System Buckle To Drive – jazda bez pasów będzie niemożliwa

Udostępnij
Wasza ocena
System Buckle To Drive – jazda bez pasów będzie niemożliwa
System Buckle To Drive to rozwiązanie, które ma zapobiec jeździe bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Na razie jest stosowane w Stanach Zjednoczonych i to przez jeden koncern. Jednak nie jest wykluczone, że patent ten szybko zostanie rozszerzony na inne rynki.

W artykule przeczytasz

Czym jest system Buckle To Drive?

Buckle To Drive to element trybu jazdy Teen Mode, który w 2019 roku wprowadził koncern General Motors. Zasada jego działania jest prosta: jeżeli po włączeniu silnika kierowca nie zapnie pasów bezpieczeństwa, nie może przełączyć położenia dźwigni automatycznej skrzyni biegów z pozycji P, czyli parking. Teraz Amerykanie rozszerzają to rozwiązanie.

Od 2022 roku system Buckle To Drive znajdzie się na wyposażeniu większości aut koncernu General Motors. Co więcej, o ile dotychczas wystarczyło, że to kierowca zapnie pasy, teraz obowiązek ten będzie dotyczył także pasażerów. Jeżeli maty obciążeniowe zamontowane w fotelach wyczują obciążenie, a pasy nie będą zapięte – samochód nie ruszy.

Jako że są sytuacje, kiedy pasy nie mogą zostać zapięte, Amerykanie podpowiadają jak dezaktywować system. Przypomnijmy, że w Polsce pasy bezpieczeństwa nie są obowiązkowe w przypadku kobiet w ciąży czy sytuacji medycznych. Nie muszą ich też zapinać kierowcy taksówek podczas kursu z klientem oraz policjanci konwojujący przestępców.

Przeczytaj też: “Podświetlane klamry pasów bezpieczeństwa od Skody

Obowiązkowe pasy bezpieczeństwa dziś i 50 lat wcześniej

Co ciekawe, GM zdecydował się na system Buckle To Drive pomimo tego, że Amerykanie i tak chętnie zapinają pasy bezpieczeństwa. Według amerykańskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), w 2020 roku aż 9 na 10 Amerykanów za kierownicą zapinało pasy. Sama idea też nie jest szczególnie nowa.

Po raz pierwszy pomysł braku możliwości uruchomienia silnika, jeżeli kierowca i przedni pasażer nie zapną pasów, za Oceanem pojawił się już w 1973 roku. Jednak wskutek sprzeciwu społecznego Kongres musiał wówczas odejść od tego przepisu. Dziś nie powinno być powtórki. Na przestrzeni lat bezsprzecznie wzrosła świadomość społeczeństwa w zakresie poprawy bezpieczeństwa dzięki zapiętym pasom.

Oczywiście zawsze znajdą się kierowcy, którzy twierdzą inaczej. Dlatego dość powszechną praktyką jest zapinanie pasów za plecami, dzięki czemu kierowcy i pasażerów nie irytuje głośny sygnał dźwiękowy ostrzegający o niezapiętych pasach. Należy jednak podkreślić, że w nowych samochodach pasy są powiązane z funkcjonowaniem poduszek powietrznych.

Dlatego kierowcy lub pasażerowie bez zapiętych pasów, wskutek nieuruchomienia airbagów podczas kolizji czy wypadku mogą doznać poważnego uszczerbku na zdrowiu. Będzie niewiele lepiej, jeżeli poduszki powietrzne wystrzelą, ale pasy będą zapięte za plecami. O samych pasach, ich historii i zasadzie działania szerzej mówi artykuł “Pasy bezpieczeństwa – historia, budowa, zasada działania“.

Dziś powinno obyć się bez związanych z tym protestów. Zwłaszcza że to rozwiązanie już stosowane, choć przynajmniej na razie w autach koncernu General Motors. Oprócz tego Amerykanie chętnie zapinają pasy. W końcu GM podpowiada też, jak dezaktywować system Buckle To Drive.

Jesteśmy ciekawi, co myślicie o tym pomyśle. Swoimi odczuciami możecie podzielić się w komentarzach.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 4.5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.