji kontroli pojazdów przy uchybieniach podczas drugiej kontroli.

Obowiązki względem diagnostów

Zmienią się także wymogi dla diagnostów i osób odpowiedzialnych za kontrolę stacji. Będą to wyłącznie osoby o średnim wykształceniu branżowym lub średnim wykształceniu przynajmniej z 3-letnią praktyką.

Sami diagności będą musieli przeprowadzać badania techniczne:

  • zgodnie z określonym przedmiotem i zakresem;
  • z wykorzystaniem wymaganego wyposażenia do kontroli i pomiarów.

 

Dzięki temu badania będą kompletne.

Ponowne badanie techniczne

Całkowitą nowością, jaką najprawdopodobniej już w roku 2022 wprowadzą zmiany w badaniach technicznych, będzie procedura ponownego przeglądu. Z tego przywileju będzie mógł skorzystać każdy, kto uzna, że badanie jego pojazdu zostało przeprowadzone niezgodnie z przepisami. Wówczas w ciągu dwóch dni roboczych należy wystąpić do dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego o przeprowadzenie ponownego badania.

Przeprowadzi je ten sam diagnosta, ale już z udziałem pracownika TDT. Jego zadaniem będzie zweryfikowanie, czy badanie zostało przeprowadzone właściwie. W takiej sytuacji są dwie możliwości:

  • jeżeli zostanie udowodnione, że diagnosta podczas pierwszego badania naruszył przepisy, wyda on nowe zaświadczenie o pozytywnym jego wyniku, a koszt poniesie właściciel stacji;
  • jeżeli okaże się, że diagnosta nie złamał przepisów, koszt dodatkowego badania to wydatek po stronie właściciela pojazdu wnioskującego o ponowny przegląd.

 

Nie wiemy na pewno, czy jeszcze w roku 2022 wejdą zmiany w badaniach technicznych, aczkolwiek jesteśmy ich coraz bliżsi. Nie przewidują one wyższych cen przeglądów samochodów i innych pojazdów, ale i zmiany w tym obszarze są bardzo realne. Obecne stawki obowiązują od 2004 roku. Jako że rosną koszty prowadzenia działalności, podwyżki cen przeglądów są kwestią czasu. Diagności domagają się, aby po zmianach badanie samochodu osobowego kosztowało 184,50 zł. Dziś jest to 99 zł.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 11 Średnio: 2.6]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

2 Responses

  1. NIE PISZCIE BZDUR.
    “Badanie 30 dni przed terminem z uwzględnieniem poprzedniej daty”, a guzik nie prawda. Byłem dzisiaj na badaniu technicznym , termin następnego badania za rok od dzisiaj. Diagnosta mnie obśmiał i wpisał datę jak wyżej.

  2. Dzień dobry

    To artykuł z początku 2022 roku. To przepisy, które były już kilkukrotnie przekładane. Miały wejść we wrześniu, miały na początku 2023 roku i tak od 2018 roku 😉

    Pozdrawiamy
    Autobaza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?